הראיון המלא • צפו

"אין ברירה, אני ממשיך" • יו"ר ש"ס אריה דרעי בראיון מקיף

במשך 38 דקות ישב יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מול מצלמות "כיכר השבת" לראיון חג מקיף והשיב על כל השאלות • גיוס, חילולי השבת, הרפורמים, בג"ץ, ש"ס, יום ליום וה'שלום הספרדי' • צפו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילומים: שלומי כהן, כיכר השבת)

בפתח הראיון שאלנו את השר דרעי איך ההרגשה לאחר הימים הנוראים ועם הכניסה לחג הסוכות: "עם ישראל קיבל את המתנה הכי גדולה שיכולה להיות, כשאנחנו אומרים בתפילה 'אתה בחרתנו מכל העמים', אתה מרגיש את זה בחגים, הטענה היחידה שלי למה הראש השנה נגמר אחרי שלושה ימים. אתה יושב עם הקב"ה ומדבר איתו כבן לאבא, ואפילו יותר".

"ועכשיו חג הסוכות, עם כל המצוות והמשפחתיות, ברוך השם שיש לנו את החודש הזה", מוסיף השר דרעי.

"כל בחור ישיבה יוכל ללמוד, אין סיבה לדאוג"

(דקה 1) השר דרעי, בוא נעבור לחוק הגיוס, הערכה שלכם - כך אמר לי גם השר לשעבר אריאל אטיאס, שבג"ץ לא יתערב, לבסוף הוא פסל את החוק, לאן עכשיו?

"אני לעולם לא נותן הערכות על בג"ץ. אתה יודע מה אתה מתחיל עם בג"ץ, לעולם לא תדע איך אתה מסיים. לצערי ההתערבות שלהם לא נכונה ולא מידתית. אי אפשר לתת לממשלה שהעם בחר בה והכנסת ברוב מחליטה פעם, פעמיים ושלוש ובג"ץ מבטל. וזה לא רק בגיוס. השאלה מי שולט. אלו לא שאלות משפטיות, אבל כשמדובר בעניינים ערכיים...".

אריה דרעי בראיון לכתב כיכר השבת ישי כהן

דרעי מציג את הרכב השופטים שדן בעתירה: "הנה עובדה, ישבו בהרכב תשעה שופטים. היה שם שופט אחד נועם סולברג, בחור דתי וירא שמיים, עם כיפה, הוא היה בדעת מיעוט".

היה גם את השופט אליקים רובינשטיין שגם הוא חובש כיפה...

דרעי מגיב בחיוך: "לא כדאי להיכנס לשמות. אני מבטיח לך שאם בהרכב הזה היו יושבים שם עוד ארבעה, חמישה אנשים דתיים, כיפה שחורה או סרוגה, היינו זוכים. מה עושים? אין ברירה אחרת. בית המשפט לא נותן לנו ברירה. הצעתי לחבריי לא לעשות מזה דרמה, יש לנו הסכם קואליציוני ברור, זה הדגל האדום שלנו, בישיבות ראשי המפלגות סוכם שמקימים צוות ומתקנים את החוק. מיד בחודש הראשון של תחילת המושב כבר נעביר את החוק בקריאה ראשונה".

ואז מה? שוב בג"ץ יפסול, וכל שלוש שנים נהיה באותה גלות?

"תראה, את השאלה הזו אל תשאל רק על חוק הגיוס. תשאל על כל הנושאים. לאט לאט זה מתחיל לחלחל ולא תהיה ברירה והכנסת תיקח לעצמה את העניינים לשלוט".

אריה דרעי מסכם את הנושא ואומר: "אין מה לדאוג. כל בן תורה, אברך, בחור, ימשיך ללמוד תורה. אין מה לחשוש".

מצהיר: "הרפורמים לא יכולו לגייר"

(דקה 4:50) נעבור ל'חוק הגיור', חוק שאתה יזמת, לבסוף בערב שבת נתניהו כינס אתכם והקים ועדה, האם לבסוף הרפורמים לא יוכלו לגייר?

"אני אומר לך את השורה התחתונה. אין מצב שנסכים שבחוק השבות גיור רפורמי יוכר. גם רוה"מ יודע את זה, גם כל חברי הקואליציה. בא ראש הממשלה, ובגלל כל הלהבות, הקים צוות. הרפורמים ביקשו מבג"ץ דחייה של חצי שנה. הם ביקשו על נפשם וידעו שאם לא תהיה אורכה אני אחוקק חוק בכנסת. הם מקווים שיהיה פתרון".

השר דרעי מצהיר היום שהרפורמים לא יוכלו לגייר?

"לא, לא, חד משמעית. מבחינתי אם הרפורמים מושכים את העתירה, אז שלא יהיה חוק. הם רוצים לשנות, אם הם ישנו, אני אשנה את החוק".

"המדינה היחידה שהרכבת לא פועלת בשבת זו ישראל"

(דקה 7:25) אני רוצה לעבור לנושא השבת. נראה שהסטטוס קוו מופר בכל התחומים. מבטיחים לכם ובפועל העובדות נמשכות...

"צריך להבין, הבעיה גדולה מאוד. לא כל דבר אפשר דרך חקיקה. לצערי הרב לא כל היהודים בישראל מבינים את חשיבות השבת ואת המתנה הגדולה שהקב"ה נתן לנו. שום חוק לא ימנע מיהודי ללכת לים או לנסוע ברכב. אנחנו מנסים לשמור על הפרהסיה של השבת בישראל".

אריה דרעי בראיון לכיכר השבת

אולי הגיע הזמן שהחרדים לא יתערבו בנושא?

"לא, אני לא יכול. אם אתה לא תתערב בזה, בנושא השבת, לא יישאר לך שום זכר של יהדות במדינת ישראל".

באשר לחילולי השבת ברכבת ישראל אומר השר דרעי: "צריך לזכור, הבעיה הזו מתעוררת בשנים האחרונות בגלל דבר מבורך - ריבוי תשתיות. אבל שים לב, בכל המדינות בעולם רכבת נוסעת 24/7, המדינה היחידה בעולם שהרכבת מפסיקה לנוסע יום שלם זה ישראל, תסתכל על חצי כוס המלאה.

"אלא מה, מצאו להם מקום נוח, יום שבת, והפכו את זה ליום התחזוקה של הרכבת. אמרנו שיש שבת. ולאט לאט. אתמול העלתי את זה בישיבת ראשי המפלגות. אנחנו נביא החלטה גם לממשלה וגם לכנסת, שייקחו בשיקולים את קדושת השבת, מה שכיום לא קיים".

"אין מצב שנאשר כדורגל בשבת, לא תהיה פשרה"

(דקה 11) באשר למשחקי הכדורגל בשבת מצהיר השר דרעי: "אין מצב שאנחנו נאשר כדורגל בשבת, אין דבר כזה. גם בליגת העל".

בשלב הזה דרעי מסביר את מאחורי הקלעים של הכדורגל בשבת. לדבריו, בשנים האחרונות רוב המשחקים מתקיימים בימי חול וכי הסיבה ששיחקו בשבת זה בגלל תאורה ובשבת הייתה ההזדמנות היחידה. לדבריו - כעת רוב המשחקים מתקיימים בימי חול.

יו"ר ש"ס מפתיע ואומר: "אני מאמין, שבלי ההתערבות שלנו, אלא החיים יעשו את שלהם. כיוון שיש הרבה אוהדים דתיים ולקבוצות נוח, ה במגמה שהולך ויורד (המשחקים בשבת. י"כ)". דרעי הוסיף והצהיר שלא תהיה פשרה בנושא.

אריה דרעי בלשכתו, בשבוע שעבר

(דקה 15) יו"ר ש"ס מתייחס לראשונה לטענות כי הסיבה שראשי המפלגות ביקשו לכנס את מועצות גדולי וחכמי התורה היא בכדי לקבל 'תעודת ביטוח', שהתקשורת לא תוכל לתקוף אותם ואומר: "לא צריך הוכחות. המועצות היו לבד. לא היינו בפנים. לאחר מעשה נודע לי שהיו שם ויכוחים לא פשוטים, אמרו לי שהרבה שנים לא זוכרים. היו דעות לפרוש מהקואליציה. בסוף הגיעו להחלטה שאנחנו לא מעורבים בה בכלל, אפילו לא בניסוח. אלו גדולי התורה שהם אחראים עלינו. כל שמועה אחרת היא סתם".

"הטיפול בפרשת גואטה עלה לי בבריאות, דמעתי בלילות"

(14:40) אני רוצה לשאול אותך על ח"כ לשעבר יגאל גואטה, אתה ידעת שהוא הולך לפרוש? ביקשת ממנו לפרוש? המועצת ביקשה ממנו לפרוש? מה קרה פה?

"שאלה קשה. תראה, זה אחד הנושאים... יש לי הרבה שערות לבנות. זה אחד הנושאים הכי כואבים והכי קשים שטפלתי בו. היה לי באמת קשה כי אני באמת אוהב אותו. הוא היה חבר כנסת כל-כך טוב, שינה כל כך הרבה ברוח ובאווירה, בשטח ובנציגים. גם אם יש לך ביקורת, הוא חטף ממני הרבה צעקות. אתה יודע, הפיוזים שלי קצרים, הוא חטף, אבל הכל מתוך אהבה וידידות".

"לכן הטיפול בפרשה הזו", מוסיף דרעי, "שהיה כל כך רגיש וכל כך עדין, זה עלה לי ממש בבריאות. ממש בבריאות. אני לא זוכר הרבה פעמים שטיפלתי בכזה עניין ובלילה לא יכולתי להירדם עד כדי דמעות, מה אני עושה כאן בעניין הזה. אני לא אפרט מעבר לכך. אני מסביר את הכאב והרגישות בעניין הזה".

אריה דרעי הוסיף: "אני יכול להגיד לך את השורה התחתונה. מחר, ח"כ גואטה, לשעבר - אתה רגיל להגיד לשעבר - ידידי הטוב גואטה, יגיע אלי מחר. אנחנו נשב. כפי שאמרתי במכתב שהוא שלח לי, אני אדאג לנצל את כל כישרונותיו, לא רק בכנסת. הוא נשאר בש"ס".

(דקה 19) האם הייתה דרישה שגואטה יפוטר? יש כאלו שאומרים שזה חלק מהמאבקים של השר דרעי מול הבית של חכם שלום כהן, מאבקי כוחות על השליטה בש"ס, אני מאמין שקראת את כל הכותרות...

"א. לא קראתי. שמעתי. אני לא רואה עיתונים ב"ה. ברשותך, אני לא אכנס לפרטים. אין מאבקים חלילה וחס של שליטה בש"ס. בש"ס מי שישלוט זו המועצת בראשם ראש הישיבה נשיא המועצת, זה הגוף היחידי בש"ס שהוא מנחה אותנו ואליו אנחנו כפופים".

"מעולם לא הרגשתי כל כך בטוח"

השר דרעי, באורח נדיר, נפתח לראשונה ומדבר על היחסים עם נשיא המועצת הגר"ש כהן: "מעולם, מצבי, יחסי האימון והאהבה והגיבוי, התמיכה והעידוד, איזה עוד מילים אתה רוצה שאני אגיד? שאני מקבל מחכם שלום כהן נשיא המועצת, מהגר"ש בעדני, מהגר"ר אלבז, הגר"ד יוסף והגר"מ מאיה, אני לא... ב"ה יש תמיכה מוחלטת, ההיפך, הם מחזקים ומעודדים, אין שום מאבקי שליטה או לא שליטה, זה מושג שלא קיים בש"ס. אין כזה דבר".

"כותרות לחוד וזה לחוד. הכל מתואם עם נשיא המועצת. לא אכנס לפרטים, כל דבר שהיה בחודש האחרון, אין דברים שנעשו כאילו, לא יודע מה הפרשנויות...".

אריה דרעי בלשכתו, בשבוע שעבר

אומרים שיש אריה דרעי ומולו הרב יעקב כהן...

"שטויות... אני אומר שוב, יש הרב שלום כהן - ראש הישיבה, מרן חכם שלום כהן. יש מועצת חכמי התורה, אין משהו אחר. יש הנהגת ש"ס. אין משהו אחר. זו ההנהגה שלנו. כל הדיבורים האחרים זה ספקולציות. מעולם לא הרגשתי כל כך בטוח וכל ש"ס מאוחדת ומחוזקת כמו התקופה הזו".

"אין יוזמה שש"ס ויהדות התורה ירצו יחד. זה לא יקרה"

(דקה 20) יו"ר ש"ס מצהיר בנושא הריצה המשותפת של ש"ס ויהדות התורה: "אין כזו יוזמה, אין כזו שאלה בכלל".

לדבריו: "אני לא חושב שזה מעשי, שיתוף הפעולה בינינו יימשך. כשאנחנו רצים בנפרד זה להביא את המיטב".

"אני הקמתי את יום ליום, אין בו שום קדושה"

(דקה 23) אני רוצה לשואל אותך על עיתון 'הדרך', לא היה כדאי שתתאחדו עם 'יום ליום'? נפרדתם וקיבלתם אותם כ"אופוזיציה"...

"יש פה טעות. סתם. עם כל הכבוד, אני הקמתי את יום ליום בעשר אצבעותיי. אין בו שום קדושה. כשאני עזבתי את ש"ס היו בו 12 אלף מנויים. לצערי הרב, עיתון של התנועה, לא יכול יכול להיות בשליטה של מישהו שלא קשור לתנועה. כשאני עזבתי העיתון הדרדר, נכנסו אנשים אחרים וקנו את העיתון, וכך זה המשיך. ניסיתי ארבע שנים להחזיר את העיתון לשליטתו. ברור שאני רוצה שהעיתון יחזור למרות שלא נשארו בו מנויים, חשבתי שנבנה אותו. לצערי זה לא צלח בגלל הכינוס נכסים.

"פתאום התברר שלא היה למחזיקים סבלנות, העבירו את העיתון לאיזו בחורה, שאני לא מכיר, לא יכול להיות שאני כתנועה - שמישהו שאני לא מכיר, יחזיק במניות, ועוד חודשיים נריב, עובדה שכעת יום ליום תוקף את ש"ס, אתה יכול לסמוך בכלל על כזה דבר?".

באשר לבחירות ברשויות המקומיות מצהיר דרעי כי ירענן את הרשימות ובכל מקום שיראה שהנציג לא עשה למען הציבור הא יוחלף. דרעי הצהיר כי לא ילחם דווקא על נציג ספרדי לראשות העיר - כדוגמה באלעד - אלא ילמד את הנושא ויתייעץ עם מועצת חכמי התורה. כמו כן, נציג שמרחיק קהלים בגלל מחלוקת - הוא לא ייצג את ש"ס.

(דקה 31) עברנו לדבר עם אריה דרעי על החקירות שהוא נמצא בהם בחודשים האחרונים ושאלנו האם הוא מצליח לתפקד: "משאיר לכם, אתה מהחרוצים ביותר שמסקר את ש"ס, משרד הפנים ואותי. משאיר לכם לשפוט האם אני עושה את העבודה שלי".

דרעי מדבר על הצוואה שלדבריו קיבל ממרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל: "אני יכול להגיד לך דבר אחד. אני מרגיש צוואה ושליחות ממרן זצ"ל. אני ליוותי אותו בחצי שנה האחרונה, לא עזבתי אותו לרגע. בראש השנה נזכרתי, אני בעל תוקע, בר"ה כשמרן היה מאושפז זכיתי להיות התוקע שלו והרב נתן לי הרבה תשבחות".

יו"ר ש"ס חושף לראשונה על הרגעים האחרונים בחדרו של מרן: "הייתי איתו עד שהוא כבר לא היה איתנו, כשהרדימו אותו. אני גם לא יכול להגיד את הכל. לא אמרתי את זה עד היום, כן? שמעו את זה גם בנים אחרים של הרב, כולל הראשון לציון. מרן החזיק לי את היד, טיפלתי בו, הודה להקב"ה שנתן לו את הכוח להחזיר אותי בחזרה, הוא נתן לי את התחושה 'אתה נשאר כאן, תשמור על כל הדברים', כך אני מרגיש, אני לא רוצה לפרט יותר".

אריה דרעי על רקע תמונת מרן בלשכתו

לדבריו: "כל הזמן שאני עובר תקופות לא פשוטות ואני אומר 'מה אני צריך את זה, ניתן לצעירים', אני בודק את עצמי, ואני הולך לבד לציון של מרן, האם עשיתי מה שאני יכול והאם אני סמוך ובטוח שיש מישהו אחר שיעשה את זה, בינתיים הגעתי למסקנה שאני חייב להמשיך את צוואתו של מרן, אני אשמח מאוד אם נצליח בעז"ה להכשיר דור צעיר, וב"ה אנחנו מגלים עוד צעירים, שהם גאווה. אין ברירה אחרת, אני ממשיך".

אתה בטוח שהחקירות יסתיימו בטוב?

"אני משוכנע. בזה, אני משוכנע. אני לא רוצה לפרט, קיבלתי החלטה שלא לדבר. אני מקבל את זה באהבה, אני רואה בזה מתנה של הקב"ה שנתן לי, כדי לעורר אותי ולהתקרב אליו יותר, אני מקבל את זה באהבה גמורה, אני יודע מה יש, אני יודע מה השאלות ששואלים אותי, אני יודע מה התשובות. ייקח עוד קצת זמן, יש לי סבלנות, זה לא ירפה את ידיי, אמשיך למלא את צוואתו של מרן".

"אין מאושר ממני מהשלום הספרדי"

(דקה 35) שאלת סיום השר דרעי, מה דעתך על ה'שלום הספרדי'?

"אין מאושר ממני. שתבין, אנחנו לא עשינו מחלוקת עם אף אחד. מי שהחליט מסיבה כזו או אחרת להקים מפלגה לבד וללכת נגד מרן - זה לא אנחנו. אני מאוד שמח שלאט לאט מבינים שמה שלצערי הרב הפיצו עלי שאני שמאלני, שחתמתי עם הרצוג, פתאום מתברר להם שאנחנו העוגן של ממשלת הימין, כולם יודעים את זה".

אריה דרעי עוקץ במרומז את אלי ישי ואומר: "יש אנשים שבנו קריירה שלימה על השמצות עלי, שאני שמאלני ואני זה וזה. אני שתקתי".

מבחינתך, אריה דרעי, שהרב עמאר והרב מאזוז יהיו תחת קורת גג אחת?

"ודאי. אני אגיד בצורה הברורה. ש"ס ומועצת החכמים היא הבית של כל ספרדי, ללא יוצא מן הכלל, לא משנה לאיזה חוג או מי הרב שלהם, כל מי שבאמת, שהוא יהודי ספרדי, שחשוב לו התורה והמצוות ומקבל את המרות של המועצת...".

בשלב הזה דרעי זורק לחלל החדר כותרת והצהרה שעד כה לא נאמרה: "אין בעיה, מועצת החכמים יכולה להתרחב. אין שום מספר קדוש. כל עוד שמקבלים את המסגרת הזו, אין מאושר ממני, ההיפך, גדול השלום!".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר