פרויקט מיוחד לרגל תחילת שנת הלימודים תשע"ח

פאנל מומחים בהשתתפות ד"ר שי מרקו, מומחה לנוירולוגית ילדים, עו"ד שרונה תגר מומחית בתביעות ביטוח ומימוש זכויות בביטוח לאומי ומנוחה פוקס סופרת, אשת תקשורת, מדריכת משפחה ויועצת זוגית אשר ישיבו לשאלות הגולשים בנושאים העומדים על הפרק לרגל תחילת שנת הלימודים (חינוך, ילדים)

תחילת שנת הלימודים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: David Cohen/Flash90)

משתתפי הפאנל:

ד"ר שי מרקו - מומחה לנוירולוגית ילדים

עו"ד שרונה תגר - מתמחה בתביעות ביטוח ומימוש זכויות בביטוח הלאומי

מנוחה פוקס - סופרת, אשת תקשורת, מדריכת משפחה ויועצת זוגית

שנת הלימודים תשע"ח התחילה בימים אלו ורבים הם ההורים שלא מודעים לשלל זכויות הקשורות לילדיהם וכן להנחיות בריאותיות וחינוכיות היכולות לעזור ולסייע לשנת לימודים פוריה ובטוחה.

לשם כך כינסנו אנשי מקצוע בכירים בתחומי הרפואה, המשפט והחינוך שיתנו מענה אישי ומקצועי לגולשים.

את השאלות ניתן להפנות למייל: y@kikar.co.il ובעזרת ה' המומחים יענו לשאלתכם והתשובות תתפרסמנה בכתבה.

שאלות ותשובות לקראת פתיחת שנה"ל

ד"ר שי מרקו, מומחה לנוירולוגית ילדים בתשובות לשאלות על הפרעות קשב ובעיות שינה לקראת פתיחת שנת הלימודים.

,,

לפניה ישירה לרופא – לחץ כאן -

5-10% מילדים סובלים ברמות שונות מהפרעת קשב וריכוז ( ADHD). זו הפרעה שמתפתחת בילדות המוקדמת ואינה נעלמת, אלא משתנה באופייה לאורך החיים. מדובר בהפרעה "שקופה" בה האדם הסובל אינו תמיד ער לבעייתיות ודבר זה מהווה קושי ראשוני ולעתים גם המשכי בטיפול בבעיה. הפרעת קשב וריכוז היא לא הפרעה של ילדים בלבד ואינה הפרעה של בעיית לימודים ובית ספר. זוהי הפרעה כללית בוויסות. הוויסות של תפקודים ניהוליים של תכנון וארגון, ההתנהגות, קשב, ויסות היכולת הרגשית, ויסות התיאבון, וויסות שינה, אלה עומדים במרכז הבעיות שרואים במטופלים אלו. לרבע עד חצי מילדים עם ADHD יש בעיות שינה!!

מה הטיפול הרצוי בהפרעת קשב?

לטיפול בהפרעות קשב יש המון פנים וצורות לפני ובמהלך הטיפול. ויסות יכולות חברתיות וניהול במרחב החברתי וניהול הקשב במהלך הלימודים ובשאר שעות היום- זו מיומנות מולדת בחלקה ונילמדת ברובה. יש ילדים שמה שנידרש עבורם באמת, היא הוראה מתקנת וטיפול ועיצוב התנהגותי. תרופות לקשב, אינן מתקנות הפרעה, הן במצב הטוב ביותר, גלגלי עזר מוצלחים ביותר ומהירים בהשפעתם.

האם למורה מותר לדרוש מתן ריטאלין?

הורים רבים מכירים את המעמד בו הם מוזמנים לחדר המורים עם המחנך, ו/או המנהל הדורשים מתן תרופה להפרעת הקשב של הילד.

יש שני מצבים: ילדים עם הפרעה, מאובחנים, שאינם מטופלים כראוי או שהילד או ההורים לא רוצים לתת הטיפול התרופתי, לעומתם אלה ללא אבחנה שהמורה או איש צוות חינוכי דורש לתת ולקבע אבחנה של הפרעת קשב, כי ככה זה ניראה בכיתה..

הקושי בללמד חומר ולהתייחס לילדים בכיתה, בעיקר אם יש המון ילדים בכיתה, בצורה טובה נאותה ואיכותית – הוא קושי אמיתי. בכל כיתה תמיד יהיו כאלה שיודעים יותר מכולם ולעיתים מפריעים ויש כאלה שלא מבינים ומפריעים

ובכל זאת .. לא כל ילד שלא מקשיב למורה או מפריע בכיתה סובל מבעיה ביכולות קשב. אלו שיש להם בעיה, לאו דווקא יש להם הפרעה ביכולות הקשב וויסות מעשיהם. כשיש בעיה, ההחלטה מה לעשות עם הילד, אמורה להיות משותפת להורים ולמורים יחד. לא ההחלטה של המורה או הצוות החינוכי המקצועי בלבד.

בשנת 2011 הוציא משרד החינוך חוזר מנכ"ל ובו יש הנחייה האוסרת על מורים לדרוש מתן טיפול על מתן תרופה לתלמיד במסגרת חינוכית, מכל סיבה שהיא, יחליט רק רופא, מתוך שיקולים מקצועיים של הנחיצות לתת את התרופה במהלך הלימודים, ויגבה זאת במסמך רשמי. עוד נקבע כי חל איסור מוחלט לתת לתלמיד תרופה על סמך המלצה או החלטה של צוות המוסד החינוכי או לבקשת ההורים ללא מסמך רפואי נלווה.

תרופה להפרעת קשב - איך מחליטים?

הורים רבים חוששים ממתן תרופה לטיפול בקשב וריכוז מתוך תפיסה שהתרופה 'מהנדסת' את הילד להיות ייצור מדוכא וחסר חיים. אך האמת היא שבכך הוא מביע את ה"בוגר האחראי" שבתוכו.

ההחלטה לתת טיפול תרופתי טומנת בחובה מספר פרמטרים חשובים, שרק בחינה נכונה שלהם תאפשר את הצמדת התרופה הנכונה לילד. ראשית, יש לבדוק מאפיינים של גיל הילד, משקל, ועוצמת ההפרעה. אל שלושת הפרמטרים הללו מתווספות שאלות של זמן ערות במהלך היום, דרכי שינה ואכילה, סביבה הורית, סביבה חברתית ועוד.

צריך להבין שההצלחה לא מושתתת על הכדור לבדו. הדרכת הורים היא חלק מהותי מהסיוע לילד, כמו גם סיגול הרגלי שינה נכונים, הרגלי אכילה, תמיכה רגשית, פענוח בעיות חברתיות, שיפור מיומנויות ועוד.

ADHD ובעיות שינה

יש שיגידו שתינוקות ופעוטות שלא ישנים טוב וקשה להרגיעם בינקות, יפתחו הפרעת קשב. יש שיגידו שלילדים הגדולים יותר אין הפרעת קשב, הם רק צריכים לישון טוב בלילה, ויש שיאמרו שזה לא משנה, כי הם סובלים גם מהפרעת קשב וגם מהפרעה בשינה. אז מה הקשר בין שני הדברים? מה גורם למה ? חוסר שינה להפרעות קשב, או הפרעות קשב, לחוסר שינה?

ל ADHD קשר ישיר עם בעיות שינה, מצד שני, הסימפטומים והתוצאות של שינה באיכות גרועה יכולים לתת תמונה קלינית של ADHD. אבחנה של ADHD מהווה בסיס להבנה שיש גם בעיות שינה בילדים עם הפרעה זו ולעתים קשה להוכיח סיבה ומסובב ולהפריד. הטיפול התרופתי בADHD כגון ממריצים מוכרים (סטימולאנטים) יכולים להחמיר ( אם כי לא תמיד) בעיות שינה.

כמה צריך לישון במהלך שנה"ל?

שינה היא מצב טבעי שלא נוכל להימלט ממנו גם אם נירצה. שינה היא מצב חשוב לפעילות תקינה של הגוף, המח, מערכות עיכול והורמונים, שמירה על רמת סוכר ורמת חיסון של בגוף, כמו גם יכולת שמירת משקל ובעיקר- פעילות מוחית תקינה. בילדים השינה חשובה להתפתחות התקינה שלהם בבחינה מוטורית, שפתית, שכלית ורגשית, חברתית. ילד גדול יותר עם שינה טובה יוכל לאפשר לעצמו יכולות ריכוז וקשב, יכולות לימוד והתפתחות טובים כדי המקסימום שלו.

כמויות שינה מומלצות לילדים:

גיל כמות שעות מומלצות כדאי לא פחות מ..

שנות הגן 3 עד 5 10-13 שעות ליממה 8 שעות ליממה

בית ספר יסודי 6 עד 13 9-11 שעות ליממה 7 שעות ליממה

תיכון 12-18 8-10 שעות ליממה 7 שעות ליממה

עו"ד שרונה תגר, מומחית לתביעות ביטוח ולמימוש זכויות בביטוח הלאומי בתשובות לשאלות על תביעות בעניין תאונות תלמידים.

לפניה ישירה לעו"ד תגר – לחץ כאן -

הורים רבים לא מודעים לזכויות ילדיהם ולכן אינם מגישים תביעות לחברות הביטוח ולביטוח הלאומי. חשוב לדעת! חולי או נכות הם מצב משנה חיים, גם אם מדובר במצב זמני. קצבת נכות בביטוח הלאומי או פיצוי מחברת הביטוח יכולה להקל משמעותית על המשפחה ולממן טיפולים באופן שייטיב עם מצב הילד.

בחלק הראשון, תשובות לשאלות הנוגעות לתאונות תלמידים בחלק השני יפורסמו תשובות לשאלות הנוגעות לזכויות ילדים הסובלים מהפרעות קשב ובעיות התנהגות בביטוח הלאומי

מי מבטח את תלמידי ישראל?

על פי חוק לימוד חובה, מוטלת על רשות החינוך המקומית העירונית לערוך ביטוח תאונות אישיות לכלל התלמידים והילדים מגילאי גן עד גיל 18 הנמצאים בתחום שיפוטה. הביטוח נעשה בחברות ביטוח והפרמיה נגבית מההורים בתחילת כל שנת לימודים במסגרת תשלומי חובה, על ידי הרשות המקומית, כחלק מסל התשלומים לבית הספר. ההורים משלמים עבור הביטוח, בעקיפין בדרך כלל שלא בידיעתם, במסגרת אגרת לימוד שגובה מהם הרשות המקומית.

מה קורה כאשר אין ביטוח?

החובה לבטח קבועה בחוק ולכן גם אם העירייה או המוסד "שכחו" לבטח את המוסד החינוכי להורי הילד זכות תביעה בגין נזקיו.

מהם תנאי הביטוח ולמה זכאים הילדים?

הביטוח חל על כל אירוע תאונתי אקראי בלתי מכוון ובלתי צפוי, בכל פעילות שהיא- פעילות פנאי, נופש, יצירה, ספורט או בילוי מכל סוג שהם ללא יוצא מן הכלל גם כתוצאה מהשתוללות ממעשה קונדס או אלימות.

אין כל חשיבות לשאלת האחריות שכן מדובר באחריות מוחלטת כלומר, גם אם הילד נפצע חלילה בעת שהתפרץ לכביש והוא האחראי לתאונה, הביטוח מכסה את נזקיו.

דוגמאות למקרים שהביטוח מכסה: מקרי נפילה מאופניים, מגובה, מדרגות, היתקלות, מכשול. ספורט- משחקי כדור, ריצה, קפיצה. כוויה ממים רותחים, כוויות מאש. חבלות ממתקני שעשועים, פגיעה עצמית או נזק כתוצאה מחבלה ע"י אחר.

לא מכוסות תאונות דרכים, פעולות איבה ופעילויות ספורט חריגות.

תקופת ההתיישנות- עד מתי ניתן לתבוע ?

תקופת ההתיישנות היא שלוש שנים מיום התאונה או שלוש שנים מגיל 18 לפי המאוחר. כך למעשה, ניתן להגיש תביעה עד גיל 21. כמו כן, במקרים חריגים וכאשר קיימת הצדקה ניתן להגיש תביעה גם לאחר חלוף מועד ההתיישנות.

הילד נפצע? – מה לעשות ?

כדאי לדאוג לתעד את פרטי האירוע, לצלם תמונות של המפגע ושל הפציעות ולרשום שמות ופרטי קשר עם עדים. יש לשמור את המסמכים הנוגעים לטיפול הרפואי וקבלות על כל הוצאה כולל נסיעות, תרופות, ציוד רפואי וכיוצ"ב.

מנוחה פוקס - סופרת, אשת תקשורת, מדריכת משפחה ויועצת זוגית

כל הילדים, כמעט, מתחילים ללמוד באותה תקופה בדיוק. אבל לא כל הילדים מתחילים ללמוד באותו כישרון, באותה יכולת, באותה מוטיבציה ובאותן יכולות.

השנה שמתחילה מביאה בכנפיה תהיות מצד ההורים, שאלות ומבוכות. הורים אינם יודעים מדוע הילד שכל כך שמח להתחיל את השנה, כך, פתאום, לא רוצה להכין שעורי בית.

הם אינם מבינים מדוע ילד שנראה כל כך עליז, פתאום מספר שאין לו חברים ושרע לו בכיתה.

לא ברור להם מדוע הילד שלהם טוען שהוא לא מספיק להעתיק מהלוח, בשעה שכל החברים שלו כן מספיקים,

ואיך זה קורה שהוא לא מצליח לשבת על הכיסא יותר מ- רבע שעה, בזמן שהאחרים יושבים שעה וחצי ולא ניראה שמפריע להם.

מה לעשות כדי שילד לא יגיע למצב שהוא מתלונן כל היום שרע לו?

כדי שילד לא יתלונן שרע לו, כדאי שההורים ילכו אתו מתחילת הלימודים יד ביד. יתעניינו בו ובמעשיו, יעודדו אותו ואת הליכותיו, יקשיבו לו לסיפוריו וייעצו לו מעצותיהם הנדיבות.

ילד שידע שיש לו למי לבוא לספר מה שקורה לו ומה שעובר עליו - יעשה זאת בשמחה. כל ילד וכל אדם מחפש אוזן שומעת ואם מוצא אותה בקרב הוריו הוא ירגיש הרבה יותר משוחרר ורגוע.

ברגע שהילד מגיע ומספר להורים, על ההורים להקשיב, לשמוע מה שהוא מספר ולהגיב בהבנה ובאמפטיה לדברים.

מה יכולים ההורים לעשות כדי שהילד ירגיש שטוב לו בכיתה?

בית הספר עלול להיראות 'בית סוהר', כפי שרואים אותו ילדים רבים, והוא עשוי להיות מקום מופלא עבור הילד. הדבר תלוי אמנם גם בבית הספר עצמו, אבל יותר מכך בהורים, ובאופן שהם מקרינים לילד את הסתכלותם על בית הספר.

הורים שרואים בבית הספר מקום נשגב, שלומדים בו דברים מעניינים ומרתקים, יצליחו להעביר לילד את הראייה הזו. לעומתם, הורים שרואים בבית הספר מקום שחייבים ללכת אליו, על אף שהוא סוגר את הילדים למשך שעות, המורה אויב העם, והחברים אלימים – יעבירו את הדברים שהם חושבים גם לילד שלהם.

הורים שרואים במורה אדם טוב ואדיב שמנסה ומשתדל לעשות ככל יכולתו למען ילדם -יצליחו להעביר זאת לילד, לעומתם, אלו שרואים במורה שונא הילד, זה שנטפל לילדם וחפץ ברעתו – לא יצליחו לשלוח ילד שמח ומאושר לכיתה.

מהם הדברים החשובים ביותר לילד שמתחיל ללמוד בבית הספר?

כמו שצמח זקוק לאוויר לאור ולמים, כך הילד זקוק לדברים אלו כדי לצמוח.

אוויר לנשימה הוא יקבל בתנאי שיישן בלילה שעות מספקות, כדי שלא יהיה עייף בכיתה.

את האור יקבל מהעידוד שיתנו לו הוריו ומהעידוד שיקבל ממוריו, אם ההורים ידעו להיות בקשר עמם וליצור 'תאום עמדות'.

את המים יקבל על ידי שיאכל כפי צורכו, שיוכן לו מזון, שלא רק יהיה ערב לחכו אלא גם מזין ובריא,

ושיקפיד על שתייה מספקת.

אם גם יהיה שמור, לבוש, נקי ומסודר בנוסף לכל מה שהזכרנו, אזי הבסיס החיוני להצלחתו כבר קיים.

עכשיו יהיה לו קל יותר להוסיף נדבך על נדבך ולהצליח ללמוד כפי שצריך.

ובכל זאת, ישנם ילדים שעל אף מילוי חסרונם ועל אף שקיבלו כל צרכם לא יצליחו ללמוד היטב.

עכשיו צריך להביט בילד ולראות אם הוא מצליח בכיתה.

זהו תפקיד המורה, אבל ההורה יוכל כמובן להשלים את התמונה.

צריך לבדוק ולראות האם הילד מצליח לשבת ולהכין שעורי בית כהלכה?

האם הוא מבין את מה שהוטל עליו להבין?

האם הוא משחק עם החברים בהפסקות בהנאה ובצורה נכונה?

האם הוא מצליח להגיע להישגים סבירים?

באילו קשיים נתקל?

כשהבסיס נקי ומסודר, קל יותר לעקוב ולראות מה חסר לילד אם בכלל, ואיך אפשר לעזור לו כדי שיצמח ויגדל.

שאלה: בתי, בת ה-7 לומדת בכתה א', מהרגע הראשון היא לא אוהבת להכין שיעורי בית. אני צריכה לריב אתה כדי שתכין אותם והיא כל הזמן מתלוננת. מה אפשר לעשות?

תשובה:

ילדה בכתה א' אמורה לקבל שיעורי בית נחמדים וחווייתיים. מובן שאם אינם כאלו היא לא תשב בשמחה ותכין אותם.

היא הייתה רגילה לשחק בגן שעות רבות ופתאום שעות המשחק נהפכו לשעות לימוד עמוסות, ולא זאת בלבד, היא גם מקבלת שיעורי בית.

קשה לילדה לשבת כל כך הרבה זמן ולכן היא מתלוננת.

כדאי לנסות לדבר עם המורה ולבקש ממנה להקל על הילדות ולתת פחות שיעורים, או לתת שיעורים שיש בהם חוויה. במקרה שלא ניתן לדבר עם המורה או לפתוח את הדבר לדיון, שווה לחשוב איך להפוך בבית את השיעורים לחוויה.

הכיני שולחן עם כיבוד, שבי עם הילדה בלי לחץ ובלי עול. דברי אתה על השיעורים, חשבי אתה יחד מה צריך לעשות, אבל אל תכתבי לה בשום פנים את מה שהיא צריכה לכתוב.

ילד בגיל זה הוא כמו פלסטלינה שניתן לעצב ממנה כל דבר. אם תרגילי אותה לחשוב ששיעורים זה טוב – היא תאהב להכין שיעורים, אם כבר מעכשיו היא תתרגל לכך ששיעורי בית זה עול ושצריך לריב עליהם – כנראה שלא תאהב אף פעם להכין את השיעורים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית