הישג משעשע

ישראל סחבה 4 שעות ועייפה את אונסק"ו

בתרגיל דיפלומטי מבריק הצליחה ישראל בסיועה של ארה"ב לסחוב את הדיון במשך ארבע שעות להתל באונסק"ו ולמנוע את ההחלטה האוטומטית לגינויה של ישראל (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
משרדי אונסק"ו (צילום: שאטרסטוק)

הישג דיפלומטי לישראל: בעקבות פיליבסטר של ישראל בגיבוי אמריקני שנמשך כמעט ארבע שעות, הפלסטינים ומדינות ערב נכשלו הערב (ה') להעביר הצעת גינוי נגד ישראל באסיפה הכללית ה-39 של אונסק"ו המתכנסת בפריז. מדובר בהצעה שמאז 2009 עברה בארגון כקונצנזוס.

על פי הדיווח ב-ynet, הדיון בוועדת החינוך של אונסק"ו נקבע לשעה 15:00 בצהריים והצפי היה שכמו בעבר ההצעה תאושר תוך חמש דקות, בהסכמה כללית וללא הצבעות שאורכות זמן רב.

ההצעה עסקה בגינוי של ישראל על מצב החינוך בשטחים, ברצועת עזה וברמת הגולן. היה ברור שלפלסטינים יש רוב אוטומטי להעביר את ההצעה ולכן המשלחת הישראלית ויתרה מראש על גיוס מדינות שיצביעו בעדה. עם זאת, ישראל (בתמיכת ארה"ב) פעלה לגיוס כל סעיף אפשרי בתקנון כדי למשוך זמן, על ידי בקשה להצבעה שמית של כל 196 המדינות והפעלת סעיפים נוספים.

הדיון נפתח על ידי היו"ר מקניה, שאמר שההצעה תאושר ללא דיון והצבעה. כאן ישראל התחילה את התרגיל המבריק. על אף שישראל אינה יכולה להצביע באונסק"ו, כיוון שאינה משלמת דמי חבר כבר שש שנים, היא יכולה בהתאם לתקנון לבקש דחייה של ההצעה לכינוס הבא של האסיפה, בעוד שנתיים. נציגי המדינות הערביות התנגדו כמובן לדחייה, אך אז ישראל ביקשה הצבעה על כך בכל אחד מ-11 סעיפי ההצעה.

יו"ר הוועדה וכל נציגי המדינות היו בטוחים שתתקיים הצבעה בהרמת ידיים שהייתה מסתיימת בתוך דקות עם ניצחון פלסטיני ברור. אך בישראל הגיעו מוכנים לדיון והודיעו, כי הם מבקשים הצבעה שמית, בקשה המחייבת תמיכת מדינה נוספת. ארה"ב שהייתה מתואמת מראש עם ישראל תמכה בבקשה וההצבעה נמשכה יותר משעה מכיוון שהיו צריכים לעבור מדינה מדינה.

כאן לא הסתיימה ההתנהלות הישראלית, ישראל ביקשה לאחר מכן להתנגד לבקשת שהעלו הפלסטינים שלא לקיים דיון אלא לעבור מיד לאישור ההצעה. כדי לעצור את הדיון ישראל הפעילה עוד סעיף בתקנון שהוכן מראש והובילה להצבעה שמית גם בעניין זה. הצבעה זו נמשכה שוב יותר משעה ונציגי המדינות החלו לגלות סימני עצבנות מאחר והדיון היה אמור להסתיים בשעה 18:00 ורבים מהם קבעו לאחר מכן פגישות וקבלות פנים ולא ציפו להיתקע באולם שעות ארוכות ומשמימות.

בשלב מסוים קלטו הפלסטינים כי בישראל מתכוונים להמשיך ולמשוך את הזמן והנציג הפלסטיני שאיבד את שלותו פנה ליו"ר בדרישה שלא לתת יד לפיליבסטר הישראלי-אמריקני: "השגריר הישראלי מנסה לקחת את הוועדה כבת ערובה. אל תתנו לו לעשות את זה, זאת מטרתו".

בסופו של דבר ההצבעות נמשכו כבר ארבע שעות מייגעות במיוחד עד השעה 19:00 ואפילו נרשמו כמה הפתעות בזירה הדיפלומטית: סין נמנעה בהצבעה על בקשת הדחייה של ישראל, וזו הפעם הראשונה שהיא לא תמכה בפלסטינים באופן אוטומטי. גם מקסיקו הצביעה לראשונה לטובת ישראל ולא הסתפקה רק בהימנעות. הסיבה היא ככל הנראה הסיוע הישראלי לנפגעי רעידת האדמה במדינה סיוע שגרם לאהדה רבה במדינה הדרום אמריקאית לישראל.

בימים הקרובים צפויים הפלסטינים לנסות להעביר עוד שתי הצעות החלטה נגד ישראל. בסופו של דבר ההצעות הפלסטיניות יעברו ככל הנראה ויאושרו, אך בינתיים ישראל מעבירה לקהילה הבינלאומית מסר של מחאה: "הבהרנו שנגמרו הימים שמעבירים הצעות נגד ישראל בחמש דקות", הסביר כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל באונסק"ו.

"לאובססיה נגד ישראל יהיה תג מחיר, הארגון והמדינות יצטרכו להקדיש עשרות שעות, להוסיף ימי דיונים ולשבת בדיונים ארוכים. אולי אז יתחילו להרהר האם זה שווה את ההשקעה בהצעות החלטה פוליטיות וחסרות תוחלת שאין להן קשר לחינוך, תרבות או מדע", אמר שאמה.

"הפיליבסטר מעביר את מסר המחאה של ישראל בצורה יעילה ובנסיבות מסוימות עשוי להוביל לאי אימוץ ההחלטה", הוסיף שאמה הכהן. "מה שבטוח זה שאף אחד לא יתייחס להחלטות האלו בטבעיות וכדבר מובן מאליו, כמו זריחת השמש בכל בוקר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר