הרב רפאל וולף בראיון מיוחד

"זה המשך של הרב שך להגיד שיעורים ליד הכלא? חרפה"

"היום עוברים על לא תישא את שם הרב שך לשווא" - אומר הרב רפאל וולף, מקורבו של מרן הרב שך זצ"ל, בראיון מיוחד לרגל היארצייט, בו הוא תוקף בחריפות את 'הפלג' על השימוש ב'רב שך' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרב וולף מאחורי הרב שך (באדיבות המצלם)

מי ששימש יד ימינו ונאמנו של מרן הגראמ"מ שך זצ"ל, בעל ה'אבי עזרי', שהיום מציינים בתפוצות ישראל את יום ההילולא שלו, הינו הרב רפאל וולף, שהיה ממקורביו הבולטים של מרן באותם ימים ונשלח על ידו למשימות ציבוריות שונות.

בשיחה מיוחדת לרגל היארצייט חושף הרב וולף מעט מאותם רגעים נדירים בהם התגלתה מנהיגותו של ראש הישיבה במלוא תוקפה ותוקף את אנשי 'הפלג הירושלמי' שמשתמשים בשמו של הרב שך ומסלפים את מנהיגותו.

איך התחיל הקשר בינך לראש הישיבה?

הרב וולף: "אני הייתי בישיבה הוא עבר ניתוח ואחרי הניתוח שלו הרופאים אמרו שהוא צריך לנוח, הדבר היחיד שהוא הסכים ללכת לבניין של ועד הישיבות בנתניה. הוא נסע לשם לבד, יחזקאל לקח אותו והוא היה שם לבד וחיפשו בחור בישיבה שיסכים להיות איתו, ואני נבחרתי להיות איתו.

"הוא שאל אותי מה אתה עושה כאן? אמרתי לו באתי לנוח, הוא אמר לי אדרבה, טוב מאוד, אז תבוא לישון איתי בחדר. אחר כך הייתי איתו כמה ימים וחזרתי לישיבה, והוא המשיך שמה. נכנסתי אליו הוא שאל אותי 'איך אני יכול לשלם לך?', אמרתי לו שהראש ישיבה יתן לי להיכנס לבית גם כאן בבני ברק, הוא אמר אדרבה והייתי נכנס כל ערב שהיה מקבל אנשים.

ברבות שנים יצא כמה פעמים שיצא לי לשוחח איתך אני מניח שיש לך מאות ואלפי דברים מרכזיים שיש לך, מה הדבר שהכי חרוט בזכרונך?

הרב וולף: "קשה להגיד אבל אין ספק שהיום בזמנינו צריך לחזור על זה עוד פעם ועוד פעם שאצלו העיקר היה שבחור ישיבה צריך לשבת ללמוד ולא להתעסק בשום דבר אחר, אני לא יודע אם הוא היה רוצה שיהיו חוגגים לו יארצייט.

הוא לא היה הולך לקברים בכלל גם לא של רבותיו המובהקים...

הרב וולף: "פעם אחת שהבריסקערוב ביקש ממנו שיסע למירון להתפלל עליו אז הוא נסע שאלתי אותו אם הלך גם לצפת הוא אמר לי הוא ביקש רק מירון אז הלכתי רק למירון.

"אין ספק שהיום עוברים על לא תישא את שם הרב שך לשוא, כל דבר אומרים 'הרב שך', זה שקר וכזב, שלרגע לא יחשבו שהוא ארגן הפגנות, ולא חתם על הפגנות, ולא שלח בחורים ללכת להפגנות - כל מה שאנשים אומרים בשמו הם שקרנים.

"הרב שך היה סמל של המשך קדושת הישיבה לא לשנות ממה שהיה כל הדורות בוואלוזין, לא היה חולם לרגע שראש ישיבה ילך עם סטנדרים להגיד שיעור בבית כלא.

"אתה מזכיר לי דבר אחד שאמר שאם חס וחלילה יהיה גזירה של גיוס על בני ישיבות אז יחזרו לגלות אבל הוא לא אמר שיעשו הפגנות, ודאי שלא היה אפילו עצרת תפילה לא. שבתחילת הזמן ישבו על הכבישים - לא היה כזה דבר.

הרב וולף עם הרב שך

"כשהרב סלומון עשה כל שבת הפגנות פתח תקוה והרב שך היה מאוד נגד זה והוא אמר אם זה יגרום שיגייסו בחור ישיבה אחד לא היה שווה כל ההפגנות למען השבת. הוא אמר שברחוב איפה שר' חיים עוזר היה גר בולינא היה חנויות פתוחות בשבת ור' חיים עוזר לא עשה כלום. ובהזדמנות אחרת הוא סיפר שהוא כן היה עובר ליד החנויות האלה והיה אומר גוט שאבעס.

"גם בשעתו שהיה עצרת גדולה על גיוס בנות ויש הבדל מהותי אם קוראים לבחורים ללכת או לכל הציבור, זה המשך של הרב שך להגיד שיעורים ליד הכלא? בושה וחרפה! שאדם שכביכול תלמיג שלו הפגין ליד הבית של הגר"י רוזן בליל שבת זה הרב שך? שיגידו שהם תלמידים של ר' עמרם בלוי אבל לא הרב שך".

בכל זאת אני רוצה להתייחס לנקודה שרואים חיילים ברחוב ויורקים עליהם וצעקים עליהם. אני זוכר את הזמנים שבישיבת פוניבז' היו באים קצינים...

הרב וולף: "מה השאלה אני זוכר שהרב שך היה מדבר לפניהם. היה פעם באותה תקופה שאגודת ישראל סידרה את הנושא שאפילו בת שמצהירה שהיא דתיה או ההורים שלה דתיים לא הייתה צריכה להתגייס.

"לילה אחד הגיע לדלת של הרב שך, אני פותח והייתה שם חיילת עם מדים. אני לא ידעתי מה לעשות, אם להכניס אותה או לא. שאלתי את הר"י הוא אומר לי: 'כן, שהיא תיכנס'. אם היום היה קורה שאחד מגדו"י היה מכניס חיילת הבייתה היו עושים לו הפגנה מתחת לבית ומדביקים לו את הדלת.

"למעשה החיילת הזאת הגיעה בעשי"ת ואמרה לרב שך שהמפקד לא הסכים לשחרר אותה לימים נוראים. קודם הרב שך הרגיע אותה ואמר לה שגם שם הקב"ה נמצא וסידר לה שעד יו"כ היא השתחררה והתפללה בישיבה.

"פעם היה ארגון אל המקורות והיו מביאים לשבת בבני ברק קבוצות של בנות, ופתאום באים להרב שך, שכל הקבוצה הגיעה עם מדים מה לעשות? הרב שך אמר שיקבלו אותם ושינסו שיהיה כמה שפחות ברחובות הראשיים.

"אני חושב שהאנשים האלו הם הולכים לקבר ביארצייט אי אפשרלספור כמה שעות של ביטול תורה הם גרמו הכל בשם הרב שך. הרב שך דיבר עשרות פעמים בציבור ושלח מאות מכתבים למה הוא אף פעם לא אמר כמוהם ברבים? שילכו לקבר לבקש מחילה. שיגידו שהם נהיו אנשי העדה או סאטמר שלא ישתמשו בשם של הרב שך.

"הם שולחים ילדים בני 16 לצעוק 'נמות ולא נתגייס', הם בכלל לא יודעים מה זה למות.

"הרב שך אמר שרק מי שיושב ולומד יקבל דיחוי. הרב שך כתב מכתב שבחור ישיבה שיעשה רישיון נהיגה יורידו לו את המעמד של בן ישיבה שזה אומר שיגייסו אותו. וזה מכתב שהרב שך חתם על בלנק רשמי של ועד הישיבות.

"זה לא יאומן כמה מחלוקת הם גרמו, כמה השחתה של מידות, כמה בעיות בשלום בית, כמה בעיות בשידוכים, כל פעם בעיה אחרת הם מוצאים. עשרות שנים הרב שך סמך על ועד הישיבות פתאום ממציאים תורה חדשה".

  • הראיון המלא באדיבות מרכז החדשות והעדכונים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר