"נאצים החוצה"

גרמניה: הימין הקיצוני חגג, מאות הפגינו נגד

ההישג של מפלגת הימין הקיצוני, 'אלטרנטיבה לגרמניה', שנכנסה לראשונה לפרלמנט הגרמני והפכה למפלגה השלישית בגודלה, מעורר דאגה. מאות הפגינו נגדה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים נגד מפלגת הימין הקיצוני "נאצים החוצה" (צילום: מתוך טוויטר)

תוצאות הבחירות בגרמניה מעוררות דאגה בשל העובדה שהמפלגה הימנית קיצונית "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) נכנסה לראשונה לפרלמנט והפכה לשלישית בגודלה. מאות מפגינים התאספו אמש (ראשון) בברלין מול המקום שבו חגגה מפלגת הימין הקיצוני את הישגה הגדול.

"כל ברלין שונאת את ה-AfD!" ו"חזירים נאצים!", היו כמה מהסיסמאות שצעקו המפגינים. חלקם השליכו בקבוקים בשעה שהמשטרה המקומית ניסתה להרחיק אותם מהמקום. קודם לכן נערכה הפגנה גדולה נגד מפלגת הימין הקיצוני בכיכר הגדולה אלכסנדרפלאץ במזרח ברלין.

מפלגת הימין הקיצוני זכתה ב-12.6 אחוזים מקולות הבוחרים בבחירות הפדרליות שנערכו בגרמניה. ארגונים יהודיים בגרמניה הביעו את דאגתם מכניסתה של מפלגת AfD לפרלמנט ומהתחזקות הלאומנים במדינה. נשיא ועידת רבני אירופה ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, הגדיר אמש את מרקל "המנהיג האחראי של העולם המערבי ותקוותה של אירופה", וציין לשבח את עמידתה על זכויות היהודים לחופש דת ואת תמיכתה בקהילה היהודית. עוד הוסיף כי "עתיד ההסכם עם איראן בנוגע לתוכנית הגרעין, וכן יחסה של אירופה לישראל, יושפעו במידה רבה על ידי מדיניות גרמניה, המדינה המובילה באיחוד האירופי". הרב גולדשמידט הביע דאגה מעליית הימין הקיצוני, ואמר: "אנו מקווים שהממשלה שתקום תצליח להתמודד עם האתגר הזה וללחום בתופעת הגזענות והשכחת השואה הרווחת במפלגה זו".

הרב גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה, בטקס קבלת 'פרס יהודי אירופה' לקנצלרית גרמניה מרקל (צילום ארכיון: ועידת רבני אירופה)

הקנצלרית אנגלה מרקל רשמה ניצחון זו הפעם הרביעית ברצף, כשהאיחוד הנוצרי שמרני בראשותה קיבל 33% אחוזים מהקולות, הרבה יותר מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית של מרטין שולץ שקיבלה 20.5 אחוזים בלבד - ההישג הגרוע ביותר שלה מאז מלחמת העולם השנייה. בבחירות הקודמות ב-2013 קיבל הגוש בראשות מרקל 41.5 אחוזים, ובבחירות אתמול נרשמה ירידה בתמיכה בה, אך עדיין תהיה זו שתרכיב את הממשלה הבאה. "אין שאלה לגבי זה, קיווינו לתוצאה קצת יותר טובה. זה ברור לגמרי", אמרה הקנצלרית לתומכיה.

"אנחנו, איחוד ה-CDU/CSU, המפלגה החזקה ביותר. יש לנו מנדט להקים ממשלה ולא יכולה לקום שום ממשלה נגדנו", אמרה הקנצלרית שסיימה 12 שנות כהונה. "כמובן שאנחנו מתמודדים מול מבחן עצום, ה-AfD נכנסים לפרלמנט. אנחנו נבצע בדיקה מעמיקה משום שאנחנו רוצים לזכות בחזרה במצביעים של ה-AfD על ידי פתרון בעיות והקשבה לדאגות שלהם ולפעמים לחששות שלהם, אבל מעל הכול דרך פוליטיקה טובה".

מרטין שולץ והסוציאל-דמוקרטים הודו בהפסדם והכריזו שיילכו לאופוזיציה ולא ייכנסו שוב לממשלתה של מרקל. סגן יו"ר מפלגת המרכז-שמאל מנואלה שווסיג אמרה שהתוצאה מהווה תבוסה קשה והוסיפה: "המשמעות היא שהגיעה סופה של הקואליציה הגדולה, אנחנו ניכנס לאופוזיציה". עוד היא אמרה: "עבורנו זה ברור מאוד שהבוחרים נתנו לנו את המשימה לעמוד בראש המפלגה החזקה ביותר באופוזיציה", שולץ, שבתחילת הקמפיין עוד נראה כמי שמסוגל לאתגר את הקנצלרית הוותיקה, אמר לאחר פרסום המדגמים: "זהו יום מר לסוציאל-דמוקרטים בגרמניה, הפסדנו את הבחירות".

לדברי שולץ, מפלגתו "תמשיך להילחם למען דמוקרטיה, סובלנות וכבוד" באופוזיציה". הוא זכה לתשואות מצד תומכיו כשהודיע על ההחלטה שלא להיכנס לקואליציה הבאה. "אנחנו מבצר הדמוקרטיה".

מפלגת המרכז-שמאל ניסתה ללא הצלחה להבדיל את עצמה מהשמרנים של מרקל שאיתם הייתה שותפה בקואליציה האחרונה. "ה-SPD ספגה נזק מחוסר שביעות הרצון מהממשלה הנוכחית", אמר טייסון ברקר, מומחה לפוליטיקה גרמנית במכון "אספן". "היא לא הצליחה להציג קווים ברורים של אופוזיציה ל-CDU של מרקל ושילמה את המחיר בהיעדר התלהבות".

למרות העזיבה הצפויה של הסוציאל-דמוקרטים את הקואליציה, מרקל הבהירה שהיא לא מתכוונת להקים ממשלה צרה, אלא ממשלה רחבה ויציבה. המשא ומתן הקואליציוני יחל בקרוב ומרקל הודתה שהוא לא יהיה קל ועשוי להימשך כמה חודשים. עם זאת, היא אמרה "אנחנו חיים בתקופות סוערות" ומפלגות אחרות חייבות לגלות אחריות. "בכוונתי להשיג ממשלה יציבה בגרמניה וזה היה סימן ההיכר של המדינה", היא הוסיפה.

"המפלגה החופשית הדמוקרטית" הליברלית רשמה הישג יפה כשקיבלה 10.6 אחוזים מקולות הבוחרים. המפלגה שהייתה שותפה של מרקל בקואליציה השנייה שלה בשנים 2013-2009 הפסידה בבחירות הקודמות את כל המושבים שלה בבית הנבחרים, אך כעת היא שבה אליו. מפלגת "הירוקים" קיבלה 9.1 אחוזים ומפלגת "דה לינקה" מהשמאל הקיצוני קיבלה 9 אחוזים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר