מתח שיא בספרד

דם ברחובות קטלוניה: כדורי גומי על אזרחים

משבר של ממש מתפתח בקטלוניה סביב משאל העם לעצמאות החבל העשיר. ממשלת ספרד הודיעה כי תימנע בכל מחיר את המשאל וכוחות המשטרה פועלים בקטלוניה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אחד הקטלונים שנפצעו באירועים (צילום: מתוך טוויטר)

בזמן שהמונים עומדים בתורים להצבעה על משאל עם לעצמאות קטלוניה, שנפתח בשעה 10 בבוקר (שעון ישראל), ממשלת ספרד מנסה בכל כוחה לעצור זאת כפי שהבטיחה מראש שתעשה. משרד הפנים בספרד מסר כי כוחות המשטרה והמשמר הלאומי פשטו על תחנות הצבעה ולקחו קלפיות ופתקי הצבעה. בנוסף החלו עימותים בין שוטרים לתומכי מחנה ה"כן" בברצלונה. לאחר מכן נמסר כי משטרת ספרד אף ירתה כדורי גומי לעבר מצביעים. לפחות 38 בני אדם נפצעו מההסתערות של כוחות המשטרה וברשת פורסמו תמונות של רבים מדממים.

במקביל החלה המשטרה הספרדית להשתמש ב"קאטרים" ולשבור חלונות כדי לפרוץ לתחנת ההצבעה שבה אמורים מנהיגי קטלוניה לבחור. אחר כך דווח כי המשמר הלאומי אכן פרץ לקלפי במחוז חירונה שבה הצביע נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון, התומך בעצמאות, ובמקביל מברצלונה פונו בכוח מאות שהתכוונו להצביע בקלפיות בעיר. "אילצו אותנו לעשות את מה שלא רצינו לעשות", אמר נציג ממשלת ספרד בקטלוניה.

מוקדם יותר מסרו עדי ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס כי זיהו 30 ניידות משטרה של המשמר האזרחי, כלי רכב לא מסומנים ומשאית עמוסה בשוטרים שעזבו את נמל ברצלונה בשעת בוקר מוקדמת היום (א'). אלפי שוטרים הוסעו במהלך הימים האחרונים לקטלוניה מכל רחבי ספרד כדי למנוע את קיום משאל העם, שהוכרז כלא חוקי על ידי ממשלת ספרד. אתמול מסר נציג מדריד בקטלוניה כי המשטרה חסמה 1,300 מתוך 2,315 תחנות הצבעה.

תומכי עצמאות חבל קטלוניה נערכו מבעוד מועד והחלו כבר אתמול לאייש את נקודות ההצבעה כדי להתבצר בהן עד למשאל העם הבוקר. המתבצרים הכינו עצמם לעימות אפשרי עם המשטרה, שקיבלה הוראה לפנותם, כדי להבטיח שלא יהיה ניתן לקיים את משאל העם. הבוקר בוחרים החלו לחסום דלתות בקלפיות כדי למנוע מהמשטרה לנסות ולעצור את ההצבעה חלקם עשו זאת באמצעות בריקדות ואפילו טרקטור ענק שהוחנה בפתח הקלפי.

ממשלת קטלוניה הודיעה כי מצביעים יוכלו לבחור בכל קלפי אם הקלפי שבה היו אמורים להצביע נסגרה. בנוסף לזה מסרה הממשלה המקומית כי מצביעים יוכלו לבחור בפתקי הצבעה שהדפיסו בעצם בביתם אם לא יהיו פתקים בתחנת ההצבעה.

פוג'דמון אמר כי ל-5.3 מיליון איש זכות הצבעה במשאל העם והבהיר כי הוא מתכונן להכרזה על עצמאות החבל בתוך 48 שעות אם אכן קמפיין ה"כן" ינצח. אבל במדריד לא מתכוונים לחכות להכרזה שכזו ועושים הכול למניעת משאל העם שיקרע מספרד את חבל הארץ העשיר ביותר שלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר