הניסיון נכשל

צער בעלי חיים: חוחיות הוברחו בקרטון מיץ

ציפורי החוחית נחשבות למבוקשות על ידי מבריחי העופות לישראל בשל קולן הערב, הפעם ניסה המבריח הפלסטיני להבריח אותן בקרטונית מיץ, אחת מהציפורים מתה (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אחת הציפורים שניצלו (צילום: דוברות המנהל האזרחי)

שלוש חוחיות שהוסלקו בקרטון מיץ חולצו ביום חמישי שעבר תודות לערנותם של מאבטחי רשות שדות התעופה בגשר אלנבי. במהלך בדיקה שגרתית ומעבר באמצעי שיקוף בגשר אלנבי הבחין אחד המאבטחים בבליטה במכנסיו של הפלסטיני, והתגלה כי האיש החביא קרטון מיץ בטעם לימון-מנטה של חברת המיצים הסעודית "א-רביע", שבו הוסתרו שלוש חוחיות. שתיים מהן שרדו, אחת מתה מהטלטולים.

ארז ברוכי, פקח ביחידת שמורות הטבע והגנים במנהל האזרחי, מספר כי "המבריח החביא קרטון מיץ בבגדיו עם החוחיות. לטענתו, זו הקופסה היחידה שהייתה לו בבית. הקרטון היה ללא פקק ועם חורים בצידיו. כשפתחו את הקרטון שהודבק בתחתית, התגלו שלוש חוחיות שהוסלקו בפנים", הוא מציין. "להערכתנו, מדובר בניסיון לבדוק אם אפשר להבריח ציפורים בקרטוני משקה ואם אמצעי הבידוק הקיימים לא מזהים אותם".

החוחיות שניצלו

הפלסטיני, כבן 40, טען בחקירתו כי רכש כל חוחית בעשרה דינרים ירדניים (50 שקלים) בשוק המרכזי בעמאן וביקש להביא את הציפורים כציפורי מחמד עבור ילדיו.

לדברי ברוכי, "בשנה האחרונה סוכלו למעלה מ-20 נסיונות הברחה של מאות חוחיות בגשר אלנבי, ולאחרונה הצלחנו לתפוס חוליה להברחת חוחיות מירדן לשטחי הרשות הפלסטינית ולישראל", הוא מסביר. "80 אחוז מהחשודים בהברחת חוחיות הם תושבי חברון. בישראל כמעט ולא נותרו חוחיות עקב הציד ולכן התפתחה תופעת הסחר מירדן. חוחיות מובאות מאוקראינה לירדן ונמכרות בשווקים".

מעבר אלנבי מקשר בין ישראל וירדן ומשמש כמעבר גבול בין יהודה ושומרון וישראל לירדן. בחודשים האחרונים התרבו ניסיונות ההברחה של חוחיות באמצעות הסלקתן בשרוולי בד במכנסיים או בתיקים. כשרק בליל שבת נתפס תושב חברון, בן 45 גשר אלנבי, כשהוא מנסה להבריח 50 חוחיות על גופו ורגליו.

ההברחה בליל שבת

ברוכי מציין כי נקבת חוחית נמכרת בירדן ב-5-4 דינרים (25-20 שקלים), ואילו מחירו של זכר גבוה יותר ומאמיר ל-10-8 דינרים (50-40 שקלים). "מבריח שמצליח להעביר 50-40 פרטים לישראל עשוי להרוויח אלפי שקלים מכל הברחה ומדובר בעסק משתלם על חשבון חיות הבר".

החוחית נחשבת לאחת מציפורי השיר הפופולריות בקרב מגדלים וציידים. הביקוש הגדול בשווקים והדרישה לציפור השיר הצבעונית, שניחנה בשירה עליזה וקולנית, הביאו לירידה במספרה בעשורים האחרונים בעקבות ציד וסחר. החוחיות המשמשות כפיתיון בעת הציד סובלות פעמים רבות משברים ברגליים ופציעות בכנפיים, וחוחיות רבות שמוסלקות נחנקות במהלך ההובלה.

בדרך כלל מוכרים הציידים את החוחיות שנלכדו למטרות הכלאה עם קנרים, כדי ליצור ציפור כלאיים המכונה "בנדוק". תופעת הציד של החוחיות והכלאתן עם קנרים נחשבת לנפוצה ברחבי הארץ.

רשות הטבע והגנים מעריכה כי חוחיות שנלכדו בטבע נמכרות בכ-150 שקלים לציפור, ואילו מחירו של בנדוק עשוי להגיע לסכומים של 500 ואף 1,500 שקל, בהתאם לדרישה.

"הציפורים עוברות סבל רב בדרך, ורק 20 אחוז מכל משלוח שורד. גם אלו ששרדו את המסע מתות אחרי יום-יומיים. הציפורים שהצליחו להבריח מגיעות לשוקי הציפורים בחברון ורמאללה ומשם מתגלגלות לכל הארץ, בעיקר למגזר הערבי, שם הן מגודלות בכלוב בבית ונחשבות לסמל סטטוס. אחד החששות שלנו הוא כניסת מחלות המופצות לבעלי כנף מציפורים שמגיעות מירדן", מסביר ברוכי. "לכן החוחיות שמוחרמות נותרות בהסגר עד אשר יוחלט מה לעשות איתן. הפרטים שמתים נשלחים לבדיקה".

בתום איסוף העדויות והממצאים מתכוונת רשות הטבע והגנים להגיש כתב אישום באמצעות התביעה הצבאית. ואולם ברוב המקרים בית המשפט הצבאי קונס את הנאשמים בציד ובסחר ציפורים בקנסות כספיים, המסתכמים ב-7,000-2,000 שקלים. רק במקרים ספורים נגזרו עונשי מאסר בפועל עקב ציד הציפורים.

עשרות החוחיות שהוחרמו בליל שבת במחסום הועברו להתאוששות בהסגר שבו שוהות עם עשרות חוחיות מהחרמות קודמות. ברשות הטבע והגנים מחכים לתוצאות בדיקות גנטיות של החוחיות המוברחות כדי לבדוק אם מדובר בחוחיות אירופיות או מקומיות, ואז יוחלט אם לשחררן לטבע המקומי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר