"מלחמת דת"

אם החייל החרדי: "אם הדת חשובה לכם תתרחקו מהצבא"

אם לחייל חרדי שהחליט לנסוע לאומן בעת חופשתו ונדון ל-20 ימים בכלא מגוללת את היחס של הצבא לבנה, "סוהרות עושות על החיילים חיפוש גופני, מונעים מהם הבדלה ותפילות במניין" (חדשות חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בצבא מתגאים כל העת במסלולים לגיוס חרדים אך מתברר כי בפועל לא תמיד יש התאמה או רגישות כלפי החיילים החרדים, כך מצא את עצמו חייל שחטאו היה ברצונו לנסוע לאומן לראש השנה, בעת החופשה שלו, בכלא צבאי במהלך החג, כלא בו מאלצים אותו לעבור חיפושים גופניים בידי נשים ומונעים ממנו את קיום המצוות כראוי.

"הבן שלי חייל חרדי מורעל שהתגייס מתוך אהבה לעם ישראל ורצון להגן עליו. מתוך רוח קרב ונכונות לעשות כל שביכולתו כדי לשרת את המדינה", מספרת אמו של החייל רוויטל הר כסף, "אמנם הוא רצה והתחיל הליך של גיוס ליחידה מובחרת, אך אוטומטית בגלל הרקע החרדי והישיבתי שלו הוא מקבל קב״א נמוכה יחסית, (על אף שהתאמן לקראת הגיוס במשך שנה במסגרת ארגון ״אחריי״). בסופו של דבר החליט לא ללחוץ ואף וויתר על החלום שלו בעקבות מסע שכנועים, והתגייס במסלולי גיוס חרדים גיוס חרדים או איך שלא קוראים לזה נצח יהודה. כי הסבירו לו שיאפשרו לו כל מיני דברים כמו פטור זקן וזמנים לתפילות, שטיסה לאומן בראש השנה זה דבר שבשגרה, שאין בנות בסביבה, לא חיילות ולא מפקדות".

"פטור זקן הוא קיבל, וגם ללכת עם ציצית בחוץ מאשרים לו. אבל למי שחשוב לטוס לאומן השנה החליטו לא לאשר. מהתירוץ : שנה שעברה לקח להם זמן להחזיר את חיילים לשגרה. כל הניסיונות של הבן שלי לקבל אישור נכשלו.
הוא לא ביקש טיסה למשחק כדורגל בברצלונה! ולא טיול מסיבת רווקים ליון. לא ביקש חופש ארוך או משהו קיצוני אחר. גם ככה הפלוגה שלו הייתה אמורה להיות בבית בחג. גם הניסיונות פעם אחר פעם, לקבל פגישה עם המפקד האחראי עליו וזה שמחליט בעניין נכשלו", מספרת הר-כסף.

"הילד שלי שעד כה התנדב לכל משימה, והיה אחד מבין החיילים המצטיינים והמסורים של הפלוגה הרגיש מרומה ומאוכזב. בהתייעצות עם הרב שלו החליט שהוא לא מוותר על הרוחניות שלו, ואם שנה שעברה תפילות באומן ברוב עם רוממו אותו ופתחו לו את הלב, גם השנה הוא יהיה שם!!!!! גם במחיר של חזרה ישר לכלא. ילד גדול. מקבל החלטות, רווח מול הפסד. זכותו", מגוללת האם את הסיפור ומוסיפה כי הוא טס לאומן שנה שעברה עם כמעט כל הישיבה שלו, והרגיש שתפילות כאלה והרגשת קדושה מעולם עוד לא הייתה לו. היה ברור לו שיחזור לשם גם שנה הבאה. "זה בהחלט היה חלק מהשיקול שלו בגיוס דרך מסלול חרדי, כשאמרו לו שמאשרים לטוס לאומן לראש השנה. אבל בפועל לא נתנו לו אישור לטוס, והוא החליט שמתאבד על העניין".

כאשר חזר החייל לישראל לאחר ראש השנה הוא קיבל עונש על החלטתו - 20 יום בכלא. "בכלא בשונה מבפלוגה יש בנות, והרבה!!! גם סוהרות, גם מפקדות וגם חיילות אסירות. סוהרות שמבצעות עליהם חיפוש על הגוף כשהם יוצאים ונכנסים בין אזורי הכלא השונים. זה לא בסדר. היה מקרה בשבת שהוא היה צריך להיכנס לתורנות שמירה, והסוהרת רצתה לעשות עליו חיפוש שאין ברשותו דברים שאסור, הוא היה צריך להתחנן שלא תיגע בו, אז היא אמרה לו: ״תחליט מה אתה מעדיף, או שאני עושה את החיפוש או המכשיר החשמלי?״ כלומר או נגיעה או חילול שבת. מה אתה מעדיף? זה הזוי שאנחנו מדברים על כלא צבאי במדינת ישראל שנכלאים בו גם הרבה דתיים", מספרת הר-כסף בכעס.

אין לי טענות על זה שהוא ילד טוב ואף אסיר טוב שלא עושה בעיות ולמרות זאת לא הסכימו לתת לו חופש לחג.
יש לי טענות ומלא!!! על זה שהוא התחנן לקבל אישור להכניס 4 המינים שנביא לו לכבוד החג, וכל יום שאל ״האם יש אישור?״ כדי שנספיק להביא לו את זה בזמן סביר. והתשובה הייתה: עוד אין אישור. וכך זה נמשך עד ערב החג בצהרים(!!). אז הסוהרת/המפקדת(!!) באה והודיע לו: ״יש אישור״. יש אישור??? וואלה . תודה רבה באמת. טוב שהאישור לא הגיע במוצאי חג סוכות של שנה הבאה", תוקפת הר-כסף.

לדבריה היחס הבעייתי לדת פוגע בחיילים החרדים פעם אחר פעם, "בהושענא רבא בבוקר הודיעו להם שאין יותר כניסה לסוכה כי החג נגמר. על זה שלא נותנים להם להתפלל תפילה במנין בחג. על זה שאין זמן להקפות ושמחה עם התורה. רק מסדרים של שעות על שעות. אפילו הבדלה לא נותנים להם לעשות. הבדלה?!?!!! הכריחו אותם לשבת לאכול בצאת החג. וכשאני אומרת הכריחו, זה פשוטו כמשמעו, אם אתה מסרב ולא אוכל - אתה עולה למשפט... אז האסירי ציון שלנו, שנמצאים בגלות הכלא הצבאי במדינת ישראל, בקשו מהמפקד התורן (לכבוד החג הביאו להם מפקד דרוזי!!!) קודם לעשות הבדלה כי אי אפשר לאכול לפני. והאקסטרה חביב הודיע להם בשאגות אריה וחריקת שיניים שהם לא החיילים הדתיים הראשונים שנמצאים תחתיו, ושלא יבלבלו את המוח, שאין שום בעיה לאכול לפני הבדלה ושבמילה הבאה הם עולים למשפט. לא מבינה את זה. למה כל דבר מצריך מלחמה? יש משהו יותר בסיסי מלעשות ״הבדלה״??? מלשמור את מצוות החג. יש משהו יותר בסיסי עבור בחורי ישיבות מלשרת ללא בנות?", תוהה הר-כסף.

"הבן שלי ילד ממושמע וטוב, ירא שמיים, באמת אכפת לו מתפילות ושמירת מצוות. ומנסה לשלב את החלום שלו להיות חייל, להיות לוחם, להגיע לדרגת מפקד ולשמור על המדינה", אומר הר-כסף ל'כיכר השבת'.

"בעיני זה חשוב שכולם ידעו איך הדברים נראים מבפנים... שלא יעבדו עליכם. לא מסלולי גיוס חרדים ולא נעליים. צבא זה צבא, עם כל הכללים והאטימות הרגילים. כשבממשלה מבטיחים להנגיש את הצבא לחרדים, כדי שיהיה שוויון_בנטל ועוד שאר מילים יפות, אני לא חושבת שזה דבר שבאמת יכול לקרות. זה קשקוש מכובס במילים יפות", היא תוקפת בחריפות.

"אגב, גם כשמקטלגים את החרדים בקב״א נמוכה, ולא נותנים באוטומט למורעל איכותי להגיע לכל יחידה שיבחר רק מעצם היותו חרדי, אין כאן שוויון", היא מוסיפה ואומרת שכדאי שהמידע הזה יגיע ל"כמה שיותר אמהות. שיגיע לכמה שיותר בחורים שמתלבטים. כן צבא לא צבא... שומרי מצוות, אם הדת חשובה לכם תתרחקו משם. אם הכבוד העצמי שלכם - מהווה שיקול, זה לא המקום בשבילכם. אם בצבא רוצים אותנו - שיתאמצו עבורנו הרבה יותר".

"הילד שלי על כל דבר הכי קטן שקשור לדת היה צריך לריב שם. זה ממש מקומם! אם כל כך חשוב לגייס חרדים, למה לא עושים יותר כדי שהם לא ירגישו שם במלחמת דת", אומרת האם הזועמת.

גורמים בכירים בצה"ל טוענים בתגובה לסיפור כי הפרטים המובאים על ידי האם אינם מדויקים כלל וכלל וכי יש צורך לשמוע את הסיפור משני צדדיו על מנת להבין את הסיטואציה.

"אם החייל מציגה סיפור מזווית ראיה מופרכת. הטענות אשר העלתה נמצאו כחסרות כל שחר ובסיס. במקום להתלונן ולזעזע את הציבור בסיפור שלא היה, מן הראוי שתחנך את בנה לציית להוראות אשר מקבל כמו יתר חבריו אשר בחרו לנכון לציית להוראת מפקדיהם ולא יצאו מהארץ ללא רשות. חשוב להדגיש שרק החיילים הטירונים לא הורשו לצאת לראש השנה לאומן עקב שיקול מפקדים וגרף אימונים. אציין כי קרוב ל70 חיילים מגדוד נצח יהודה שהו בחג באומן", אמר גורם בכיר בצה"ל לכיכר השבת.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לחיילים ביחידתו של החייל אשר נמצאים בהכשרה בסיסית, בטירונות, לא אושרו חופשות לחו״ל בשל ריבוי גדול של בקשות ובהתאם לגרף ההכשרה. החייל טס לאומן ללא אישור מפקדיו ונשפט למחבוש בבסיס הכליאה 396.

כמו כן, החייל פנה להכניס סט אישי של ארבעת המינים בעת החג, זאת על אף שבכל פלוגה כבר היו סטים, ובקשתו אושרה לפנים משורת הדין.

באשר לטענת ההבדלה, עקב ההקפות בצהריים שהתארכו מעט, ארוחת הערב התקיימה בזמן שקיעת החמה.
לאחר שהחייל פנה לקצין התורן, זה הורה לעשות הבדלה לפני תחילת הארוחה, כנדרש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר