מחדל: עשרות אלפי ביצים עם סלמונלה שווקו לצרכנים

משרדי הבריאות והחקלאות הכריזו על איסוף ביצי יש מעוף, שכבר נתגלה בהן סלמונלה בספטמבר. החשד: השירותים הווטרינריים התירו למשק לשוב לעבודה סדירה, למרות שייתכן שהלולים לא נוקו לחלוטין מסלמונלה וצרכנים חלו. חשד אחר הוא שמדובר בכלל בביצים מזויפות שאינן של יש מעוף (חדשות, צרכנות)

מירב קריסטל, ynet | כיכר השבת |
ביצה מקורית של יש מעוף (צילום: יש מעוף)

סלמונלה נתגלתה שוב בביצי יש מעוף: משרדי הבריאות והחקלאות הודיעו הערב (א') שעם גילוי תוצאות בדיקות מעבדה חיוביות לסלמונלה בביצים שנדגמו בעקבות תחלואה בבני אדם, נעצר מיידית שיווק הביצים מתחנת המיון "יש מעוף".

המשווק הונחה להוציא הודעה לציבור שלא לצרוך את הביצים המסומנות "וז 98, תאריך אחרון לשימוש במקרר: ה-7 בנובמבר 2017", וכן את הביצים המסומנות "ק 67, תאריך אחרון לשימוש: ה-14 בנובמבר 2017". הביצים שאצל המשווק יושמדו. סך הכל מדובר על 80-40 אלף ביצים. במהלך היום, המשרדים סירבו לאשר את המידע בדבר התפרצות סלמונלה, למרות שהיה ברשותם.

החשש עלה כי השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות התירו למשק לשוב לעבודה סדירה, למרות שייתכן שהלולים לא נוקו לחלוטין מסלמונלה וצרכנים דיווחו שחלו. לטענת יש מעוף, הלולים נקיים מסלמונלה מסוג אנטריטידיס. חשד אחר שהחברה מעלה שמדובר בכלל בביצים מזויפות שאינן של יש מעוף.

ממשרדי הממשלה נמסר כי מספר הביצים החשודות כנגועות מהלול מהווה פחות מאחוז מסך הביצים המשווקות בארץ. עוד נמסר כי "המשרדים ממשיכים לערוך בדיקות וניטור לשמירה על בריאות הציבור, כולל לעניין החשד אשר הועלה על ידי המשווק כי שם המשווק זוייף ומדובר למעשה בביצים שאינן של המשווק יש מעוף. השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הנחו את יחידת האכיפה והחקירות המרכזית של משרד החקלאות (פיצו"ח) לפתוח בחקירת החשד".

נזכיר כי בחודש ספטמבר הודיעו משרדי הבריאות ש"נמצאה סלמונלה מזן אנטריטידיס בבדיקה סביבתית של לולי הטלה (בגליל. מ"ק) באתר אחד. עם גילוי תוצאות בדיקות המעבדה, המשרדים עצרו מיידית את שיווק הביצים מתחנת המיון".

יש מעוף נחשב למשווק ארצי קטן. עיקר תפוצת הביצים שלו נמצאת באיזור ירושלים. ברוב הרשתות הגדולות לא מוכרים את המותג. ברשתות השיווק אמרו ל-ynet שזו חברה שמוכרת בעיקר לשווקים. הספקים הגדולים בתחום הביצים הם גליקסמן, לסר ותנובה.

עוד נמסר כי "כידוע סלמונלה הנו חיידק שכיח בעולם ומדינת ישראל עושה מאמצים כדי למזער את הימצאותו. במסגרת התוכנית לניטור סלמונלה בלולי הטלה נבדקו כבר 60% ממשקי המטילות במדינת ישראל, ונמצא כי שכיחות הסלמונלה מזן האנטריטידיס בלולי ההטלה בישראל עומד על פחות מ-3%, שיעור הקטן מאחוז הימצאות זן זה במדינות אירופה וארה"ב".

בספטמבר, הסלמונלה בביצים נתגלתה בעקבות מאות חולים בזן המסוים הזה. מדי שנה יש מעל 3,000 מקרי סלמונלה שמדווחים למשרד הבריאות. חלק לא מבוטל מהם בחודשי יוני-יולי. השנה, נרשמה עלייה של מאות חולים - פי 2 יחסית לשנה שעברה. עקב כך ערכו משרדי הבריאות והחקלאות חקירה - תחקרו חולים ובדקו ביצים וכך הגיעו ללולים הנגועים.

יש מעוף: בדיקות הוכיחו - הלולים נקיים

מיש מעוף נמסר בתגובה: "חברת יש מעוף בגליל מודיעה כי עקב חשד לשיווק ביצים מזויפות תחת השם יש מעוף, אשר חשודות בזיהום, הציבור נקרא להשמיד ביצים בעלות סימנים מזהים להלן: "וז98 M לשיווק-08-10 במקרר-07-11; ןק67 תאריך אחרון לשיווק 15.10.2017; תאריך אחרון במקרר 14.11.2017.

"מדובר בביצים שקיים חשד כי שווקו בישראל באופן פיראטי תוך זיוף שם חברת יש מעוף. למען הזהירות בלבד, נקרא הציבור כאמור לא לצרוך ולהשמיד ביצים בעלות סימנים מזהים אלה.

"יודגש כי בבדיקות סביבתיות מקיפות שנערכו בשבוע האחרון על ידי השירותים הווטרינריים לא נמצאה בלולי חברת יש מעוף בגליל סלמונלה אינטריטידיס המסוכנת לציבור.

"חברת יש מעוף פנתה בעבר רבות למשרד החקלאות ולמועצה לענף הלול בדרישה להיאבק בהפצת ביצים מזויפות, אשר בעלות פוטנציאל לפגיעה קשה בבריאות הציבור ובפרנסת מגדלי ומשווקי הביצים המורשים בישראל. לפרטים ניתן לפנות לטלפון: 052-5778537".

המלצות משרד הבריאות

‏משרד הבריאות פרסם המלצות וכללים לצריכת הביצים כבשגרה. על פי המשרד, יש להקפיד על כל הכללים האמורים לעיל, במיוחד כאשר מדובר במזון עבור תינוקות, קשישים, או אנשים עם פגיעה במערכת החיסונית בעת רכישת הביצים:

במשרד הבריאות ממליצים לבשל ביצים באופן מלא כגון ביצה קשה (בישול מלא משמיד חיידקים).

יש ‏להימנע מאכילת ביצת עין או ביצה רכה.

‏יש להימנע מאכילת /שתיית מזון המכיל ביצים לא מבושלות.

‏חשוב לאחסן ביצים במקרר.

יש לרכוש ביצים עם חותמות עליהן מופיע שם המשווק, גודל הביצה, תאריך אחרון לשיווק ותאריך אחרון לשימוש במקרר.

יש להקפיד על קניית ביצים רק במקומות מורשים (לא בקניה בפתח הבית, שכן מקורן אינו ידוע והן אינן נשמרות בטמפרטורה ובתנאים המתאימים).

חשוב לשים לב כי בנקודות הרכישה הביצים מאוחסנות עם בקרת טמפרטורה ורצוי שלא לקנות ביצים שאינן מאוחסנות במדפים מקוררים.

יש להקפיד על רכישת ביצים ארוזות באריזות קמעוניות סגורות בכל הצדדים. אם קונים מגשי ביצים של 30 ביצים, יש להקפיד כי המגש יהיה עטוף בניילון נצמד מכל צדדיו.

תאריך אחרון לשיווק, משמעו כי מעבר ליום זה אין למכור עוד את הביצים הללו. התאריך האחרון לשימוש הינו חודש ימים מעבר לתאריך האחרון לשיווק. תאריך זה מהווה המלצה לצרכן עד מתי ניתן להשתמש בביצים כאשר הן מאוחסנות בבית, במקרר.

אחסון הביצים:

יש לאחסן את הביצים במקרר הביתי מיד לאחר הקנייה.

מומלץ לאחסן את הביצים במקרר באריזתן המקורית. האריזה מגינה על הביצים מפני אובדן נוזלים או ספיחת ריחות זרים והתייבשות.

פורסם ב-ynet

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר