החינוך בראי הפרשה

ממשלת היצר / הרב אברהם בורודיאנסקי

פעמים רבות קיים רצון בעיקר אצל נוער שמתמודד, לדכות לגמרי את ההתמודדות מול היצר, ואם הוא נתקל בחוסר הצלחה אז הכישלון חוזר ואיתו המשבר הגדול (פרשת השבוע)

(צילום: שאטרסטוק)

לא פעם אנו עומדים בפני נער צעיר, שעובר התמודדות רוחנית לא קלה, הוא נסער בתוכו, עצוב על גבול הדיכאון, שבור מהנפילות הרבות, ואז הוא אומר את המשפט: או שאני מסיים עם הסיפור הזה או שאני לא יכול להתמודד עם הניסיון הזה, אני בזה לא מצליח לעמוד. נקודה. (וזה נאמר בצורות שונות על דברים שונים).

ואז מתגנבת המחשבה ללב אולי הוא באמת לא יכול להתמודד עם הניסיון הזה, זה באמת גדול עליו... אולי יש אמת בדבריו?

בפרשת בראשית אנו פוגשים לראשונה בתולדות האנושות את התמודדות האדם עם תחושותיו ותאוותיו גם כשהם בניגוד לחוק ולמצווה, הן בחטא עץ הדעת והן ברציחתו של הבל על ידי קין אחיו, ובכלל ספר בראשית המכונה ספר היצירה מלא וגדוש בהוראות לחיים, על התמודדויות שונות במצבים שונים,

הרש"ר הירש (בראשית פרשת בראשית פרק ד פסוק ז) מסביר יסודות עצומים בדרכי היצר והנפש, אל לך למעט בהערכת כח היצר, יש לאל ידו למשול בך, אך הוא רובץ בשקט לפני הפתח, מאליו לא יבוא אל ביתך. אולם, עתיד הוא לעשות בביתך כבתוך שלו ולהיות אדון עליך, - אם הזמנת אותו אל ביתך וערכת לפניו שולחן, אך אם לא תתגרה ביצר, הרי הוא רובץ בשקט לפני הפתח. דהיינו: היצר הרע הוא מציאות קיימת השאלה היא איך אתה מתייחס אליו, האם תשאיר אותו מחוץ לדלת במלונה כמו כלב, או שתתן לו להיכנס, כי אם תתן לו להיכנס הוא מרגיש בעל הבית, אם לא תתן לו להיכנס הוא אומנם ליד הדלת אבל בתוך המלונה-

יתר על כן: כל תשוקתו לכך, שאתה תמשול בו ותנהיג אותו. ה' ברא את כח היצר, לא למען ישלוט בך אלא למען תשלוט בו אתה; אל לך לדכאו ולהמיתו, אלא תמשול בו ותנהיג אותו, זו כל תכליתו, וזה כל ייעודו, דהיינו: אל תנסה לדכאות או לבטל את היצר לא שייך, פשוט תשלוט בו, בכוח שלך תתמודד איתו, אל תלחם בו, פשוט תוביל אותו איך שאתה רוצה, כי זה הייעוד שלו.

מסיים הרש"ר הירש ואומר: ואכן, ברכה רבה יש בכח היצר, והוא צורך למעלת האדם, אילו הטוב היה תמיד מתוק, והרע מר לעולם, היתה בטלה כל מעלת האדם; האדם היה כפוי על פי גזירת היצר לעשות מעשים טובים, אולם, לא נברא האדם אלא למשול ביצרו ולנצל את כוחו בדרך נכונה.

פעמים רבות קיים רצון בתוך האדם ובעיקר אצל נוער שמתמודד, רצון לדכות לגמרי את אותה התמודדות, ואם הוא נתקל בחוסר הצלחה אז הכישלון חוזר ואיתו המשבר הגדול ולפעמים גם הנורא... מסביר לנו הרב הירש במתק לשונו, "אל לך לדכאו ולהמיתו, אלא תמשול בו ותנהיג אותו, זו כל תכליתו, וזה כל ייעודו," ישנה הוראה בצבא פעמים רבות להמתין למחבל זמן רב ולהביא אותו חי מאשר לחסל אותו, כי כשהוא מוחזק חי אבל בשליטתך קיימת פה עוצמה צבאית אדירה מאשר לחסלו וזהו, במלחמת הייצר הטקטיקה הזו זהה לחלוטין, לא ניתן לחסל את היעד, אדרבא תשלוט בו! תנהיג אותו! רק כך בצורה שתתמודד ותקום ותיפול ושוב, ושוב, בסוף הוא יהיה בשליטתך "לא נברא האדם אלא למשול ביצרו" זה מהות החיים, למשול בייצר למצוא תחבולות ודרכים ולא להיבהל מנפילות כי רק כך האדם יוכל לנצל את כוחו בדרך נכונה.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- ישיבת ההסדר החרדית חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר