ביקורת סינגל

מישהו יודע היכן נמצא ישי לפידות המקורי?

ישי לפידות שחרר אמש סינגל חדש, שוב קאבר לשיר של זמר אחר. להיכן נעלמה המקוריות של ישי לפידות? האם האיש שהיה המקורי ביותר שהכרנו נעלם מבלי שוב? (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
ישי לפידות, ארכיון (צילום: יוסי אפללו)

אמש מוצאי ראש השנה, הוציא ישי לפידות סינגל חדש "בקש עבדך". השיר נשמע טוב, הראל טל הכותב והמלחין המקורי של השיר הוא יוצר מהלב אבל מה שהכי עניין אותי בשיר הזה ובכלל זו שאלה שמנקרת במוחי כבר כמה שנים, איך הפך מי שהיה סמל החדשנות והמקוריות במוזיקה היהודית, ולרגעים לא קצרים אפילו הסמן הכי קיצוני שלה, לזמר קאברים.

ישי לפידות שלפני כ-15 שנה לא היה אלבום חסידי בלי לחן מקורי שלו זאת לצד אלבומי ה'אויף שימחעס' ומאות הלחנים, בוחר במודע בשנים האחרונות לעסוק בחומרים לעוסים של אחרים. זה נשמע טוב ומקצועי אבל עדיין קשה לי להבין את זה. מועצת השירה היהודית הפרויקט איתו מופיע לפידות רבות בשנים האחרונות הוא פרויקט שכולו על טהרת הקאברים וכאילו מציב רף נמוך במיוחד לאדם יצירתי כל כך.

"בקש עבדך" • הסינגל החדש של ישי לפידות

אציין, כי בבחירת העיבוד והמעבד עשה לפידות החלטה מקורית ונכונה, שרולי ברונכר, מי שגויס גם לפרויקט "אוו-מן" יצר לשיר עיבוד סמי אלקטרוני מצוין שלוקח את השיר קדימה ונותן לו את הכוח שהיה חסר לו בביצוע המקורי והמלטף. ברונכר שעובד בשנה האחרונה רבות הוא אחד מהתגליות של המוזיקה החסידית ויהיה מעניין להמשיך לעקוב אחריו בשנים הקרובות.

בתור מי שגדל על הלחנים של לפידות עוד מימי 'חסידיש' המפוארים, (וכאן המקום גם להלין על כך שלא ניתן היום להאזין או למצוא את השירים המצוינים האלה שנעדרים לחלוטין גם מהיוטיוב) ולאחריהם ימי אויף שימחעס העליזים עת החבאנו בישיבה את הקסטות של הלהקה הפרועה שהקדימה את זמנה, לא נותר לי אלא לקוות שלפידות אוסף חומרים לאלבומים מקוריים חדשים שיצאו בעתיד.

לפידות הצליח כל השנים למרות היותו "הילד הרע" של המוזיקה החסידית ולמרות האלבומים שהיו הכל חוץ ממוזיקה חסידית להישאר בתוך הגדר ולא להיפלט החוצה וזה גם מה שנתן לו את הכוח להשפיע רבות על המוזיקה החסידית ולהביא אותה באיטיות אל המקום בו היא נמצאת כיום, מקום פתוח הרבה יותר. ואם בארזים נפלה שלהבת מה ישירו אזובי הקיר.

תגובת ישי לפידות: "במשך העשור האחרון התעסקתי בקינדרלך, צמד ילד, מועצת השירה היהודית, "יא-ב-יה" וכרגע "אוו-מן". בבליל כל הדברים האלה בחרתי לא להוציא עדיין שירים שלי.

"דווקא שירים שנדלקתי עליהם משמיעה של אחרים שהסעירו את רוחי וריגשו אותי בחרתי לגעת בהם כמו שירו של חנן בן ארי "הילדים הללו" ו"בקש עבדך" של הראל טל.

"אז שתהיה שנה טובה ובע"ה כל הערה טובה היא הערה במקומה וצפה פגיעה שבוע אחרי החגים, אז אמור לבוא המשהו הגדול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר