חשיפת 'כיכר השבת'

המאבק בחברת 'פניציה': חילוקי דעות מאחורי הקלעים

הסערה סביב חילולי השבת בחרת 'פניציה' - כפי שנחשף ב'כיכר השבת' - מגיעה לשולחנם של גדולי ישראל, שם מתגלים חילוקי דעות בין הגרי"ג אדלשטיין לאדמו"ר מגור על דרכי המאבק (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגרי"ג אדלשטיין והאדמו"ר מגור (באדיבות המצלם)

סערת 'פניציה': הסערה סביב השימוש בבקבוקי היין של חברת 'פניציה' - שנחשפה ב"כיכר השבת" - מגיעה לשולחנם של גדולי ישראל. כפי שדווח, התברר כי חברה זו הינה מחללת שבת בריש גלי כשבעקבות כך הורה כ"ק מרן האדמו"ר מגור במהלך ימי החג והשבת לחלק לחסידים אך ורק יין של חברת 'קדם' המיוצר בחו"ל.

חלק מחברי הוועדה למען השבת ובראשם המזכיר הרב יצחק גולדקנופף המשתייך לחסידות גור ביקשו לכנס את הוועדה על מנת לדון בנושא ההתמודדות מול חברת פניציה והיא צפוייה להתכנס היום בירושלים, בשעה 15:00.

ל"כיכר השבת" נודע כי חלק מהחברים אף סבורים שיש ללכת במאבק זה באופן נחרץ ונחוש "עד הסוף" כולל האיום בהחרמת החברה.

בחסידות גור רואים בכך מאבק חסר פשרות וכפי שהופיע אתמול (שני) ציטוט במאמר המערכת של עיתון "המודיע", מאמר שנכתב לאחר אישור ההנהגה הרוחנית: "אלו פנים אומללות יש לאדם שיקדש בליל שבת על היין המזוג בתוך בקבוק שיוצר ע"י יהודים תוך חילל שבת מחפיר ובוטה, במפעל העובד שבעה ימים בשבוע — ויעמוד ויכריז 'ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות'".

אלא שבמקביל הגיע הנידון אל שולחנו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שהביע את דעתו כי יש לדון בנושא בכובד ראש ולדחות דיון בנושא עד אחרי החגים. "מדובר בנושא כבד משקל שיש לדון בו לעומקו ולעשות זאת מתוך יישוב הדעת ולכן כדאי לדחות את הדיון עד אחרי חג הסוכות".

במקביל לכך פועלים בכירים בוועדה למען השבת ליצור הידברות מול חברת 'פניציה' על מנת להגיע עימם להסדר שימנע את חילולי השבת וןבעקובת כך בישיבה היום של ועדת הרבנים צפויים להשתתף גם ראשי מערכות הכשרות יחד עם מנהלי החברה בניסיון להגיע להבנות שיאפשרו את המשך רכישת הציבור החרדי של בקבוקי היין ללא צורך להגיע להחרמה של מוצרי החברה.

בין היתר יעלו על השולחן מספר מתווים שיעולים להיות בסיס להבנה בין הצדדים בתקווה שיוכלו למנוע את חילולי השבת המתקיימים כיום באופן רשמי ובריש גלי. באם המשא ומתן בין הצדדים יעלה יפה הרי שניתן יהיה לפתור את המשבר בדרך דיפלומטית.

יצויין כי במהלך הקיץ האחרון התגלו הבדלי גישות בין גדולי ישראל בנושא המאבק למען שמירת השבת כאשר כבר בימי הקיץ הגיעו שר הבריאות יעקב ליצמן ומזכיר הוועדה יצחק גולדקנופף אל מעונו של הגר"ג אדלשטיין בבקשה שייצטרף לקול קורא בעניין השבת אולם ראש הישיבה ביקש לתת הדגשים מסויימים בנוסח הקריאה.

חילוקי דעות אלו באו לידי ביטוי גם בכינוס המשותף של שלושת מועצות גדולי וחכמי התורה בנושא המאבק על קדושת השבת שהתקיים בירושלים בחודש אלול, כאשר כפי שנחשף ב"כיכר השבת" ,ביקש הגר"ג אדלשטיין לשנות מהנוסח שהובא בפניו לפיו גדולי הדור מתפללים שמי ששומר את השבת יזכה לרווח ולברכה גדולה ואילו מי שחלילה לא שומר את השבת יהיה בהפסדים ותחול עליו קללה.

הגר"ג אדלשטיין קם ממקומו וניגש עם סיום הכינוס אל כ"ק מרן האדמו"ר מגור כשהוא מביע את דעתו בפני גדולי האדמו"רים כי נוסח חריף זה עלול להביא חלילה לחילול השם כאשר החילונים יפרשו אותו באופן שגוי.

בסופו של דבר הושגה פשרה וגובש נוסח מוסכם לפיו "כידוע" שאינו שמחלל את השבת אינו זוכה לברכה ולא שמדובר בתפילתם של גדולי הדור המטילה קללה על אותם שלא זכו לשמור את השבת.

בהמשך לכך, במאמר המערכת ניתן דגש דווקא על הנוסח הראשוני כאשר נכתב: "ועים מי שחושבים, שחילול שבת יגביר את פרנסתם; כשם שטועים אלו הסבורים שחלול השבת יקל על התנועה במהלך ששת ימי השבוע; וטועים מי שסבורים, שחלול שבת יגביר את הבטחון או שהם עתידים להציל חיים, כתוצאה מחילל שבת ללא היתר הלכתי של פיקוח נפש אמיתי. הרי כבר אמורה דברתם של מרנן ורבנן גדולי ישראל, הנושאים תפילה על שומרי השבת שיזכו להצלחה; ועל מחלליה שלא יראו לא ברכה, לא הצלחה ולא מזל בעקבות חילולה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר