אאא

אתמול (שלישי) הוגשה בבית המשפט המחוזי בלוד בקשה לאישור תביעה ייצוגית על ידי המועצה הישראלית לצרכנות כנגד חברת התעופה הישראלית - אל על. במסגרת הבקשה, נטען כי אל על פגעה באופן מתמשך בצרכנים כשהפרה את הוראות תקנות רישוי שירותי התעופה, תוך גרימת נזק לקהל לקוחותיה אשר חויבו לחינם בדמי ביטול או הסבה של כרטיסי טיסה שלא כחוק.

על פי הנטען בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, בכל פעם שבה ביקש לקוח החברה לבצע שינוי בתנאי כרטיס הטיסה וחויב בדמי ביטול או שינוי, הרי שחיוב זה על ידי אל על נעשה לכאורה שלא כדין ובניגוד להוראות התקנות.

בהתאם לתקנות שירותי התעופה, נאסר על חברות תעופה המפעילות קווים סדירים לציין תנאים מגבילים על גבי כרטיסי הטיסה אותן הן משווקות, אלא אם ניתן לכך אישור מראש ובכתב על ידי ראש מנהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה. במסגרת הבקשה צוין, כי בבדיקה שנעשתה מול משרד התחבורה על פי חוק חופש המידע, התברר כי מעולם לא ניתן אישור שכזה לחברת אל על כך שלא היה לה את הזכות להפעיל את התנאים המגבילים אותם הפעילה כנגד לקוחותיה הרבים.

בהתאם, הוגשה הבקשה לאישור תביעה ייצוגית בשם כל לקוחות אל על שרכשו כרטיסי טיסה עד לתאריך 29.07.2013, ואשר מסיבות שונות, לא ניצלו את כרטיס הטיסה שרכשו, או לחילופין ביקשו לעשות שינוי כל שהוא בכרטיסי הטיסה ובשל כך חויבו בקנס, דמי ביטול או דמי הסבה. מדובר בקבוצה של עשרות אלפי נפגעים ובסכום אשר במסגרת הבקשה הוערך באומדן ראשוני של מעל 40 מיליון דולר. בקשה לאישור התביעה הייצוגית טוענת המועצה לצרכנות כי הפרת התקנות על ידי אל על יוצרת עילה נזיקית כלפי אל על, עקב הנזק הכספי הכבד שנגרם לציבור הצרכנים.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות התייחס לתביעה ואמר כי "המועצה תעמוד על זכויות הצרכנים שנפגעו על ידי אל על, כפי שהיא עומדת על זכויותיהם של צרכנים רבים אשר פונים אליה מדי יום ביומו, ומייצגת אותם מול החברות השונות, גדולות כקטנות, וכן בכנסת, בבתי המשפט ומול הרגולטורים השונים. כארגון הצרכנים היציג במדינת ישראל, המועצה לא תהסס לבחון הגשת תביעות ייצוגיות בכל מקום בו הדבר נדרש וראוי, וכן תמשיך לבחון לבקשת בתי המשפט הסדרי פשרה בתביעות ייצוגיות שונות בכדי לוודא שהינם ראויים ושומרים על זכויות הצרכנים וכן מרתיעים מפני עוולות נוספות".

מאל על נמסר בתגובה: "החברה לומדת את הבקשה ותגיש תגובתה כנדרש".