מדאיג במיוחד

דו"ח מקיף: זהו מערך הלחימה המקיף של חיזבאללה

מטילים מדוייקים ברמה של מטרים בודדים, עבור דרך מערכות הגנה אוויריות משודרגות ועד יכולות יירוט תקשורת רדיו וקודי פיצוח שידורים מוצפנים של צה"ל. "אם ה' לא ישמור עיר" (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

דו"ח חדש ומקיף של מומחי צבא מערביים מעריך, כי ברשות חיזבאללה יכולות של צבא סדיר הכוללות טילים שמסוגלים לפגוע במטרה בדיוק של מטרים ספורים.

קבוצת המומחים, בה חברים קצינים בכירים במילואים מצבאות ארצות הברית, בריטניה, גרמניה אוסטרליה ואיטליה, אף נפגשו לאחרונה עם גורמים מדיניים וצבאיים בכירים בישראל לצורך גיבוש והצגת הדו"ח המיוחד.

תחת הכותרת "צבא הטרור של חיזבאללה - כיצד למנוע את מלחמת לבנון השלישית", מתוארת התפתחותו של ארגון הטרור המוגדר בו כ"ארגון עם יכולות צבאיות של מדינה", שמהווה את "הכוח החמוש הלא-מדינתי החזק בעולם".

בגבול, מול חיזבאללה: "הם יפתיעו - אנחנו נדע להגיב חזק" • ראיון מיוחד

עוד עולה מהדו"ח, כי חיזבאללה מונה כיום 25 אלף לוחמים, שכ-5000 מהם אף עברו אימון מתקדם באיראן, זאת לעומת מצבו במלחמת לבנון השנייה לפני כעשור, אז היו בשורות חיזבאללה רק כ-10,000 חיילים.

לפי המומחים, עיקר כוחם של הטרוריסטים השיעים מבוסס על ארסנל ענק של טילים ורקטות שונים. "בצה"ל מעריכים שרוב הארסנל הארטילרי של חיזבאללה הוא לטווח של 21 קילומטרים, וכולל בעיקר קטיושות. מדובר באלפי רקטות איראניות מסוג פאג'ר 5 ורקטות סוריות מסוג B-302 המגיעות לטווח של 80-60 ק"מ, ומאות טילים איראניים מסוג פתאח 110 ומסוג זילזאל-2 וטילים סוריים מסוג M-600 לטווח של כ-250 ק"מ", נכתב בדו"ח.

כך חיזבאללה פועל בסמוך לגבול ישראל (צילום ארכיון: דובר צה"ל)

גורמים בצה"ל אף מצוטטים, כי לדעתם יש לחיזבאללה גם טילים מונחי GPS, מה שכאמור מאפשר להם לפגוע במטרה ברדיוס של מטרים בודדים, גם במתקנים אסטרטגיים כתחנות כוח, נמלי ים ותעופה ותשתיות קריטיות נוספות.

כדי לממש את מזימתו, מפעיל חיזבאללה מאמץ מודיעיני רחב הכולל יחידות האוספות בנק מטרות גדול, בהן תשתיות רגישות וחיוניות בישראל, באמצעות סוכנים, אותות ותצפיות.

זאת ועוד, לוחמי חיזבאללה חמושים ברקטות מסוג RPG 29 מתקדמות וטילי נ"ט מסוג קורנט מדויקים לטווחים של עד חמישה קילומטרים, ברובי קלצ'ניקוב ובמשקפות לראיית לילה, והם אף מתמחים בהפעלת חומרי נפץ נסתרים.

ברשות חיזבאללה גם מערך מל"טים נרחב, הכולל מאות כלי טיס בלתי-מאוישים הנושאים גם חומרי נפץ במשקל של 40 עד 50 ק"ג, וכן מערכות הגנה אוויריות מסוג SA-22 ,SA-18 ו-SA-17. יכולותיו הימיות של חיזבאללה כפי שמפורטות בדו"ח, כוללות טילי שיוט לטווחים הנעים בין 35 ל-300 ק"מ, וכן עשרות עד מאות טילים בליסטיים.

תדריך צה"לי לפני יציאה לתרגיל גיס מיוחד (צילום: דובר צה"ל)

לפי ההערכה בישראל, חיזבאללה הפך את הכפרים השיעים בדרום לבנון לנכסים צבאיים וכ-10 אחוז מהאוכלוסייה של כל כפר מורכבת ממחבלים שלו, כשבחלק מהבתים כבר מותקנים ציוד צבאי ומערך נרחב של מנהרות המאפשרות ללוחמי חיזבאללה לבצע מארבים וחטיפות מתחת לאדמה ולסגת אחורנית. דגש משמעותי שם לאחרונה ארגון הטרור על שימוש במטעני חבלה מאולתרים כדי להגביל את פעילות כוחות הרגלים של צה"ל.

נתון מדאיג במיוחד, הוא העובדה שבידי חיזבאללה יכולות יירוט תקשורת רדיו של צה"ל וכן קודי פיצוח של שידורים מוצפנים. כזכור, בשנים האחרונות חשף חיזבאללה ניסיונות מעקב ישראליים בלבנון שכללו מצלמות מוסוות בין סלעים וסיבים אופטיים.

הרקע לשדרוג הדרמטי מאוד ביכולותיו של חיזבאללה, הוא כמובן הניסיון המבצעי שרכש בלחימה בסוריה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר