סערה במרוקו

איזה מלך: השרים קמו בבוקר וגילו שפוטרו

מלך מרוקו מוחמד השישי החליט לפטר כמה משריו בעקבות כישלונם בקידום הכלכלי של מחוז ריף ורצונו של המלך להרגיע את המפגינים הזועמים על היחס לאזרחים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מוחמד השישי, מלך מרוקו (צילום: שאטרסטוק)

מלך מרוקו, מוחמד השישי, פיטר אתמול (שלישי) במפתיע שורת שרים ובכירים בממשל בעקבות כישלונם במאמצים לשיקום הכלכלה במחוז ריף שבצפון המדינה.

תושבי האזור פתחו במחאה באוקטובר אשתקד בעקבות מותו של סוחר דגים שהמשטרה החרימה את הסחורה שבבעלותו, מותו הפך לסמל המאבק בשחיתות ובהתעמרות הרשויות באזרחים הפשוטים.

המשטרה במרוקו טענה שחשדה כי הסוחר רכש את הדגים בצורה בלתי חוקית ובעקבות החשדות השליכו את הסחורה למשאית האשפה. סוחר הדגים מוחסיין אל פאכרי, שזינק לעבר סחורתו, נמחץ למוות בתוך המשאית והתמונות שלו עוררו סערה גדולה בקרב המיעוט האמיז'רי אליו השתייך.

הסוחר שנמחץ, מתוך פייסבוק

גורם בארמון המלכותי מסר לסוכנות הידיעות הממשלתית MAP כי המלך מוחמד פיטר את שר החינוך, שר התכנון, שר השיכון ושר הבריאות ושורת בכירים נוספים לאחר שסוכנות כלכלית חשפה תקלות ביישום תוכנית ההבראה והפיתוח למחוז.

על אף שתופעת ההפגנות והמחאות במרוקו היא נדירה בשל שליטתו הבלתי-מעורערת של ארמון המלוכה, המחאה הנוכחית היא הגדולה ביותר במדינה מאז האביב הערבי בשנת 2011. המפגינים מפנים את זעמם כלפי הממשלה וסביבתו של המלך, אך לא מכוונים לעבר השליט עצמו.

המפגינים נגד המשטר

מנהיג המחאה, נאסר ספספי, ו-29 מפגינים נוספים הואשמו בארגון המחאות במחוז הצפוני, ובית המשפט בקזבלנקה עלול להרשיע אותם גם בקשירת קשר נגד המדינה. עורך דינו של מנהיג המחאה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "במקרה הגרוע ביותר הוא עלול להישלח לגזר דין מוות".

ההליכים המשפטיים נגד ספספי הוקפאו עד ל-31 באוקטובר, ותומכיו, שהצטרפו למחאות בעקבות מותו של סוחר הדגים, מתכננים להפגין נגד האישומים המיוחסים לו מחוץ לכותלי בית המשפט. על אף ההליכים הנוקשים נגד מנהיגי המחאה, בחודש יולי האחרון חנן המלך מוחמד עשרות חשודים שנעצרו במהלך ההפגנות ככל הנראה בשל רצונו להרגיע את הרוחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר