פרסום ראשון

"הפלס" נגד דינה זילבר: "נותנת לגיטימציה לחרם נגדנו"

עיתון 'הפלס', בטאון 'הפלג הירושלמי', פנה למשרד היועמ"ש בדרישה למנוע את אי הפרסום בעיתון על-ידי גופים ממשלתיים עד לאחר שיציגו את טיעוניהם נגד חוות הדעת של דינה זילבר (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
'הפלס' (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

פרסום ראשון: עיתון 'הפלס', בטאון 'הפלג הירושלמי', פנה היום (שלישי) למשרד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה להורות ללשכת הפרסום הממשלתית שלא לנהוג ע"פ חוות הדעת של המשנה ליועה"מ, דינה זילבר, לפיה יוכלו גופים ממשלתיים להימנע מפרסום בעיתון.

כזכור, חוות הדעת נכתבה לבקשתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן שטען כי ב'הפלס' מופיעים פרסומים נגד גיוס בני ישיבות לצה"ל ונגד חוק הגיוס, ולפיכך ביקש להדיר את העיתון מהמודעות של משרדו.

בעקבות חוות הדעת, שיגר עו"ד יונתן ברמן פניה דחופה לגב' דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ולמר אורן פונו, ממונה בכיר במחלקת ייעוץ וחקיקה.

עו"ד ברמן מציין כי התייחסות מפורטת לגופו של האמור בחוות הדעת תישלח לאחר חג הסוכות, ובשלב זה הוא פונה בקצרה בבקשה "להורות לרשויות שלא לנהוג על פי חוות הדעת עד לאחר שזו תישקל מחדש, וזאת לאחר שתינתן למרשתי הזדמנות להציג את עמדתה ואת טענותיה".

עו"ד ברמן מציין כי יש לראות פסול בכך שחוות הדעת האמורה גובשה והופצה מבלי שנעשתה כל פנייה אל עיתון 'הפלס' בבקשה לקבל את עמדתם בעניין. "פניית משרד הביטחון אליכם נעשתה לפני כשלושה חודשים, כך שהיה די והותר זמן לפנות ולקבל את עמדתה של מרשתי. כעת, לאחר שחוות הדעת כבר נכתבה, הופצה לרשויות השונות ואף הועברה לאמצעי התקשורת, קיים קושי בשמיעה של טענות מרשתי בלב חפץ ונפש קולטת".

"מכל מקום, בנקודת הזמן שבה אנו נמצאים כעת, ולאחר שנקבעו אמות המידה להימנעות מפרסום בעיתון 'הפלס' מבלי שנשמעה עמדתנו, נבקשכם להודיע בדחיפות לכל מי שחוות הדעת נשלחה אליו, כי אין לנהוג לפיה עד שתוכנה יישקל מחדש על ידכם, וזאת לאחר שתקבלו את עמדתה של מרשתי לאחר חג הסוכות", דורש פרקליט 'הפלס'.

לדבריו, חוות הדעת פוגעת בציבור של אלפי קוראים שהם מיעוט מופלה בתוך הציבור החרדי, ואשר עיתון "הפלס" הוא אמצעי התקשורת היחיד שאותו הם צורכים. "מדובר, למיטב ידיעתנו, בפעם הראשונה שבה ניתן אישור להבחין בין אמצעי תקשורת שונים ולהימנע מפרסום בכלי תקשורת מסוים שלא מטעמים מקצועיים, ובפעם הראשונה שבה נקבעו אמות מידה ביחס להימנעות מפרסום מודעה בכלי תקשורת מסוים".

עו"ד ברמן מוסיף וכותב כי "מעבר לאמור, כפי שוודאי ידוע לכם, בעקבות חרם שהוכרז בתמיכת גורמים פוליטיים ומתחרים עסקיים על עיתון 'הפלס', גופים פרטיים רבים נמנעים מלפרסם בעיתון, וכך גם גופים דו-מהותיים. חרם זה נכפה על מפרסמים רבים תוך שימוש באיומים ובאמצעים פסולים. מדובר בחרם שהחל זמן רב לפני ה'הטרדות' הנטענות. חוות הדעת האמורה נותנת לגיטימציה לגורמים אלה להמשיך בחרם הפסול (המהווה הגבל עסקי אסור ועוד שורה של עוולות) וגם מטעם זה היא מסבה למרשתי ולציבור קוראי העיתון נזק קשה".

"כפי שנמסר לכם אתמול, לחוות הדעת השלכות מיידיות. לפיכך, אנו שבים ומדגישים את בקשתנו כי תפנו אל כל הגורמים הרלוונטיים ותודיעו להם כי אין לנהוג לפי חוות הדעת, וזאת עד לאחר שעמדתכם תישקל מחדש לאחר שמיעת עמדתה של מרשתי, כפי שצריך היה להיעשות מלכתחילה. נוכח התוצאות הקשות של הסתמכות על חוות הדעת שניתנה ללא שמיעת עמדת מרשתי, נבקשכם לבצע פנייה זו לגורמים שקיבלו את חוות הדעת לפני חג הסוכות".

כפי הנראה, הפנייה שנשלחה הווה צעד ראשון בשורה של צעדים משפטיים שייעשו בעקבות חוות הדעת, כאשר ב'הפלס' לא שוללים אפשרות של עתירה לבג"ץ.

פרשנים משפטיים מעריכים כי לאור העובדה שמשרד היועה"מ לא טרח לשמוע את עמדת 'הפלס' בטרם פירסם את הנחיותיו, יוצרת פגם מהותי ומהווה פגיעה בזכות הטיעון והצדק הטבעי, זאת מלבד הביקורת המתבקשת על עצם חוות הדעת שמייצרת שורה של קביעות ותקדימים משפטיים שלא היו נהוגים עד כה.

בתגובה שהוציא 'הפלס' לאחר פרסום חוות הדעת נכתב כי מדובר בניסיון שקוף ובוטה של גורמים פוליטיים להפעיל גופים ממשלתיים וכלים משפטיים לצורך כפיית עמדות פוליטיות, תוך דיכוי זכויות בסיסיות ופגיעה חמורה בחופש העתונות.

"אין צורך להיות משפטן דגול כדי לזהות את התפרים הגסים שמובילים מהמניע המוצהר של בקשת שר הביטחון להנפקת חוות הדעת לעבר העילות הבדויות שנועדו לשרת את דרישת השר לשתק את הפלס. הדבר מוכיח שוב כי כל פרשת המעצרים והחקירות נועדה מעיקרה ל'תפירת תיקים' נגד הפלס, ע"י גורמים פוליטיים שמבקשים לסתום פיות, להפעיל משטרת מחשבות נגד ציבור רחב ולמנוע מהעתון להביע דעתם בענין גיוס בני הישיבות. אין בכך כל חדש. על כך כבר הצהירו בפומבי גורמים פוליטיים שהכריזו בשנה האחרונה כי דאגו להפעיל את גופי האכיפה והמערכת המשפטית כדי לחפש כל אמתלה לפגיעה בעתון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר