"תפילת האדם": חממה לגאונים - ביקורת

אלבום הקונספט החדש של יהורם גאון ששר את לחניו ושיריו של עובדיה חממה הוא אלבום מסקרן הן בשל המבצע הוותיק והן בשל התכנים היהודיים. מבקר המוזיקה של כיכר השבת האזין לאלבום (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

שניהם לא חובשים כיפה ביום יום מה שיכול לגרום להם לבעיות בתחנות הרדיו החרדיות אבל מדובר באלבום דתי לכל דבר ועניין "הדתה" במיטבה, הדתה כזו שיכולה להמיס גם המתנגדים החריפים אליה. "תפילת האדם" אלבומם החדש של האיש והקול יהורם גאון לצד האיש השירים והלחנים עובדיה חממה הוא כמין סידור תפילה מודרני המשלב שירים רבים מהמקורות לצד שירים מלאי מסר שכתב חממה בעצמו בהשראת מדרשים ומקורות.

כפי שעולה מתוך הספרון המהודר שמצורף לאלבום, עובדיה חממה יצר את האלבום בחברותא של ממש עם יהורם גאון שזהו אלבומו ה-76(!!!). השניים בחרו יחד את השירים, דנו בהם התעמקו בהם בצורה מרתקת כפי שעולה מתכתובות המייל שמופיעות בתוך הספרון כלשונם וככתבם ומלמדות לא מעט על שני האישים המיוחדים ועל הרצינות הרבה בה הם לוקחים את היצירה וערכיה.

לפני כעשרים שנה שמעתי לראשונה את שמו של חממה כשכתב את מילות השיר המצוין של גיל עקיביוב מאלבומו הראשון "נוסעים נוסעים" היה זה שיר "פרווה" ללא מסר חד, באלבומו השני של עקיביוב הופיעו כבר שירים מקוריים נוספים של חממה מלאי יהדות ומסר אמוני. הופתעתי לגלות לאחר מכן כי חממה אינו חובש כיפה תדיר, אך יצירתו טמועה עמוק עמוק בערכי היהדות. לאחר צאת להיטו הגדול "אנא בכוח" הוא פרץ כיוצר עצמאי ומיצב את עצמו כיוצר מוזיקה יהודית מקורית כשהוא מארח באלבומיו את מיטב היוצרים במוזיקה היהודית והישראלית כשולי רנד, ברי סחרוף, אהוד בנאי, ארז לב ארי, גד אלבז, האחים אשל ועוד רבים וטובים שחלקם הגדול אף משתתף בשירות המקהלה המפוארות של האלבום החדש.

אחרי שאלבומו הקודם של חממה יחד עם גיל עקיביוב "הנוצה" היה בסגנון רוק קלאסי "ביטלסי" הגיע חממה עם האלבום "תפילת האדם" בסגנון שירי ארץ ישראל היפה שהזכירו לי להיטי ענק שכמותם כבר לא כותבים היום. יהורם גאון בקולו האופראי וההדר שסביבו נותן לשירים נפח שרק הוא מסוגל להעניקו. באופן מעניין שיתוף הפעולה בין השניים אמור היה להסתיים באלבום ביצועים מחודש לפיוטים ישנים אך בסופו של דבר בחרו השניים ליצור אלבום מקורי שכל כולו זועק קונספט דווקא בעידן בו הסינגלים הם הדבר החם ביותר.

האלבום נפתח דווקא בשיר האחרון שנכנס אליו "אהבה" שיר העוסק באהבת חינם ובחיבור שלנו כעם ישראל ההפקה המוזיקלית של חממה בשילוב עם המתופף ליאור שושן יצרה מן המנון מפואר שאכן מתאים לפתיחת האלבום. גאון משלב בין שירה רגשית בבתים לבין הפזמון ה"גדול" בו הוא נותן דרור לקולו שלא נס ליחו ופשוט משכנע את המאזין באמיתות כוונת המשורר.

שיר נוסף מז'אנר זה באלבום, אולי השיר היפה ממנו הוא השיר "ארץ חיל" שיר אהבה לארץ ישראל על משקל "אשת חיל" בשיר מקבלת ארץ ישראל האנשה מרגשת המשלבת בין החיבור של הארץ לתורה ולמסורת היהודית לבין הציונות שמגיחה בין המילים "בשעריה חולמים ואריות של רחמים" משפט שרומז ללוחמי הצנחנים בשער האריות. גם בשיר זה מקבל הפזמון חיזוק של ממש במה שכבר הפך למסורת באלבומיו של עובדיה חממה – מנין קולות. מקהלה המונה עשרה קולות בה משתתפים מקהלת ידידים העולמית בניצוחו של יובל סטופל לצד זמרים מוכרים נוספים שיוצרים פשוט קסם ווקאלי מרגש שמרים את השיר במיוחד בקטע "ארץ חיל" שהופך ווקאלי ורק הקולות של הזמרים פשוט מניעים את מיתרי הנשמה.

חמשה מתוך עשרת שירי האלבום הם לחנים של חממה למילים מהמקורות, מילים שבחר להלחין בדרך כלל באירועים שונים בהם התבקש להשתתף אחד המרגשים שבהם הוא "אחינו כל בית ישראל" שנפתח אף הוא במניין קולות. השיר הולחן לכבוד עצרת תפילה לשובם של שלושת הנערים החטופים ובוצע על ידי חממה על הבמה ורק לאחר מכן ניתן לביצועו המרטיט של יהורם גאון.

למי שאינו מכיר את גאון וחממה השיר "דרכי נעם" הוא הפתעה של ממש, שיר אהבה פשוטה לתורה ולמסורת. בחוברת האלבום מסביר חממה כי השיר נועד להצביע על רצונם של היוצרים "להאיר את הטוב היפה והנאצל של מורשת עמנו" דווקא ב"דור המסכים". השיר הוולסי בדומה לשאר שירי האלבום מעובד בצורה המשרתת את המילים והביצוע שהם במרכז והעיבוד נועד רק לשרתו בצורה הטובה ביותר מבלי להיות יומרני יתר על המידה.

"תפילת האדם" הוא אלבום שיש להאזין לו בדומה לאלבומי העבר עם הספרון המצורף כדי לקבל באמת תמונה מעמיקה ונכונה יותר על היצירה המיוחדת של חממה וגאון, יצירה חשובה תרבותית ומוזיקלית שיכולה לגעת בכל אוזן ישראלית ולעורר את הנשמה היהודית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר