המאבק על השבת

גפני: "אם חוק השבת לא יאושר יהיה משבר קואליציוני"

הצעת החוק של יו"ר דגל התורה למניעת חילולי השבת בתל אביב תעלה לדיון בוועדת השרים ביום ראשון וגפני מאיים כי אם היא לא תתקבל הם יפעלו ליצירת משבר. "יש הסכם" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החלטת בית המשפט העליון בעניין פתיחת המרכולים בשבתות בעיר תל אביב התקבלה בזעם וכעס רב בקרב הציבור החרדי והתגובות הקשות של חברי הכנסת החרדיים העידו על כך יותר מכל.

על מנת לתקן את המצב שנוצר עשויים חברי הכנסת החרדיים להביא הצעת חוק המחייבת אישור של שר הפנים לחוקי העזר של העיריות.

בעוד הצעתו של יו"ר דגל התורה חבר הכנסת משה גפני שתעלה ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה מבקשת להחיל את הצעת החוק רטרואקטיבית גם על העיר תל אביב (החלטות העיריות משנת 2014) ובעצם לעקור מתוכנה את החלטת בית המשפט הרי שהצעתו המקבילה של שר הפנים אריה דרעי נועדה להסדיר מהיום והלאה את המצב שנוצר ולמנוע הישנות החלטות מסוג זה בערים נוספות.

"התייעצתי עם מרן ראש הישיבה שליט"א כיצד לנהוג בעניין וכך הוא הורה לי בזמנו", מסביר גפני, בשיחה לאריה זיסמן ביתד נאמן , "ההוראה שלו הייתה ברורה וכך פעלתי".

לדבריו, לא העלה את ההצעה עד עכשיו כיוון שהמתין להחלטת בג"צ, "המתנו שהבג"צ ישוב ויאמר את דברו לאחר הבקשה לדיון חוזר. זה הרי לא חוק יוזמתי שלנו, אלא חוק שנובע מהתערבות בג"צ. אם הבג"צ לא היה מתערב ופורץ את הסטטוס קוו, לא היינו צריכים את החוק הזה".

לדבריו של גפני הוא מתכון ליצור משבר קואליציוני שיטלטל את הממשלה "יש הסכם וצריך לכבדו. יש שני סוגי משברים קואליציוניים. יש משברים שבגינם אי אפשר להמשיך את השותפות שלנו בממשלה ואז הולכים הביתה ובמקרה הזה לבחירות. ויש סוג משבר שאם השותפות בקואליציה לא תומכות בחוק שלנו, אנו לא תומכים בחוקים שלהם, וכך למעשה מוקפאת כל החקיקה".

סוג המשבר הראשון שמבחינת "יהדות התורה" פירושו "כלו כל הקיצין", הוא חוק הגיוס המתוקן, אותו פסל הבג"צ. "אם החוק הזה לא יעבור, אין לנו מה לעשות בקואליציה ואנו עוזבים", אומר גפני, אך משוכנע שזה לא יקרה. "אנו נעביר את החוק הזה יחד עם סיעות הקואליציה. אולם אם חוק המרכולים לא יעבור, נחולל משבר, באופן שלא נתמוך בחוקים של שאר השותפות. הממשלה תמשיך להתקיים, אבל ללא חקיקה. אין חוק מרכולים, לא יהיו גם חוקים אחרים".

בכל השיחה מדגיש גפני, כי אין מדובר בחוק חדש ויוזמתי שבא "לכפות" משהו שטרם היה. "אנו לא יזמנו את הבעיה ולא באים לחוקק חוקים חדשים. החוק הזה נועד לדבר אחד: להחזיר את המצב לקדמותו, כיוון שהבג"צ הוא ששבר את הסטטוס קוו עם הפסיקה שלו. הדבר מצריך אותנו להגיב מיידית כפי שאנו עושים".

גפני סמוך ובטוח כי יגיעו לפתרון, "השר יריב לוין קבע ישיבה לתחילת השבוע עם ראשי הסיעות החרדיות. נגיע לישיבה ונראה. לוין אמר כי הוא מתכוון לפתור את העניין ואנו כמובן בעד. הבעיה תיפתר כמו כל דבר בקואליציה הזו. אין מציאות אחרת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר