בצל המתיחות

בדרך לעצמאות: משאל עם בכורדיסטאן

לאחר שנים ארוכות היום נערך משאל העם לעצמאות כורדיסטאן בצל המתיחות העזה באזור והאיומים של עיראק שלא לאפשר לכורדים להכריז על מדינה עצמאית (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מצביעים כורדים (צילום: מתוך טוויטר)

האם הכורדים יזכו סוף סוף בעצמאותם? מיליוני כורדים מצביעים היום (שני) במשאל עם היסטורי על עצמאות חבל כורדיסטן בצפון עיראק על רקע חששות אזוריים ובינלאומיים שההצבעה תוביל לאי יציבות ולאלימות ברחבי המזרח התיכון ובתגובה אלימה של דאע"ש או הממשלה העיראקית.

הקלפיות בכורדיסטן העיראקית נפתחו בשעה שמונה בבוקר (שעון מקומי) וייסגרו בשעה 18:00. התוצאות הסופיות יתפרסמו תוך 72 שעות.

על פי ההערכות, המצביעים יצביעו בעד עצמאות לכורדיסטן, אולם ההצבעה אינה מחייבת את השלטונות הכורדיים להכריז מיד על עצמאות, אלא מעניקה לנשיא הכורדי מסעוד ברזאני מנדט לנהל שיחות משא ומתן עם בגדד ומדינות שכנות על היפרדות האזור העשיר בנפט ויציאתו לעצמאות.

מנגד, ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי הזהיר שינקוט "צעדים הכרחיים לשמור על אחדות המדינה" ורמז לשימוש אפשרי בכוח צבאי נגד המחוז הסורר. ממשלת עיראק ביקשה ממדינות זרות להפסיק את מסחר הנפט עם כורדיסטן העיראקית, בעקבות משאל העם על עצמאות החבל. בנוסף, ביקשה הממשלה בבגדד מהכורדים להחזיר לשליטתה את עמדות הגבול ושדות התעופה שבשטחה. כמו כן, הטילה הממשלה על התביעה הכללית בבגדד לפתוח בהליכים משפטיים נגד כל עובדי המדינה שלקחו חלק בארגון משאל העם הכורדי.

גם טורקיה ואיראן מתנגדות למשאל העם הכורדי ותגברו כוחות באזור הגבול עם כורדיסטן. טורקיה הגדילה לעשות וסגרה את מעבר הגבול חאבור, אזור שבו ערכה בימים האחרונים תרגיל צבאי נרחב. משרד החוץ הטורקי מסר הבוקר שמשאל העם הכורדי יסכן את השלום והיציבות באזור. לדבריו, אנקרה איננה מכירה במשאל העם ורואה בו דבר עקר חסר כל משמעות. במערב הביעו מדינות רבות דאגה מההצבעה הכורדית שעלולה להוביל להתפרצות של אלימות באזור ולהסיח את הדעת מהמלחמה בארגון הטרור הסוני "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועמיתו האיראני חסן רוחאני שוחחו היום בטלפון בנושא משאל העם הכורדי לעצמאות החבל. מלשכתו של ארדואן נמסר שהשניים הביעו את דאגתם מהמשאל. "שני המנהיגים ציינו שאי ביטול המשאל יביא לכאוס באזור והדגישו את החשיבות הגדולה שהם נותנים לשלמותה הטריטוריאלית של עיראק", מסרה לשכתו של הנשיא הטורקי.

משרד החוץ הטורקי גם פרסם אזהרה לאזרחי המדינה ששוהים בכמה מחוזות כורדיים והמליץ להם לעזוב אותם במהירות המיידית.

למרות הלחצים האזורים והבינלאומיים לבטל את ההצבעה, הכורדים הפגינו נחישות והתעקשו לערוך את המשאל. לטענת ברזאני, עצמאות היא הדרך היחידה להבטיח את ביטחון העם הכורדי. "מתי הייתה לנו אי פעם יציבות וביטחון שאותן אנחנו כה צריכים לחשוש לאבד אותן?", תהה הנשיא הכורדי בראיון לרשת החדשות הבריטית BBC. "אלה שאומרים זאת רק מחפשים תירוץ לעצור אותנו". ברזאני הבטיח שמשאל העם בחבל האוטונומי לא ישפיע על המלחמה נגד דאעש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר