הכינוס ההיסטורי

טהרה ושלום בכינוס אחד // חיים אילוז

"שלום פוליטי" לא נראה באופק וספק אם הוא בר השגה, אך חשיבותו של הכינוס המשותף - שנועד להרבות טהרה בישראל - היא בעצם קיומו, לאחר שהצליח להפיח רוח של שלום (טור)

חיים אילוז | כיכר השבת |
הרב מזוז, הרב עמאר וחכם שלום - בכינוס (צילום: כיכר השבת)

ערב יום הכיפורים, 48 שעות לפני בוא היום הקדוש והנורא,​ זכה הציבור הספרדי למפגן אחדות מרשים, מרגש והיסטורי. אמנם, אין המדובר באחדות פוליטית - שם הדרך עדיין ארוכה וספק אם הוא בר השגה, אך התכנסותם יחד של גדולי הרבנים הספרדים סביב שולחן אחד, במה שהיה נראה אך לפני זמן מה כבלתי מציאותי לאור המחלוקת העזה, הפך לשיחת היום.

בזה אחר זה נכנסו הרבנים אל ביתו של הנגיד ר' אייל משיח בפתח תקווה, תחילה היו אלו הראשל"צ ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה עמאר, חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות "אור החיים" הגאון רבי ראובן אלבז​ וחבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעוד בעדני.

לאחר מספר דקות, נזרקה הקריאה לחלל סלון הבית: "הרב מזוז הגיע", והמתח גבר. לאחר כניסתו של ראש ישיבת "כסא רחמים" הגאון רבי מאיר מזוז אל הבית, המתינו כולם לכניסתו של נשיא המועצת. חשנו, הנוכחים שם, את ההתרגשות, את ההיסטוריה. המתנו לרגעי המפגש בין חכם שלום כהן לבין הרב מזוז, בין מי שעומד בראש תנועת ש"ס אותה ייסד מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, לבין מי שהורה לרוץ במסגרת אחרת בבחירות, ריצה שהותירה קרע בציבור הספרדי.

כעבור דקות מועטות צעד פנימה נשיא מועצת חכמי התורה ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, כשהוא אוחז בידו של בעל הבית. ניכר היה כי חכם שלום ידע היטב בפני מה הוא עומד, לאן הוא צועד ואת מי הוא אמור לפגוש בכל רגע. יצוין כי לפי הידוע במהלך חודש אלול חכם שלום כהן לא השתתף בשום עצרת או כינוס ובואו לפתח תקווה הייתה ההשתתפות הראשונה שלו בכינוס מעין זה כשלאחר מכן אף נשא דברי חיזוק בעצרת התעוררות בבית הכנסת "ספרא".

נשיא המועצת בצאתו מהכינוס (צילום: גבי בוטל)

בעודו צועד אל מקומו בראש השולחן, נרשמה לחיצת יד היסטורית ומחויכת בין מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס לבין הגר"מ מזוז, מנהיגה הרוחני של מפלגת 'יחד', זאת לאחר שנים של מחלוקת מימי הבחירות האחרונות, אז נרשם הפילוג הגדול בציבור הספרדי.

אך בעוד בפתח הכינוס נדמה היה כי השלום כמעט כבר כאן, לאור החמימות מצדו של נשיא המועצת כלפי הרב מזוז שניכרה היטב, הרי שבסיומו נוכחנו לראות כי המרחק עדיין רב. יחד עם זאת, חשיבותו של הכינוס המשותף - שנועד להרבות טהרה בישראל ולחזק את ידי הרב משיח בפעילותו בארגון "אורם" לשיפוץ מקוואות ברחבי הארץ - היא בעצם קיומו לאחר שהצליח להפיח רוח של שלום בין הרבנים הספרדים.

לחיצת היד הראשונה (צילום: כיכר השבת; תמונה: שוקי לרר)

למרות חשיבותו של הכינוס בראשות נשיא המועצת וההתרגשות הרבה שעורר בקרב הציבור הספרדי, בקיומו הרגשנו שוב את חסרונו הגדול של מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל.

זאת ועוד, בעוד שמסביב יהיו לא מעטים שינכסו לעצמם את ההישג בקיום הכינוס, הרי שהיחיד שבאמת יכול לזקוף זאת לזכותו הוא הנגיד ר' אייל משיח, שלולא מסירותו לנושא השלום הספרדי והציר שבנה עם הרב יעקב כהן, בנו ונאמנו של חכם שלום, שום דבר מזה לא היה יוצא אל הפועל.

לחיצת היד השנייה (צילום: כיכר השבת)

סביב השולחן הייתה חסרה דמותם של הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, וכן של אחיו חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף. רק יחד עמם, השלום יהיה מושלם, אך באותה שעה וכמדי ערב בחודש אלול, היו עסוקים הרבנים בחיזוק עם ישראל, בעצרות התשובה של 'אל המעיין', כאשר אלפים נהרו לשמוע את דבריהם ולקבל את ברכתם. הנהירה אחר הראשון לציון מוכיחה על מעמדו האיתן בקרב הציבור הספרדי כך שצירופו למהלכי השלום יכולה רק להעצים זאת.

אין ספק כי מי שעשוי להרוויח מהמפגש המדובר הוא דווקא מי שלא היה בסוד העניינים ולא נטל בו חלק. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי. ראשית, העובדה שכינוס כזה יוצא אל הפועל ללא מעורבותו מוכיחה כי בניגוד לטענות נגדו כי הוא "שולט" על מועצת החכמים, מתברר כי הרבנים הם אלו שקובעים.

בנוסף, ההיסטריה סביב הכינוס המדובר הוכיחה כי הציבור הספרדי כמה לאחדות ואינו בשל למחלוקת. המחלוקת - בניגוד לציבורים אחרים אותם היא דווקא מאחדת - משסעת את הציבור הספרדי בכלל והמסורתי בפרט. ספרדים רואים מחלוקת וזזים הצדה, מתקשים לקחת בה חלק.

אייל משיח עם חכם שלום כהן

אז נכון ש"שלום פוליטי" לא נראה באופק וספק אם הוא בר סיכוי בכלל, לאור דעותיהם המנוגדות של חלק מהרבנים, אך כשהספרדים רואים את הרבנים סביב שולחן אחד, הרי שלמרות הריחוק ההשקפתי ביניהם, זה יכול להחזיר חלק מהמצביעים הביתה, לתנועת ש"ס. בוודאי לאחר שיוכח כי אפילו הרבנים ניסו להגיע לשלום.

קשה להעריך האם הכינוס אכן יוביל לשלום ולאחדות, אך החמימות והאהבה בין נשיא המועצת הגר"ש כהן לגר"ש עמאר, שקשרי הידידות ביניהם החלו לפני לא מעט זמן וניכרת בכל צעד ושעל, מייצרת את התקווה כי הדבר אפשרי גם בין רבנים נוספים, למרות הפערים, הבדלי ההנהגה וההשקפה.

לא מן הנמנע שיהיו מי שיבקשו לחבל בתוצאות, חלקם כבר החלו בכך בהפצת מידע לא מדויק.

כך למשל אדם המשתייך לרב מזוז ניסה לגמד את עוצמת הכינוס ואמר כי ניסו בעבר לארגן מפגשים דומים אך לא הצליחו "רק" מסיבות טכניות וכי לא מדובר בשלום כי לא היה משהו אישי בין הרבנים תוך שהוא מבהיר כי ברמה הפוליטית לא יהיה שום שינוי כי לרב מזוז יש את דעותיו שלו.

כמו כן נטען כי אחד הרבנים קם וביקש מחכם שלום שיצא "קול קורא לאחדות" אך חכם שלום השיב כי קראו לנו לחזק את המקוואות ולא על אחדות, אך כמי שנכח בכינוס - הדבר לא מדויק. מה כן היה? אחד הרבנים דיבר בשבח האחדות ובחשיבות המקוואות, ושזר בין השניים וכשסיים את דבריו תמה חכם שלום מדוע ערבב בין השניים. הא ותו לא.

למרות זאת, הציבור הספרדי נכנס ליום הקדוש, ליום הכיפורים, מתוך תחושה נהדרת של שלום בין הרבנים. לאו דבר של מה בכך הוא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר