עקיצה מסוכנת

נקבע מותו של נער בן 15 מקדחת הבהרות

הנער שהגיע עם אביו ואמו לבית החולים בחדרה לפני כשבוע כשהם סובלים מעקיצת קרציה שהגיעה מהכלב המשפחתי נפטר היום בבית החולים לאחר שמצבו התדרדר (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
קרציה, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

טרגדיה בעקבות עקיצת קרציה שעל גבי כלב: נער שאושפז בבית החולים הלל יפה בחדרה לפני כשבוע לאחר שלקה בקדחת הבהרות מעקיצת קרציה שעל כלב, נפטר היום (ב') בצהריים. אביו שאושפז יחד איתו במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ שוחרר לאחר שמצבו השתפר. מדובר במשפחה של עולים חדשים שעלתה מחבר העמים לפני כארבעה חודשים.

הפרשה התרחשה לפני כשבוע כאשר לבית החולים בחדרה הגיעו לחדר המיון אב, אם והילד בן ה-15, תושבי אור עקיבא שככל הנראה נדבקו מהכלב המשפחתי. הילד כבן 15 התמוטט בביתו ונמצא בהכרה מעורפלת. בחדר המיון לאור התסמינים, עלה חשד לקדחת הבהרות. הילד ואביו הועברו מיד ליחידה לטיפול נמרץ כללי, מצבה של האם הוגדר קל והיא שוחררה לביתה.

במהלך האשפוז טופלו האב ובנו בתרופות אנטיביוטיקות לתוך הווריד, יחד עם ניטור קפדני, אלא שמצבו של הילד המשיך להידרדר והוא הוגדר כסובל ממוות מוחי. מצבו של האב השתפר, והוא שוחרר לביתו במצב טוב. בימים האחרונים המשיך להידרדר מצבו של הנער, הוא לקה בכשל רב מערכתי, והיום כאמור בצהריים נקבע מותו.

קדחת הבהרות היא מחלה הנגרמת על ידי חיידק הריקציה המועבר לבני אדם באמצעות קרציות שהיו על כלבים נגועים. הכלבים עצמם משמשים נשאי החיידק ואינם נדבקים במחלה. במרבית המקרים נצמדות הקרציות לאדם בזמן שהייה בטבע או בגינות נוי, ולעתים במגע ישיר עם כלבים. לא קיימת הדבקה מאדם לאדם.

התסמינים העיקריים למחלה, מופיעים 14 עד 21 יום לאחר מגע עם הקרציה, וכוללים חום גבוה, כאב ראש עז, חולשה כללית, וכאבים בכל הגוף. בהמשך, שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, מופיעה במרבית החולים התפרחת האופיינית המכונה בהרות המתבטאת בכתמים קטנים, אדומים ובהירים, היכולים להופיע בכל מקום על פני הגוף.

ברב המקרים המחלה קלה וחולפת מעצמה, אך לעיתים היא חמורה, ובלא מתן טיפול ייתכנו סיבוכים של דלקת המח, דלקת ריאה, הפרעה לתפקודי הכליות, הכבד, מערכת הקרישה והדם, דלקת בשריר הלב ובמקרים חמורים אף מוות.

קדחת הבהרות שכיחה בישראל בעיקר בשני אזורים: צפון השרון הכולל את חדרה והסביבה, ואזור הנגב. על מנת לנסות ולהימנע ככל הניתן מעקיצת קרצייה, יש להקפיד ולטפל בכלב הביתי כנגד קרציות. בנוסף לטיפול בכלב עצמו מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו.

לאחר שהייה בגינה או טיול בטבע יש להקפיד לחפש קרציות בעיקר במקומות חבויים כגון קפלי עור, בתי שחי. אם נמצאה קרציה, ישנה חשיבות לשליפתה במלואה, בעזרת פינצטה, חשוב לא למעוך את הקרציה ולא להשאיר חלקים ממנה בגוף. במידה שמופיעים תסמינים מחשידים כגון חם, כאב ראש, יש לגשת להתייעצות רפואית בהקדם ולעדכן את הרופא על מציאת הקרציה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר