"תחזוקה" בראש השנה

היערכות חירום בשל תקלה שנגרמה כשחולל החג; צפי למחסור בגז בישול

משרד האנרגיה נערך להמשך המחסור בגז טבעי לאחר התקלה בהזרמת הגז ממאגר "תמר" לחופי ישראל. ההערכות: תיקון התקלה יושלם במהלך השבוע. החשש: בינתיים המחירים יתייקרו (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בעקבות הפסקת הזרמת גז טבעי ממאגר "תמר" לחופי ישראל, החלו תחנות הכוח לפעול על בסיס סולר ופחם, מה שעלול לגרום בימים הקרובים למחסור בגז בישול לכלל האזרחים.

בעיצומו של יום ראשון של ראש השנה, שלשום, ביצעו בחברת החשמל עבודות תחזוקה, במהלכן התגלה סדק במערכת האוורור של האסדה - והזרמת הגז הטבעי הופסקה לחלוטין. כעת ההערכה היא, כי אם התקלה לא תתוקן עד יום שלישי, כפי שסבורים בחברת "נובל אנרג'י" שמתפעלת את האתר, עלולים תעריפי החשמל להתייקר.

שר האנרגיה יובל שטייניץ, צפוי לחתום על צו חירום שיקבע כיצד יחולק הגז הנוזלי הקיים בחברת החשמל בקרב הצרכנים השונים, בהתחשב בחזרה לשגרה אחרי החג. לדבריו, "המטרה העיקרית שהגדרתי היא להבטיח את המשך הספקת החשמל הסדירה, ונקטנו בשורה של צעדי חירום. אנו עושים מאמץ גם להמשיך בהספקת הדלקים".

"הצפי שהתקלה תתוקן במהלך השבוע, אך ליתר ביטחון הנחיתי להיערך לתקופה ארוכה יותר של מחסור בגז טבעי. העובדה שאנו במצב חירום רק ממחישה את הדחיפות של פיתוח שדות הגז הנוספים".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, התייחס לתקלה ואמר כי "לא מאוחר לתקן את מתווה הגז. כשדברים לא מאוזנים יוצאים לדרך, הם מתפרקים מוקדם מהצפוי. הניסיון לימד אותנו שבכל שנוגע לגז הטבעי אי אפשר לסמוך על הממשלה וגם לא על אמינות הדיווחים בעניין התקלה".

"כשמשק הגז מתוכנן בצורה שמעדיפה את האינטרס הפרטי על פני הציבורי", הוסיף גבאי, "התוצאה היא תלות מוחלטת ותקלה אחת משתקת את השוק כולו. תחנות הכח עברו להשתמש בסולר, ופחם שעולים לנו בזיהום אוויר ועלולים להגיע להפסקות חשמל".

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך אמר, כי "חברת החשמל פועלת תוך שיתוף פעולה מלא עם משרד האנרגיה רשות החשמל והרגולטורים על מנת לספק את מלוא הביקוש לחשמל בימים הקרובים. נכון לעכשיו אין צפי לשיבושים, אולם המצב מחייב משנה עירנות מאחר ותקלה משמעותית נוספת עלולה ליצור שיבושים באספקת החשמל".

אורן הלמן, סמנכ"ל החברה, ציין: "הקמנו חדר מצב שהחל לפעול בבוקר. היום תתחיל הבעיה, כי רוב המשק חוזר לפעולה אחרי הג. עם זאת, החשמל היום אמור להספיק לנו, אלא אם כן יהיו תקלות לא צפויות במערכות שלנו".

לדבריו, "אם לא היה פחם, היו היום הפסקות חשמל. במהלך החג חצי מהחשמל ייצרנו באמצעות פחם. מעבר לזה, השתמשנו בסולר וגז נוזלי. ברור שיש עלויות עודפות וזה עולה יותר כסף. אם תהיה התייקרות במחירי החשמל, זה בתחום האחריות של רשות החשמל, שקובעת את נושא התעריפים. בחג לא התעסקנו עם חישובים, אנחנו כרגע עסוקים בלספק חשמל", אמר.

משותפות "תמר" נמסר: "אין סכנה בטיחותית בעקבות התקלה. אספקת הגז צפויה להתחדש בהמשך השבוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר