התקפה מבית

ח"כים בימין: "ריבלין כבר מזמן לא משלנו"

בימין זועמים על נאומו של הנשיא ריבלין בפתיחת מושב החורף במליאת הכנסת, נאום בו ביקר את הממשלה ואת העומד בראשה: "אם האופוזיציה מוחאת כפיים זה אומר הכל" (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רובי ריבלין נואם במליאת הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לולי היה מופיע ראש הממשלה בנימין נתניהו עם 'נאום החמוצים' שלו שייזכר עוד תקופה ארוכה היה זה נשיא המדינה ראובן ריבלין שהיה גורף את מירב הכותרות עם נאומו בו מתח ביקורת חסרת תקדים על התנהלות הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו. ריבלין האשים את הממשלה הנוכחית ב"רוחות מהפכה" נגד כל סמלי השלטון: "תמה ממלכתיות מן הארץ ואחרינו המבול", אמר.

ריבלין ניצל את נאומו בפתיחת מושב החורף להטיח דברים קשים וחד משמעיים בשרי הליכוד המקדמים את החקיקה הבעייתית, לתפיסתו שנועדה לצמצם את כוחו של בית המשפט.

בליכוד שמעו את הדברים של ריבלין והגיבו במתקפה. יו"ר הקואליציה דוד ביטן מיהר להבהיר: "ריבלין הוא כבר מזמן לא משלנו. אני לא מופתע ואין לי ציפיות ממנו. התגובה שלו נגדנו היא תמיד כי נתניהו לא הצביע בשבילו ולא תמך בו לנשיאות. אנחנו נבחרנו על ידי הציבור הוא נבחר על ידי חברי הכנסת לא על ידי הציבור ואנחנו מייצגים את הציבור שלנו ואת הציבור של עם ישראל", אמר בראיון לערוץ 10.

שרת התרבות והספורט מירי רגב תקפה גם היא: "נשיא שמזלזל בפוליטיקאים - מזלזל ברצון העם ופוגע בלב הדמוקרטיה. הנשיא ריבלין פגע היום בממלכתיות, כמו שאף נשיא לפניו לא עשה". רגב הוסיפה: "זה הנאום הכי לא ממלכתי ולא דמוקרטי של נשיא בישראל. הדר בית"רי בוודאי לא היה בו. מוזר לשמוע את הדברים ממי ששימש שנים רבות כפוליטיקאי ואך לא מכבר נבחר לנשיא על ידי פוליטיקאים. בנאומו היום ירק הנשיא לבאר שממנה שתה".

"היטשטשו הגבולות, נפרצו המחסומים", אמרה ח"כ נאוה בוקר. "לצערי נשיא המדינה, שאמור להוות מודל לממלכתיות, נואם מעל דוכן הכנסת נאום פוליטי שתכליתו סגירת חשבונות. למרבה האבסורד הוא עוד מלין כי 'תמה ממלכתיות מהארץ'. מוטב שיתעסק בחנינות ולא בפוליטיקה".

גם ח"כ אורן חזן הגיב לנאום הנשיא, ואמר: "זכותו של הנשיא ריבלין לומר את דעתו, ויש לכבדו מתוקף תפקידו. אולם ממי שהמציא את הביטוי 'כנופיית שלטון החוק' - הייתי מצפה לקצת ענווה".

לדברי גורמים בימין, "אם כשהנשיא מדבר האופוזיציה מוחאת כפיים זה אומר הכל על הצד בו נוקט הנשיא ועל הפוליטיזציה שהוא עושה לתפקידו".

מסר מרכזי בנאומו של הנשיא היה כי "אין לי לתאר את אשר רואות עיניי במה שנראה כניסיון מתמשך להחליש את שומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית". ריבלין אמר כי "אנו עדים היום לרוחות של מהפכה או הפיכה שנייה - הפעם, שלטון הרוב הוא השליט הבלעדי. מלוא כל הארץ ומוסדותיה פוליטיקה. המהפכה הזו הזאת מבקשת לקרוע סוף סוף את מהפכת הצביעות לכאורה מעל שומרי הסף. במהפכה הזאת השליט הוא גם הקורבן. 'אנחנו נראה להם מה זה' - זה פס הקול של המהפכה. תמה הממלכתיות מהארץ ואחרינו המבול".

הוא הוסיף: "יקיריי. לפני כעשור עמדתי לפני אחד מענקי המשפט הישראלי לדורותיהם, אהרן ברק, והתרעתי שההכרזה על המהפכה החוקתית הייתה למעשה הכרזה על הפיכה. אמרתי לו אז, ואני מצטט: 'כל הגדרה שמפרה את האיזון, כל מעשה שמבטא או אפילו רק מסמל, זליגה לתחומה של רשות אחרת, מחוללים מציאות של 'דמוקרטיה כאוטית', של תוהו ובוהו מערכתי ומסוכן. זליגה כזו מתרחשת לעיתים באבחת פסק דין, לעיתים בהינף הצהרה או במוצא שפתיים שאינו שקול. הצד השווה שבכולם, שהם מצטרפים אחד לאחד לתהליך הרסני, שהיה מי שכינה אותו 'מהפכה', אולם אני מוצא בתהליך זה 'הפיכה של ממש', שכן אמרתי אז, כפי שלמדנו כולנו, מהפכה מתרחשת מלמטה, בהתקוממות עממית אשר מטפסת ומשפיעה על הצמרת. ואילו כאן, גמרה אומר הצמרת עצמה, לבלבל את היוצרות בתוכה'. כך אמרתי אז, ועודני מחזיק בעמדה זו לגבי הסכנה בהסגת גבולה של הרשות המחוקקת על ידי הרשות השופטת".

ריבלין מתח בנאומו ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה הנוכחית. "אין לי לתאר אלא את אשר רואות עיניי, במה שנראה כניסיון מתמשך להחליש את שומרי הסף של הדמוקרטיה הישראלית", אמר. "כך, לגבי בית המשפט. תהום מונחת בין הניסיון האחראי והאמיץ להגדיר לאחר שנים את הפריצה ביחסים שבין הרשות המחוקקת לשופטת, לתחום את הביקורת השיפוטית, לשאול שאלות על מנגנון המינויים, לחתור להרכב שופטים מגוון ומייצג יותר, לבין הניסיון להלך אימים על בית המשפט, להחליש אותו כמוסד ולהזמין בפועל את הציבור לערער על סמכותו ועל הכרעותיו. כיצד בית משפט עליון מאוים, קונפורמי, חסר שיניים, יכול להיות אינטרס של מדינת ישראל? של הדמוקרטיה הישראלית?

"כך, גם לגבי התקשורת. התקשורת הישראלית אינה חפה מביקורת. היא חוטאת לעיתים, בהשטחה, בהדרה, בביקורת מנופחת, כן ואף בדיבה. ואולם, זה דבר אחד לעבוד בתיקון התקשורת, ולחייב אותה להיות מגוונת יותר, מקצועית ועניינית יותר - ודבר אחר לבקש לשלוט בה. כיצד תקשורת חלשה, מתחננת על חייה - יכולה להיות אינטרס של מדינת ישראל או של הדמוקרטיה בכלל ושל הישראלית בפרט?

"השחיקה הזאת לא עוצרת כאן. היא ממשיכה בהתבטאויות קשות נגד הפקידות המקצועית הבכירה ומבקר המדינה, ומגיעה עד כדי השתלחויות פומביות חוזרות ונשנות בצה"ל ובמפקדיו הבכירים. תופעה, כפי שאמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, הפוגעת בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ואני שואל אתכם, רבותיי, עד אנה אנו באים במהפכה או שמא בהפיכה הנוכחית? האם זוהי משילות?".

לאחר מכן פנה ריבלין אל חברי הכנסת: "מכובדיי. לממשלה, למחוקקים, לכם, עומדות הזכות והחובה לערוך שינויים מערכתיים, לעיתים דרמטיים ומתחייבים. אבל רבותיי, מה בין זה לבין הפגיעה בלגיטימיות של המוסדות עצמם? האם אין לנו עוד צורך בהם? האווירה הזאת, של ה'דה לגיטימציה', אווירת ה'הכל פוליטי', מחלחלות היום אל הציבור, שמקבל את המסר, שאין עוד ממלכתיות, יש רק משילות. ודמוקרטיה, באווירה זאת, דמוקרטיה פירושה שהחזק קובע. דמוקרטיה פירושה שהכוח של הרוב המזדמן הוא שקובע, ורק על פיו יישק דבר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר