אאא

שיח אישי- לכבוד המלמד שיחי'- כבר למעלה מ20 שנה כל יום כיפור אני אומר  הריני מוחל וסולח לכל מי שחטא נגדי ואני יודע שבליבי אני אומר חוץ מ.... ממך, וזה לא שמאז לא עברתי דברים בחיים, עברתי והרבה, אבל הסטירה ההיא שנתת לי עדיין כואבת לי ועוד יותר מכל מה שכאב לי אחר כך בחיים, סתם בהחלטה של רגע ללא הצדקה נתת לי סטירה מצלצלת ומשפילה מול כל הכתה כי חשדת ללא הצדקה שדיברתי , מבחינתך זה חלף ועבר, אין לי מושג איפה אתה היום ומה קרה אתך מאז, אבל את היד שלך אני עדיין מרגיש על הלחי שלי ולא הצלחתי לסלוח לך על זה.

השנה יזמתי פעילות עם תלמידים שלי וביקשתי מהם לעזור לי להבין אותך ולסלוח לך כמובן שהכל נעשה תוך שמירה על כבודך (מה שאתה לא עשית לי) ולא היה באפשרותם לנחש מי אתה! הם השתדלו לעשות את מלאכתם נאמנה, אבל יותר ממה שהם שכנעו אותי, הם נפתחו בעצמם וסיפרו על עצמם סיפורים דומים שקראו להם בחיים, היו שם גם דמעות, ובשיחות אישיות עם תלמידים בחדר הם חשפו עוד סיפורים מצמררים, ובמקום לנסות ולסלוח עלה הכעס והתסכול מהקלות של היד (או הרגל והמקל) שנשלחו אלינו אלי ואליהם בהפרשי שנים ובמקומות שונים אבל באותה עוצמה של כאב חד, למסקנה לא הגענו עלו שם טיעונים לדונך לכף זכות אבל הם הופרחו מאליהם, יחד עם זאת הגענו לתובנה שאם אני ימשיך להקפיד ולכעוס עליך אני מעניש את עצמי יותר ממה שאני מעניש אותך ולכן השנה אחרי הרבה שנים אני יכנס ליום כיפור בלי קפידה עליך וכבר אמרו חז"ל הנותן מתנה לחברו צריך להודיעו.

האמת שברגע שהחלטתי לסלוח לך הרגשתי תחושה נפלאה, אבל יחד ע עם זה הבנתי מהי מהות התשובה ואיזה טוב ה', איזו מתנה נפלאה זה יום הכיפורים, הקב"ה כל שנה סולח לנו מחדש על אותם חטאים ואולי משודרגים לצערנו, הוא כביכול שוכח את הישנות ומתייחס רק לחדשות ועליהם הוא סולח, ולא רק שהוא סולח אלא הקב"ה מחכה ליום הזה ורוצה שנבקש והוא יסלח, יתרה מזאת כפי שמבאר הרמ"ק (בספר תומר דבורה) הקב"ה הוא זה שנתן לנו את הכוח שאיתו עשינו את העבירה נגדו, ועל זה הוא סולח לנו, איזו עוצמה!!! מה הוא רחום אף אתה רחום!

כמה נפלאים ומובנים דברי  המלבי"ם  על הפסוק "כי עמך הסליחה למען תוורא" ר"ל שיש הבדל בין בשר ודם הסולח ומוחל למי שחטא כנגדו, שיעשה זאת מצד איזה ענין שמצא בהחוטא, ע"י שחוטא התחרט ובקש סליחה, או ע"י שרחם עליו, או ע"י שמצא חן בעיניו, וא"כ סבת הסליחה לא נמצא עם הסולח רק עם מי שסולחים לו, משא"כ אתה סבת הסליחה נמצא בך, כי אי אפשר שיצוייר אל בורא ומקיים ברואיו אם לא יהיה סולח לעולם, כמ"ש במדרש שאמר אברהם אבינו ע"ה להקב"ה אם דין אתה מבקש אין עולם ואם עולם אתה מבקש אין דין וא"כ סבת הסליחה נמצא עמך, וגם שגדר הסליחה הוא שיעביר את העון כאילו לא היה במציאות כלל, וזה לא יוכל האדם לעשות שיעשה מדבר שהיה במציאות כאילו לא היה, וע"כ לא נמצא בשום מקום בתנ"ך סליחה מאדם לאדם רק מה', ועז"א כי רק עמך הסליחה "למען תורא", ר"ל בשר ודם ע"י שרוצה שייראו מפניו לא ימחול על עון שאם ימחול עונות לא ייראו מפניו באשר היראה מפניו הוא רק מפני ענשו, ואם לא יעניש אין מקום לירא, משא"כ אתה סבת היראה שמתיראים מפניך הוא גדולתך ורוממתך וזה מתגלה ע"י הסליחה שבזה יראו שאתה נעלית משיפגמו בכבודך, כמ"ש אם חטאת מה תפעל בו, ונעלית משימצא איש צדיק לפניך עד שהסליחה היא תסבב למען תורא:

יוצא מדברי  המלבי"ם שסוד התשובה והמחילה האמתית  הוא כוח אלוקי בלבד ועל מנת שנוכל להתחבר טוב ליום הזה אנו צריכים להיות מנוטרלים מחושי הגוף ותאוותיו,  רק עם עינויי היום נוכל להתחבר במקצת למציאות הזו של היום הקדוש הזה שכל מהותו הוא עליה לדרגת מלאכים, כי בכוחו של אדם ותפיסתו אין אפשרות לסלוח עד כדי רמה כאילו לא היה, אבל אצל הקב"ה זה שבחו וזה גדלותו וזה עיצומו של יום.

ועל כולם סלח לנו!  מחל לנו ! כפר לנו!

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- ישיבת ההסדר החרדית חיספי