ביקורת סינגל

כשרולי דיקמן ודוד ד'אור נותנים יד למוזיקה החסידית

מבקר המוזיקה נתנאל לייפר בביקורת על "תן לי יד", הסינגל החדש של רולי דיקמן בו הוא מארח לדואט את הזמר דוד ד'אור. האם המוזיקה החסידית בשלה לצעד אבולוציוני? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: ארכיון כיכר השבת ומשה שי, פלאש 90)

כמבקר תמיד זוכרים לך דווקא את הביקורת, גם אם היא אחוזים בודדים מכלל הביקורת השלמה. אנו נוטים פעמים רבות לזכור דווקא את הרע את מה שהיה צריך לשפר ופחות להתמקד בטוב או במילים הטובות שנאמרו על היצירה בשלמותה. דווקא לכן אני שמח שנקרתה השבוע לידי הזדמנות מעולה להצביע במלוא ההתלהבות על יצירה איכותית כזו שיש לה אמירה מעבר לשיר עצמו.

אני יודע שרבים מחבריי לא יתלהבו מהאמירה הבאה שלי, אבל המוזיקה החסידית כפי שהכרנו אותה לא נמצאת בסימן עלייה וזאת בלשון המעטה וסגי נהור ומטעמי עדינות ורחמנות. בשנים האחרונות כמעט ולא יוצאים אלבומים חדשים וההשקעה הולכת ופוחתת. המכירות שהתרסקו בשנים האחרונות והמחסור בהופעות שהן הלחם והחלב של האמנים אך כמעט ולא קיימות במוזיקה החסידית אם אתה לא אברהם פריד/מרדכי בן דוד/יעקב שוואקי ומוטי שטיינמץ שמשמש כזמר אורח בשלושת ההופעות האלה. כל אלו הביאו לכך שיצירת אלבום מוזיקה על פי הסטנדרטים של המוזיקה החסידית עליה גדלנו של מונה רוזנבלום ומשה לאופר זה פשוט לא משתלם.

יש כאלה שמקבלים עליהם את הדין ולא יוצרים חומרים חדשים אך יש כאלו שקוראים את המפה ומבינים שצריך להרחיב את הצורה בה אנו רואים את המוזיקה החסידית. ההצלחה האדירה גם בתוך הציבור החרדי של אמנים כישי ריבו, אהרן רזאל, יונתן רזאל ואפילו חנן בן ארי מלמדת על כך שרבים בציבור החרדי שמחים ומעוניינים לשמוע חומרים מעט יותר מורכבים מוזיקלית וטקסטואלית, שירים שלא מורכבים משלוש מילים שחוזרות על עצמן בשיר שכולל בית פזמון ושלושה אקורדים אותם פורט כמובן אבי סינגולדה.

אל תוך הוואקום הזה נכנס הסינגל החדש שיצא השבוע של הזמר רולי דיקמן אותו הכרנו עד היום בעיקר כזמר חתונות. דיקמן אחיו של המעבד החסידי הצעיר והמוכשר יואלי דיקמן עומד בפני הוצאת אלבום הבכורה שלו ממנו שוחרר כאמור הסינגל החדש "תן לי יד".

השיר משלב בין פיוט הי-ה ריבון המוכר והאהוב של רבי ישראל נג'ארה לבין תרגום חופשי למדיי אותו כתב וערך המלחין של השיר יצחק אקר. את אקר פגשתי ווירטואלית דרך הרשתות החברתיות הוא הציג בפניי כבר לפני כשנתיים חזון מעניין על המוזיקה החסידית. הכל היה נראה נחמד אך לא כל כך ראיתי איך הוא מתכוון לממש את זה. השיר החדש אותו כתב והלחין הוא בצורה מסוימת המסקנות של ההבנה כיצד המוזיקה החסידית צריכה להיראות בשנת 2017: שילוב מנצח בין פסוקים או מקורות שיכולים להיות מושרים גם בהברה אשכנזית אותנטית לצד מילים בעברית שלוקחות את המילים העתיקות למקום העכשווי והמרגש שלהן.

השיר מבוצע בדואט מצוין עם הזמיר דוד ד'אור אחד הקולות המיוחדים במוזיקה הישראלית, ובשנים האחרונות אחד היוצרים המצליחים גם במוזיקה היהודית עם סדרת אלבומים מעולה "תפילת הלב" שהאלבום האחרון ממנה "תהילים" יצא לפני כשנתיים וזכה לשבחים רבים מאד. ד'אור מצטרף בשירה בקטעי העברית של השיר ומרים אותו לגבהים חדשים שרק קולו יכול להגיע אליהם.

דיקמן גייס למלאכת העיבוד את האח המבטיח שיצר עיבוד פנטסטי ופומפוזי שמתאים במיוחד לאופי קולו של ד'אור. אינני יודע כיצד נשמע שאר האלבום של דיקמן ואני מקווה מאד שלא אתבדה וכי האלבום יצפון בתוכו הפתעות נעימות נוספות מלבד "תן לי יד" המצוין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר