החינוך בראי הפרשה

שליטה ברגשות / הרב אברהם בורודיאנסקי

מבחן אישיותו של האדם אם גדול הוא או להפך, הוא מבחן השליטה בכוחות הנפש בסיטואציות קשות ומורכבות ובעיקר אלו שאינן צפויות, שם נבחנת אישיות האדם (פרשת השבוע)

(צילום: סבי ברנס, פלאש 90)

בפרשת השבוע אנו נחשפים למו"מ נדל"ן ייחודי בין אברהם אבינו לעפרון החיתי, מאריכה בכל פרטי המו"מ לפרטי פרטים עד קבורתה של שרה, ונשאלת השאלה הגדולה מדוע התורה צריכה להכניס אותנו לפרטי פרטים למה לא מספיק לשתף אותנו בעיקרי הדברים.

מסופר על מו"ז מרן הגרש"ז אוירבעך זצוק"ל שבעת פטירת הרבנית ע"ה הוא ירד במעלית בבי"ח שערי צדק ובמעלית הוא פגש את אחד מתלמידיו שסיפר לו שנולדה לו בת במזל טוב, מרן זצ"ל בירכו בחמימות וכו' כעבור זמן קצר נודע לאותו תלמיד על פטירת הרבנית והדבר היה לפלא עצום בעיני התלמיד איך הגרש"ז לא אמר לו כלום ושמח בשמחת התלמיד שמחה שלמה ואמיתית, כוחות הנפש האדירים הנצרכים לסיטואציה שכזו הם מופלאים.

אברהם אבינו בא לקבור את אשת בריתו שנים רבות, האישה שעמדה לימינו בעוז וגבורה בניסיונות רבים ועד שזכו בזקנותם לילד משותף לאחר שנים רבות של ציפייה, והנה שרה נפטרה, ואברהם רוצה לקבור אותה בכבוד המגיע לה, ברגעים כה קשים ניצב אברהם אבינו בפני ניסיון נוסף של מו"מ על חלקת הקבר של שרה מול עפרון הסוחר, שהיה סוחר ממולח ובעיקר ערמומי, דווקא ברגעים הכה קשים שאברהם שרוי בסערת רגשות לא קלה עומדת אישיותו רמת המעלה של אברהם במבחן המידות, אברהם מנהל מו"מ מחושב והגון ובעיקר יסודי, הוא לא רוצה מתנות, הוא מבין את ההשלכות של המתנות, הוא מבקש לקנות ככל דיני קנין וכאב להלכות קנין, השליטה הטוטאלית בשילוב של חשיבה נכונה עם רגש אמיתי זה המסר שהתורה באה ללמד אותנו בכל פרטי קנית הקבר.

בהמשך הפרשה אנו פוגשים בכלתו של אברהם רבקה שרואה לראשונה בשדה את יצחק אבינו השב מתפילת מנחה, רגעים אלו הם מרגשים וייחודיים, רבקה רואה לראשונה את בעלה לעתיד שבגינו היא עזבה את משפחתה, רבקה לא מבקשת להתקרב יותר או להראות יותר, רבקה מתכסה בצעיף, בדיוק ההפך מהמצופה, רבקה מבינה שכל כבודה בת מלך, פנימה! היא מתכסה בצעיף! שוב אנו פוגשים בשליטה אדירה של מוח עם רגש מול המציאות.

לעומתם כאשר לבן רק שמע ומריח את הכסף כשאליעזר מגיע לבן רץ החוצה אל העין, חוסר שליטה בתחושות וברגשות, אל מול המציאות, וכך גם עפרון בתחילת הפרשה.

מבחן האדם אם גדול הוא או להפך, הוא מבחן השליטה בכוחות הנפש בסיטואציות קשות ומורכבות ובעיקר אלו שאינם צפויות, שם נבחנת האישות של האדם.

לא פעם טעויות הרות גורל נובעות מחוסר שליטה על כוחות הנפש בזמנים רגישים, לכל אדם זה נכון בכל סיטואציה אך במיוחד בעולם החינוך, אדם שהינו דמות מרכזית בחייו של ילד ואומר ביטוי או משפט לא ראוי בזמן קשה ומורכב יכול הוא להביא לשברונו של הילד ולחיסול עתידו לעומת מילה טובה או נכונה ובעיקר שקולה ומדודה שתגיע בזמן שכזה, יכולה היא לבנות עולמות ולחולל מהפכות של ממש בכל נפש ובמיוחד אצל בני הנוער.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- ישיבת ההסדר החרדית חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר