טור מיוחד

אני תומך בסרבנות // משה פריגן

מזועזעים מאלימות השוטרים? לכו והסגירו את עצמכם לצה"ל באלפיכם ועשרות אלפיכם, תסרבו ותשלמו את מחיר הסירוב. את תמיכתי ותמיכת הציבור הישראלי אתם תקבלו ובכך תהיו שותפים לבנייתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית ומוסרית (טור)

משה פריגן | כיכר השבת |
משה פריגן (צילום: מתוך פייסבוק)

אמש הזדעזעו רבים וטובים מבין חבריי מהאלימות המשטרתית שהופעלה כנגד המפגינים החרדים בירושלים - חסידי תולדות אברהם יצחק שהפגינו נגד מעצרו של נכד מנהיג קהילתם האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק.

נראה שהציבור הישראלי הפך לחולה פרקינסון סופני וההזדעזעות הפכה לאופנה. כמה אופנה? נראה שבכל רגע נתון יש על מה להזדעזע (נכים, חרדים, ביבי, מגנומטרים, רגב, ביתן, הדתה והרשימה ארוכה) והיכן (פייסבוק, טויטר, אינסטוש, עידכונים בוויז, ומאמרי מערכת באתרי כלום) כי אין כמו הבעת זעזוע בכדי להפוך אותך למוסרי אבל ממש ממש מוסרי.

אלימות השוטרים. אמש בירושלים

תכל'ס, ככה זה בעידן הפוסט מודרני שהביא לנו את תפיסת הגם וגם - גם לתמוך בבג"ץ שביטל את חוק הגיוס וגם להזדעזע כאשר עוצרים נער מירושלים, גם לטעון שש"ס הם מקור הטוב המזרחי וגם להזדעזע שיגאל גואטה הבין שהוא צריך ללכת. ורשימת הגם גם גם ארוכה וגם חרבונא זכור לטוב.

אבל בגלל שאני לא אופנתי, אז אני אתן לוויברציות העיתונאיות, הפוליטיות בתפקיד והפובלציסטיות מטעם עצמן להמשיך להזדעזע ואדבר על תמיכתי הגלויה בסרבנות.

ובכן, הרבה לפני שסרבני המצפון משמאל הגיחו לחלל הפוליטי בן ארבעת אחוזי הרייטינג של העיתון לאנשים חושבים, העלו הוגים ליברלים את התמיכה במרי אזרחי לפסגת הפעולות הנעלות שיכולות להתרחש במשטר הנושא בכנפיו את ערכי החירות. לא בכדי ראשיתה של התופעה הייתה דווקא במרד 13 הקולוניות הבריטיות שהפסיקו לשלם מיסים לבריטניה ובכך הביאו להקמת מעצמת החירות - ארצות הברית של אמריקה.

אז מה הוא מרי אזרחי: "פעולה ציבורית, בלתי אלימה, מצפונית אך פוליטית ומנוגדת לחוק, הנעשית בדרך כלל כדי לחולל שינוי בחוק או במדיניות הממשלה". ההבדלים בין מרד ואנרכיזם למרי אזרחי הם ברורים לכל: א. המוחים מכירים בלגיטימיות של השלטון והחוק אך מביעים בפעולותיהם את מורת רוחם המוסרית והמצפונית מהחוק. ב. המרי בא לשכנע את דעת הרוב בטעות המוסרית של החקיקה ועל כן יהיה בלתי אלים. ג. נכונות לשאת בעונש של השלטון וקבלה מראש של העונשים הקבועים בחוק על הפרת הסדר הציבורי".

מדינת ישראל ידעה מספר מועט מאוד של מקרים של מרי אזרחי שקיים את שלושת התנאים אותם מניתי ודווקא הם יצרו דיון ציבורי רציני - סרבניות המצפון שהגיעו לצה"ל, סרבו ונכלאו, וחסימת הכבישים של תנועת זו ארצנו.

אז כן, אני תומך בפה מלא בסרבנות אידיאולוגית, מצפונית ומוסרית המכירה בשלטון החוק, מתנגדת להפיכה שלטונית ואנרכיה, בלתי אלימה ובעיקר מוכנה לשלם את המחיר בעיניים פקוחות.

מה שקרה אמש בירושלים זה הכל חוץ ממזעזע - כך ניראת הפיכה שלטונית והפגנה כנגד הלגיטימיות של השלטונות במדינת ישראל. כך נראית הפגנה שלא פונה לדעת הרוב אלא מנסה לבצר על ידי קריאות "נאצים" לשוטרים את יחסי הכוח הפנים קהילתיים. לא, זה לא מרי אזרחי, זו עוד הפגנה של אנרכיסטים שלא מוכנים לשלם את מחיר מצפונם בגאווה כנגד שלטון החוק וכנגד הלגיטימיות של מדינת ישראל. את זה רוב הציבור הבלתי מזדעזע מבין מצויין.

אנא מכם מזדעזעים יקרים: לכו והסגירו את עצמכם לצה"ל באלפיכם ועשרות אלפיכם, תסרבו ותשלמו את מחיר הסירוב. את תמיכתי ותמיכת הציבור הישראלי אתם תקבלו ובכך תהיו שותפים לבנייתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית ומוסרית.

עד שתחליטו להיות רציניים, בחיאת, אל תציקו לבעלי חיים ואל תקראו לשוטרים נאצים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר