החינוך בראי הפרשה

שמחת בית // הרב אברהם בורודיאנסקי

התורה מצווה לקחת 4 מינים, 4 סוגים שונים, שחז"ל ירדו לעומק סודם, והסבירו לנו שכל אחד יש בו מדה שונה מי יותר משובח ומי פחות, אך כדי לקיים המצווה צריך את כולם (יהדות)

(צילום: שלומי כהן)

אנחנו עומדים ימים בודדים בלבד מהיום הקדוש ביותר בשנה, היום בו נדמנו למלאכים, היום בו ביטלנו את חשבונות בין האדם לחברו וממילא את החשבון הרע עם האדם למקום, יום בו הבנו כמה זה קטנוני לריב ולפגוע בזולת , והנה אנחנו נצבים בפתחם של ימי השמחה חג הסוכות זמן שמחתנו.

התורה מצווה אותנו לקחת ארבע מינים, ארבע סוגים שונים, שחז"ל ירדו לעומק סודם, והסבירו לנו שכל אחד יש בו מדה שונה מי יותר משובח ומי פחות, אבל בשביל לקיים את מצוות ארבעת המינים חייבים את כולם! לא ניתן לוותר אפילו על אחד!

בהיותי נער צעיר רקדתי כמו רבים בשמחת בית השואבה בבית המדרש של חסידות תולדות אהרון (ר' אהרלך) והתחושה הייתה שאכן מקיימים בהידור את הרעיון של ארבעת המינים, דת"ל ליד חרדי, חילוני, עם ירושלמי, וכדומה, כולם יחד רקדו אפילו את השיר האנטי ציוני "ובשלטון כופרים אין אנו מאמינים...." רקדו כולם בהתלהבות גם החילוני והדת"ל, ממש אחדות ותחושה של מעין דמעין של הגאולה עתידה.

בעידן הנוכחי שנת תשע"ח בעת שבבתים רבים מתמודדים עם בעיות נוער, ובבתים רבים טובים ואיכותיים גדלו בנים נפלאים אך שלא צלחה דרכם בעולם הישיבות, והם מצאו לעצמם מסגרות שונות שאולי לא בדיוק אותו מוסד שאליו ייחלו ההורים כל השנים, אבל עדיין הילד הוא רציני ואחראי רק שחיפש משהו אחר, ישנו צורך אמיתי בחג הסוכות שמיד אחרי יום הכיפורים לקיים שמחת בית! שמחה בבית! לקיים ריקוד פנימי אמיתי שמחבר את כל בני המשפחה יחדיו! להגיע לתובנה שכולם ביחד הם ארבעת המינים שמורכבים אומנם מסוגים שונים אבל בכולם אנו מהדרים ומחפשים את ההדר שבהדר, כך גם ילדינו היקרים גם אם האחד שונה מחברו כל אחד הוא הדר בפני עצמו לא פחות מאחיו, וההרמוניה המשפחתית תשמר רק אם כולם יקבלו את ההבנה שכל אחד הוא הדר בפני עצמו!

ואולי אולי הריקוד הפנימי הזה , ישפיע גם על צביון רחובותינו וקהילתנו, והשלום והאחדות יחזור לשרור בו, גם אם קיימים שונים מאתנו בדעותיהם גם אם הרב שלהם שונה ואפילו ההשקפה שונה, אבל הם יהודי שומרי תורה ומצוות, אז אולי הם שונים אבל הם חלק מויעשו כולם אגודה אחת! הם חלק מארבעת המינים! הם חלק מהמעגל!

לאחר שהריקוד יבוצע כבר יהיה ניתן לשיר בתוכו כל שיר גם "בשלטון כופרים אין אנו מאמינים..." כי כאשר כולם מאוחדים יד ביד ומבינים שכך ורק כך הריקוד יתקיים, כבר לא משנה מה תוכן השיר, כי ויהי בישורון מלך בהתאסף יחד שבטי ישראל, כאשר עם ישראל ביחד כבר הדברים הקטנים לא משנים, זוהי כוחה של אחדות.

אין שום טעם בהמשך הקרע בתוך ציבור שומרי תורה ומצוות, לא חסרים לנו אויבים מבחוץ, ימים בודדים אחרי יום הכיפורים זה הזמן לחפש את היד של השכן שלי ללחוץ אותה ולהתחבר למעגל אחד שלם של עם ישראל על גווניו מפלגותיו ועדותיו, כי כך ורק כך על ידי שנכיל אחד את השני גם אן הוא שונה, נזכה לגאולה השלמה.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- ישיבת ההסדר החרדית חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר