"הנשמה בקרבי"

מוטי שטיינמץ עומד בציפיות? ביקורת אלבום

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' האזין לאלבום החדש של "ילד הפלא" הנצחי הזמר המרגש מוטי שטיינמץ. האם האלבום מצליח לעמוד בציפיות? ומה הוא חושב על הלחנים? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: קובי הר צבי)

מוטי שטיינמץ הפציע לקדמת הבמה של המוזיקה החסידית לפני כמה שנים ובתחילה היה נראה כמו גימיק - "ילד פלא" נצחי, כזה שלא צריך לדאוג כי בעוד חמש דקות הוא יהפוך מזמיר זהב לקול עורב. מאז הספיק להתארח בעשרות שירים, ליצור להיטים רבים ולהופיע כמעט מעל כל במה אפשרית כשהוא חובר לכל גדולי הזמר החסידי. ההישג היחיד שעדיין לא הושלם היה אלבום סולו משלו, והציפיות היו גבוהות, יש שיגדירו אף גבוהות מאד. עכשיו זהו הישג שגם עליו יכול שטיינמץ לעשות וי, כשבהחלט ניתן להגדיר את האלבום 'הנשמה בקרבי' כאחד האלבומים החסידיים היותר איכותיים ששמענו בשנים האחרונות.

הנקודה הבולטת ביותר באלבום החדש הם הלחנים המצוינים במיוחד, רובם שירים שקטים המתאימים לקולו ולרוחו של שטיינמץ המתמחה בשירים נוטפי רגש. התרגלנו בשנים האחרונות לאלבומים אמנם מעובדים בצורה מעולה אך רק עם 2-3 שירים טובים וכל השאר "סתימות חורים", הפעם באופן נדיר התחברתי לרוב שירי האלבום ומצאתי את עצמי מזמזם אותם במהלך כל השבוע האחרון. דווקא משום כך בולט לרעה השיר שפותח את האלבום – לדור ודור. שיר רוקיסטי ורדוד בלחנו ועיבודו של משה לאופר. השיר בסגנון השירים הישנים שאפיינו את המוזיקה החסידית לפני עשור עם עיבוד לאופרי הכולל חצוצרות מיותרות להפליא שהתאימו במוזיקה החסידית של פעם. כשיש לנו נוסטלגיה למוזיקה חסידית זה לא לשירים מסוג כזה.

כאילו כדי לכפר מגיע מיד אחריו השיר "כה אמר" בלחנו של פינקי וובר גם הוא בעיבודו של לאופר שהפעם בהחלט עורר נוסטלגיות חיוביות. השיר נפתח בנגינת גיטרה יפיפייה ובשירתו מלאת הרגש של שטיינמץ שמסתפקת בנגינת הפסנתר. בשיר מתארח גם וובר עצמו לדואט מרגש. השיר הקליט בקלות יכול להתאים לכל קומזיץ ואני מאמין כי הוא יהפוך ללהיט רגש.

שטיינמץ ממשיך משם ללהיט קומזיצים שיר הנושא של האלבום בסגנון הלל פלאי ובלחנו המצוין של רולי אזרחי הפעם הופקד על מלאכת העיבוד מנהלו האישי של שטיינמץ - רובי בנט.

כאמור, אוסף הלחנים המשובח להפליא של האלבום מייצר להיטים רבים כך שאני אצביע רק על חלקם. "זכור ברית" המרגש והמצוין של אלי קליין אחד משירי הימים הנוראים המרגשים ביותר שהולחנו בשנים האחרונות. "ויהי נועם" בלחנו של יעקב דסקל שאף מצטרף לדואט ומעניק גוון שירה נוסף, בשרני יותר, שמשפר את הביצוע משמעותית, אם כי מפציע מעט מאוחר מידי ככל הנראה בשל אילוצי הסולם הגבוה בו שר שטיינמץ. המוזיקאים שבין המאזינים ייהנו מהאקורדים המעניינים ששילב בנט בעיבוד המצוין.

"לכה דודי" של יוסי גרין היא יצירה בעלת כמה קטעים, מהסוג הישן והטוב שפעם פיארה כל אלבום חסידי שכיבד את עצמו. השיר במקצב הוולס (קצת פחות תוף סניר במקצב היה הופך אותו ליותר נעים לאוזן) ובאורך מלא שגם כמותו כמעט ואנו לא רואים במוזיקה החסידית שמספקת כמעט ורק שירי 4 דקות. הלחן של גרין בעיבודו העשיר של רובי בנט ובשירתו מלאת ההבעה של שטיינמץ הופכים את השיר לחוויה כיפית שעושה לי חשק להעתיק אותה ולאתגר גם את מתפללי בית הכנסת שלי. בקרדיטים נטען כי יוסי גרין מתארח בשירה אך למרות שקשה לפספס את קולו התקשתי (לשמחתי) לזהות אותו והוא נעטף היטב בשאר הקולות של המקהלה.

אחד השירים הכי יפים ומרגשים באלבום הוא לחנו של בני הרשקוביץ ז"ל. שיר אותו הלחין בעת שחלה במחלתו האחרונה ממנה לא קם. הרשקוביץ שאחראי לשיר "אין ערוך" המפורסם ולשירים רבים נוספים הלחין את "אל תשליכני" מדם ליבו כפי ששטיינמץ מצליח להעביר בשירתו מלאת הרגש. הלחן במיוחד בפזמון פשוט גורם לי בכל האזנה לדמעות בעיניים כששטיינמץ נשנק בשירתו וניכר שהוא מתכוון לכל אות שיוצאת מגרונו.

אחד משלושת השירים הסוערים של האלבום הוא "כי שימחתני" שהלחין שמשי ניימן. השיר במקצב ההורה המזרחי יכול בקלות להפוך ללהיט חתונות גם בשל המילים המתאימות וגם בשל המקצב והעיבוד מלא החיים של יהודה גלילי שירענן בקרוב את הפלייליסט של מחרוזות ההורה. גם השיר "ואני" בלחנו של פינקי וובר קורץ לעבר מחרוזות ההורה עם קטע במקצב הקופצני.

קולו של שטיינמץ הוא כזה שאפשר לאהוב אותו לגמרי או להעדיף אותו במנות קטנות בשל היותו גבוה וחד. בין אם אתם חסידים של קולו שטיינמץ ובין אם אתם מעדיפים לשמוע כל יום שיר אחד שלו, מדובר באחד האלבומים הטובים ביותר ששמעתי במוזיקה החסידית בשנים האחרונות וכל אחד יוכל למצוא בו את ההנאה המועדפת. איכות השירים והביצועים בו נדירה. זה אחד האלבומים היחידים שתרכשו ותיהנו מרוב הרצועות בו כשכל אחת יכולה לעמוד בפני עצמה בכבוד.

האזינו לטעימות משירי האלבום:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר