טסים לניו-יורק? אלו האזורים שאנחנו מחבבים במיוחד

הקהילה היהודית הגדולה בעולם אחרי ישראל היא חלק בלתי נפרד מהאופי, המסורת וההוויה של ניו יורק, אז כמובן שחובה על כל אחד מאתנו לדעת איפה מסתובבים המקומיים. החל מגירוש ספרד ועד המאה ה-21 – הנה כל האזורים ששווה להכיר (תיירות, שיווקי)

ניו-יורק. (צילום: PEXEBAY)

יהדות ניו יורק מייצגת סיפור מרתק שמגלם את כוחה של ארצות הברית כמוקד משיכה עבור מהגרים מכל רחבי העולם. למעשה, יהדות ניו יורק הייתה הקהילה היהודית הראשונה בארצות הברית. מהגרים יהודים הגיעו לאחר גירוש ספרד לניו יורק כשעוד קראו לה "ניו אמסטרדם", והרבה לפני שהיא הפכה לתפוח הגדול.

כתוצאה מכך, ניו יורק מאכלסת כיום קהילה אדירה של מעל 1.1 מיליון יהודים. זו הקהילה היהודית הגדולה בעולם אחרי ישראל והאזור שבו מרוכזים הכי הרבה יהודים מלבד גוש דן.

איך הפכו היהודים לקהילה דומיננטית בניו יורק?

שתי תקופות מרכזיות בהיסטוריה מייצרות את הקשר הגורדי והמיוחד בין יהודים לבין ניו יורק. התקופה הראשונה היא בשנים 1654-1881, אז הגיעה הקבוצה היהודית המשמעותית הראשונה לניו יורק מהעיר רסיפה בברזיל. בית הכנסת היהודי הראשון בניו יורק הוקם זמן קצר לאחר מכן בשנת 1692 והפך למרכזי בחיי היהודים בגלל השירותים החברתיים שהציע להם.

התקופה השנייה שהשפיעה על האספקט היהודי של ניו יורק כפי שהיא מוכרת לנו כיום החלה ב-35 השנים שלאחר 1881. בין 1881-1945 החלו גלי ההגירה הגבוהים ביותר של יהודים להגיע לארצות הברית, וחלק ניכר מתוכם בחרו בניו יורק בתור ביתם החדש.

בתקופת השואה ומלחמת העולם השנייה המשיכו להגר לניו יורק המוני יהודים ממזרח אירופה, התרכזו בלואר איסט סייד שבדרום מזרח האי מנהטן ועם הזמן התרחקו גם לאזורים צפוניים יותר באי.

בין הישיבות לאוכל: הזדמנות טובה להזמין טיסה

יש מספיק סיבות טובות להזמין טיסות לניו יורק ולבקר בעיר הכי מפורסמת בעולם גם בלי קשר לקהילה היהודית, אבל חובה על כל אחד מאתנו כישראלים להכיר את האזורים שהמקומיים מחבבים במיוחד. הכי קל לחלק את האתרים המפורסמים לקטגוריות ולהבחין בעיקר בהבדלים בין הישיבות, בתי הכנסת ומוסדות האוכל.

הישיבה המרכזית של חסידות חב"ד בארצות הברית נמצאת בניו יורק והמון ישראלים מגיעים לבקר בה בגלל הכנסת האורחים המפורסמת. בתוך כך, המקומיים מחבבים מאוד את ישיבת יוניברסיטי שהיא אוניברסיטה יהודית פרטית שנוסדה בשנת 1886 עם תכניות לימוד לתואר ראשון שמשלבות את ערכי האורתודוקסיה עם מדע. גם ישיבת הדר שמכונה "מכון הדר" מוכרת בקרב המקומיים כישיבה שמייצגת נאמנה את רוח היהדות, לעומת ישיבת מיר האדוקה יותר שנחשבת לגדולה בעולם בקרב חרדים-ליטאים.

בתי הכנסת של ניו יורק מרשימים מבחוץ ומבפנים וכדאי להגיע אליהם במהלך כל סיור או חופשה בעיר: בית הכנסת "בית אל ישראל הצעיר" ממוקם בשכונת בורו פארק האופנתית ומשמש את הקהילה האורתודוקסית המקומית.

אף רשימת מקומות שיהודים בניו יורק מחבבים במיוחד לא יכולה להיות שלמה בלי מוסדות אוכל. המוסד הכי מפורסם הוא כמובן "קרנגי הול" שפתוח מאז 1937 ואליו תצטרכו להזמין מקום רק בשביל לראות מקרוב את המעדנייה, אך מלבדו פועלים "המעדנייה של כץ" ו"מאפיית הקניש של יונה" שימל בשכונת הלואר איסט סייד.

אמנות יהודית על המפה

בניו יורק יש גם לפחות 3 מוזיאונים שמציבים את היהדות בראש סדר העדיפויות ועל המפה של ההיסטוריה העולמית. הדוגמא המובהקת לכך היא "מוזיאון המורשת היהודית" בדרום מנהטן, שהוקם כאנדרטה חיה לשואה ונפתח לקהל בשנת 1997. מאז הספיק המוזיאון לצבור עדת מעריצים נאמנה ונכון להיום יש בו תערוכות מתחלפות עם היהדות כמוטיב חוזר.

"מוזיאון הילדים היהודי של ניו יורק" מופעל על ידי חב"ד ונמצא בברוקלין. כפי שאפשר להבין מהשם, זהו מוזיאון שמיועד לילדים יהודים דוברי אנגלית אבל גם ישראלים צעירים יכולים ליהנות ממנו. המוזיאון הוקם בשנת 2004 בשכונת קראון הייטס ובסמוך למרכז חב"ד, כך שתוכלו לשלב את הביקור בו יחד עם אטרקציות נוספות בסביבה.

לבסוף, רצוי להכיר את "המוזיאון היהודי של ניו יורק" שבו גנזך של פריטי תרבות. זהו לדעת רבים המוזיאון היהודי המוביל בארצות הברית והוא מוקדש ל-4,000 שנות אמנות עם תכניות לימוד חדשניות, אירועים למשפחות ופעילויות לכל הגילאים. הכתובת המדויקת היא השדרה החמישית פינת רחוב 92, והוא פתוח כל יום מלבד רביעי.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר