חברי הכנסת אישרו

דו"ח: "הדרג המדיני פגע בתפקוד צה"ל במבצע 'צוק איתן'"

בחלוף שלוש שנים מהמבצע האחרון בעזה, מפרסמת היום וועדת חוץ וביטחון את החלק החריף בדו"ח שגובש במשך זמן רב, עליו חתמו גם חברי הכנסת של הקואליציה - נגד הדרג המדיני ופעילותו (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
יו"ר הוועדה מציג את הדו"ח (צילום: עפר מאיר, ynet)

ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח של ועדת החוץ והביטחון פרסמה היום (שני) חלק מדו"ח חריף הנוגע לתוכנית הרב-שנתית של הצבא – "גדעון".

השורה התחתונה בחלק המוגדר כגלוי לציבור, מדאיגה למדי. נאמר בה בין היתר, כי "חוסר המעורבות ואי לקיחת האחריות של ראש הממשלה והקבינט פוגעים ביכולת של צה"ל; המסקנות מצוק איתן לא יושמו; המועצה לביטחון לאומי מוחלשת בכוונה".

לדברי חברי הוועדה בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד) הממצאים מדאיגים, והמסקנה העולה מהם היא שצל כבד מעיב על תפקודו של הדרג המדיני ובעקבות זאת גם על מוכנות צה"ל לקראת העימות הצבאי הבא.

מסקנות הדו"ח, שאומצו על ידי כל חברי הוועדה, מהקואליציה והאופוזיציה, מסכמים עבודה של יותר משנתיים, שליוותה את עיצוב התוכנית וביצועה. הח"כים חתמו על הדו"ח החסוי, והוא הועבר לראש הממשלה נתניהו, לשר הביטחון ליברמן, לשרי הקבינט, לצה"ל, למועצה לביטחון לאומי (מל"ל) ולגורמי ביצוע נוספים.

מבצע צוק איתן. אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)

"חוסר המעורבות ואי לקיחת האחריות של הדרג המדיני (ראש הממשלה והקבינט) פוגע הלכה למעשה ביכולת של צה"ל להגיע מוכן להתמודדות עם האיומים על ישראל. הצבא פועל מלמטה למעלה ללא הנחיה וללא גיבוי של הדרג המדיני, אשר נמנע בעקביות מלהגדיר לצבא מטרות והישגים נדרשים", נקבע בעיקר הדו"ח.

היעדים ולוחות זמנים לתיקון תמונת המצב הנטענת בדו"ח, הן שעד רבעון שלישי של 2019 אמור הצבא להעביר תפיסת ביטחון לאומי מתוקפת ומפורסמת בציבור, שעד סוף 2019 באחריות שר הביטחון והמל"ל לגבש את אסטרטגיית צה"ל ושב-2020 יש לבנות תוכנית מבצעית רב-שנתית.

ממשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "נלמד את הדו"ח, אבל מצער לשמוע, כפי שאומרים חברי הכנסת יואב קיש ומוטי יוגב שהיו בין מגבשי הדו"ח, על הניסיון של ח"כ עופר שלח להשתמש בדו"ח ככלי לניגוח פוליטי".

מצה"ל, שזכה לשבחים בדו"ח, נמסר בתגובה: "דו"ח ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח בנושא התוכנית הרב-שנתית 'גדעון' לשנת 2017 התקבל בצה"ל ואף הועברה התייחסות מפורטת על תכניו. לקחי הדו"ח יילמדו במסגרת תהליכי עבודת המטה. צה"ל מברך על כל תהליך בקרה ופיקוח שמבוצע על פעילותו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר