כמעט אסון

מחדל בצה"ל: מטוס צבאי עבר מתחת לקבוצת צנחנים

מהתחקיר עולה, כי אי הבנה בין מגדל הפיקוח לבין הטייסים הוא זה שגרם לאירוע החמור - בו מטוס צבאי עבר בנתיב הצניחה של חיילים - ושרק בנס הסתיים ללא נפגעים (חדשות)

צנחנים (צילום: דובר צה"ל)

דוח של משרד התחבורה שפורסם חושף כי ביום רביעי האחרון, (1 בנוב') מטוס צבאי עבר בנתיב הצניחה של חיילים, כמה רגעים לאחר שהצנחנים קפצו מהמטוס ופתחו מצנחים.

מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי מטוס השייך לחברת עיט האזרחית, השתתף בתרגיל צבאי והצניח קבוצה של 16 מדריכי צניחה. המטוס המריא למשימת ההצנחה, וכשעלה לגובה של כ-13 אלף רגל, מעל אזור ההצנחה במנחת שדה תימן הסמול לבאר שבע,קפצו הצנחנים מהמטוס.

במקביל, בזמן שהמטוס נכנס ליעף ההצנחה השני, מטוס צבאי התכונן לנחות בבסיס חיל האוויר בחצרים, וביקש לנחות לפני סגירת המרחב האווירי לקראת צניחת הדבוקה השנייה של הצנחנים. טייס המטוס האזרחי, ממנו קפצו הצנחנים, דיווח "דקה להצנחה" ומגדל הפיקוח של חצרים אישר את הדיווח וביקש להעביר את המטוס הצבאי שהתכונן לנחיתה לנתיב נחיתה אחר, באזור בית קמה, המשיק לאזור ההצנחה.

יחידת הצנחנים בפעולה (צילום: דו"צ)

בגלל אי הבנה, טייס המטוס הצבאי חצה את אזור ההצנחה במרכזו בעודו מנמיך מגובה 2,500 רגל ל-2,000 רגל– בדיוק בשלב בו פתחו שמונה חיילים בתרגיל את המצנחים שלהם. מהדוח עולה כי בקר ההצנחה הקרקעי דיווח לטייס המטוס האזרחי על חציית המטוס הצבאי לאזור האסור לטיסה, אך ההודעה התקבלה מאוחר מדי והצנחנים כבר היו מחוץ למטוס.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "האירוע החריג תוחקר על ידי מפקד הטייסת והוסקו מסקנות ראשוניות לשיפור תיאום והפרדה בין משתמשי המרחב האווירי. תחקור האירוע נמשך ומסקנותיו יוצגו למפקדי החיל".

בתחקיר שחיבר משרד התחבורה ופורסם בישראל היום נמצא כי אמנם האירוע שהתרחש חמור, אך מדובר באירוע נקודתי שלא זכורים דומים לו. ככל הנראה, האירוע החריג נבע מכשל בתקשורת בין המטוס הצבאי למגדל הבקרה של בסיס חיל האוויר חצרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר