פנסיה: כל הנתונים החשובים שיצילו אתכם

כיצד תדעו שאתם מקבלים את כל מה שמגיע לכם? האם מה שמופיע בתלוש זו אכן האמת? וכיצד תבדקו את קופת הפנסיה שלכם האמיתית? אליאסף יוסף בטור חשוב במיוחד (כלכלה)

אליאסף יוסף | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פנסיה, מילה קטנה והאמת קצת מרתיעה.... ובכן.. מה זה בעצם פנסיה?

פנסיה זאת גמלה חודשית המשולמת לעובד במסגרת ביטוח פנסיוני לשמור על רצף הכנסות ברגע שהעובד אינו יכול לעבוד.

עובד אינו יכול לעבוד מ- 3 סיבות:

1. פנסיית זיקנה – גבר המגיע לגיל 67 ואישה המגיעה לגיל 62 מן הסתם יקשה עליהם לעבוד.

2. פנסיית נכות – אדם שמאבד כושרו לעבוד באופן זמני או באופן קבוע .

3. פנסיית שארים – כאשר אדם נפטר, משאיר את קרוביו ללא הכנסה.

איני הילל ולכן איני מנסה ללמד את רזי הפנסיה על רגל אחת, אך בהחלט ניתן לשאול את השאלות הנכונות לגלות הבנה בדברים כך שתדעו שכאשר תגיעו לעת קושי תקבלו את המיטב המגיע לכם.

לפני שנת 2008 לעובד מן המניין לא היה פנסיה, בגיל זקנה היה נופל כ"טורח עלי ביטוח לאומי ומשפחתו" ולכן החל מינואר 2008 חל חוק פנסיית חובה על כלל העובדים. למנוע מצב בו עסקים יקרסו בגלל נטל הפנסיה אחוזי ההפרשה החלו מאוד נמוכים ועלו עם השנים. אין מעסיק שיכול להימנע מהפרשה זו, גם אם העובד יחתום שמוותר.

עובד חדש אמור לקבל הפרשות סוציאליות לפי חוק לאחר 6 חודשי וותק מכאן ולהבא, אך עובד שנכנס למקום עבודה עם קופה פעילה ממקום אחר אמורים להפריש לו לאחר 3 חודשי עבודה רטרו מיומו הראשון.

בתלוש השכר תחת "ניכויי חובה" אנו נראה את שם חברה הביטוח עם ניכוי המעסיק מהעובד, על ניכוי זה המעסיק מפריש חלקו – חלקו בעצם מורכב משני פרמטרים פנסיה ופיצויים (שעניין הפיצויים נרחיב בפעם אחרת)

מס' נקודות תורפה שעובדים רבים נופלים ומעט תשומת לב תמנע זאת:

1. אם מספרים לכם שיש לכם קופה, לא בהכרח שזה נכון, וודאו מול הסוכן ביטוח שהחתים אתכם שאכן פתח אחת כזאת.

2. גם אם נפתחה קופה וכתוב בתלוש שמנכים בגין זה, תבקשו לקבל "דו"ח הפקדות" רק ע"י דו"ח זה נהיה בטוחים בהפרשה ובאחוזי הפרשה

3. וודאו שאחוז ההפרשה הוא נכון, חלק עובד 6% (זה מה שרואים בתלוש) חלק מעביד בגין פנסיה 6.5% בגין הפרשה לפיצויים 6% נוספים (האחוזים בגין פנסיית חובה כמחויב בחוק)

4. בדו"ח הפקדות כתוב מאיזה שכר הופרשו האחוזים לוודא שהופרש על הרכיבים הבאים: שכר יסוד (ללא נוספות), חופשה שנתית, ימי מחלה צבורים, חגים וכל דבר שאתם מקבלים באופן קבוע חודש בחודשו ולא תלוי בשום דבר. (מעסיקים רבים נותנים "בונוס" או "שעות נוספות גלובאליות" ומקטינים את השכר יסוד וזאת על מנת להקטין את ההפרשות הסוציאליות לכן אמת המידה היא: אם הדבר חוזר על עצמו חודש בחודשו ואינו תולה בשום דבר נחשב כשכר יסוד ומפרישים גם עליו (למעט נסיעות והחזרי הוצאות).

אין הקונדיטור מעיד על עוגתו, אך תשומת לב קטנה תוסיף לכם סכום לא מבוטל בגמלת הפנסיה שכאמור משולמת בתקופות בהם יקשה עליכם לעבוד, מצו זכויותיכם!!!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר