יהודים גאים אנחנו // אריאלה פישר

על מעשה אחד שנוי במחלקת אל מול שורה של מעשים טובים ברור וניכר לכל שכוונותיו טובות ובהחלט ראוי להעלים עין מפעולה משפחתית שאין עמה ועם עבודת הציבור דבר (דעות)

אריאלה פישר | כיכר השבת |
יגאל גואטה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90 )

ח"כ (לשעבר) יגאל גואטה מהווה סוג של פורץ דרך בחשיבה החרדית ומשאלתם הסמויה של רבבות מבני המגזר. נכון להיום, בזמנים כאלו שאין בית חרדי מושלם, כולנו 'נגועים' במשהו, לאחד זה בן בעייתי, לשני זה דוד והשלישי זה אח, אנחנו מקשה סבוכה, מרקם של הרבה סיפורים אנושיים, הרבה מעורבויות ובכל זאת, למען חזית חזקה ודעת תורה אחידה אנחנו בוחרים מידי פעם להסתיר, להתבייש ולחיות עם מועקות. יגאל גואטה הוא סוג של קטליזטור, המנער את הכלל הרדום השקוע באשליות כשהוא מראה שניתן אחרת.

האם פעל נכון או לא כשהשתתף באירוע אסור של אחיינו? כאמור יתכן ושגה ויתכן שלא. הסיפור האנושי איננו חד ממדי, אינו שחור לבן. השיקול להשתתף ולשתף את האירוע בציבור היה נראה לו לנכון. איננו מכירים את הדינמיקה, או את הנפשות הפועלות, אולי אף תועלת ברמה האנושית והאישית. האם הוא כבר לא מהווה מודל, ומסוגל לתרום לציבור שלו, המגזר החרדי? כמה מאתנו לא נגועים בדילמות דומות. האם אם נודה בכך לציבור ידונו אותנו להשמצה ואבדון? כנראה. חבר הכנסת שלנו בהציגו מודל חדש של חרדי אנושי מאיים על השיטה שהופעלה עד היום.

בעולם המיינסטרים החרדי אין הכרה במציאות היומיומית. ישנו מיינדסט המתוכנת לאי שם בעבר, בפנטזיה, האידיאליה של מזרח אירופה, אז היה קיים עולם של יהדות אמיתית ותמימה, יהדות בתפארתה. על חברה שלמה נגזר להתכחש להווה וכאלו דעתם הרווחת מעוותת. כל שינוי מהווה איום. כל השפעה חיצונית היא בגדר רדיפה. החיים של המגזר חייבים להראות כלפי חוץ כמושלמים כבימים עברו. זהו אותו סיפור שמתנגד למדינה, כיוון שלא הוקמה על פי דרך תורה כשאז הייתה דעה בקרב רבים שמדינת ישראל לא תשרוד יותר מ15 שנה. קשה להתעורר מהאשלייה, קשה להודות בטעות, אך שמירה צרה על השקפה מוטעית משבשת שיקול דעת צלול.

מפלגת ש"ס מאמצת אסטרטגיה מסוכנת כשהיא בוחרת להיות חיקוי של המיינדסט האשכנזי. מפלגת ג' האשכנזית מחזיקה בכל כנסת את אותם מספר קולות שאינו עולה בד בבד עם הגידול הטבעי המאסיבי בקרב אותו ציבור. היכן נעלמים כל אותם קולות, אותם החרדים הבלתי נראים. לכולם יש סיפור אנושי, סיפור שאינו מקבל תמיכה מהציבור, כסיפור של ח"כ יגאל גואטה, והם בוחרים כאלטרנטיבה במפלגות לא חרדיות.

הורגלנו בעבר לחיות ברדיפות מתמידות מצד הגויים, לפוגרומים והשכלה, כל אלו מנעו את צמיחתו וריבויו של העם היהודי. כיום החרדים מונעים את צמיחתו, כל זה דווקא בעידן של תמיכה וסימפטיה מצד אומות העולם. כיוון שקל ונוח להצביע על השונה, למדוד ולשפוט, מידי פעם אף לשפוך את דמם ובמידת הצורך להחרים ולהעיף. כך עובדים משטרים אפלים המפעילים שיטות הפחדה. הרי מה יותר גרוע מהמכה העשירית, מכת בכורות. המכה ה-11, שעליה נאמר ארור מכה רעהו בסתר. כאשר ישנם המחכים להכות את אחיהם בפינת הרחוב. מכת הדורות, מכה שמכחידה ומחלישה את הציבור והשפעתה לדורי דורות.

בעיצומם של הימים הנוראים ולוואי ונחזור בתשובה שלמה עם ידיעה שיתכן שלמחרת שוב נחטא. ככה נוצרנו כבני אדם וזהו חלק שקשה לנו להכיל. אחרת מדוע היהדות דורשת מאתנו חזרה בתשובה? האם זאת דת מזוכיסטית? האם היא דורשת את הבלתי אפשרי? הרי בוודאי שהצמיחה שלנו יכולה להתקיים רק באמצעות הקונטרסט, החושך. אי אפשר לראות את האור ללא ידיעת החושך.

החטא אינו רע כאשר מודעים אליו, כשלא מתכחשים, מתמודדים איתו פנים אל פנים וכל יום מחדש עושים תשובה אמיתית ומתחברים למקור, דווקא בעזרת החטא, נעזרים בו כמדרגה לעלות בעוד שלב בעבודת ה' המודל היהודי האמיתי הוא רב מימדי, הוא ייצור מגוון וצבעוני. כל אדם הוא בעל סיפור אנושי, כל יהודי רוצה ומכוון לעשות טוב. במקום להוריד ולדכא, בואו נרים ונעצים. לחץ העסקנים - בפרט עסקנים כאלו שנראו לא פעם מחבקים ומצטלמים מחוייכים באירועים של מחללי שבת ואוכלי נבלות וטרפות, כאשר לפתע הם נזעקים לרגל הזדמנות להיראות טוב בתקשורת – לחצם על חבר כנסת יגאל גואטה חייב להפסק.

על מעשה אחד שנוי במחלקת אל מול שורה של מעשים טובים ותמיכה בציבור לומדי התורה, ברור וניכר לכל, שכוונותיו טובות ופעולותיו ראויות הם, ובהחלט ראוי להעלים עין מפעולה אישית משפחתית שאין עמה ועם עבודת הציבור דבר.

אריאלה פישר פעילה חברתית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר