בפסיקת מרן

ספר התורה נפל - אולם תלמידי הישיבה לא יחוייבו בתענית

ספר תורה נפל באחת הישיבות המוכרות בישראל, אך תלמידי הישיבה ככל הנראה לא יחוייבו בצום, זאת מאחר והספר נפל על רגליו וכן על רצפת הבימה המוגבהת בכמה ס"מ (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)

אל שולחנו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הגיעה בשבוע שעבר שאלה חמורה ועצובה, שעסקה בנפילת ספר תורה באחת הישיבות החשובות בארץ ובשאלה אם על הבחורים להתענות.

המעשה מובא בגליון "דברי שיח" ולפיו "בימים האחרונים, בעיצומה של שבת קודש, בהיכל אחת מטובי הישיבות, בשעה שבאו להגביה את ספר התורה אחרי קריאת התורה, המגביה הרים את הספר אך לפתע לחרדת הכל, נפל הספר תורה ארצה".

כמובן, נכתב בעלון, התלמידים הרימו תיכף ומיד את ספר התורה, הניחו עליו את המעיל והחזירו לארון, "אך הלכה פסוקה היא כי אם נופל ספר תורה לארץ, אפילו עם נרתיקו נוהגים להתענות".

מרן הגר"ח קנייבסקי. ארכיון (צילום: יעקב כהן - פלאש 90)

"בני הישיבה נחרדו מאוד, על מה עשה ה' ככה שראו בבזיון התורה באופן כזה, ותיכף הנהיגה הנהלת הישיבה מספר חיזוקים בנושאים שונים הקשורים לספר תורה וכבוד בית הכנסת" נכתב בעלון. "אלא, שלעניין התענית עלו מספר שאלות בעניין. ומכוחם הכריע מרן שר התורה, שאין התענית במקרה זה חמורה כל כך".

הם מפרטים כי עלו 2 שאלות מרכזיות בעניין. "ראשית - הספר נפל כשעשו הגבהה על יד הבימה (והבימה עומדת על במה מוגבהת). נמצא שלא נפל על הארץ אלא על הקתדרא, ואולי יש להקל בזה, ויש באחרונים דעה שאם לא נפל על הקרקע ממש יש להקל בזה, ואכן מכוח זה פסק רבינו שאין חיוב תענית, וכי ניתן לסמוך על אותם דעות".

"שאלה נוספת היתה כי הספר לא נפל בשכיבה על הארץ, אלא נפל בעמידה" נכתב בעלון, "כך שהקלף לא נגע בקרקע אלא העצי חיים נגעו בארץ, ואולי זה קל יותר. תשובת מרן היתה: נחשב שהספר נפל, אבל זה קל יותר מאם נפל בשכיבה, והרבנים יראו לפי הענין במה להקל לבני הישיבה".

בגליון מציינים כי בספר "דעת נוטה" על תפילין, מובא כי לכתחילה אין להחליף את התענית בצדקה, אלא "צריך לצום באותו יום או למחרתו, וגם אין לדחות הצום עי"ש".

מרן שר התורה כותב אות בספר תורה קטן (צילום: באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר