תחזית מפחידה

בשנים הקרובות: רעידת אדמה חזקה תפקוד את ישראל

אלפי בניינים ייהרסו, מאות אלפים יישארו ללא קורת גג, ועוד אלפי בני אדם ימצאו את מותם - זה הכאוס שעתיד להשתלט על המדינה אם רעידת אדמה קשה תפקוד את האזור (חדשות)

אילוסטראציה (צילום: שאטרסטוק)

אמיר יהב, מנהל ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה אומר כי בשנים האחרונות נעשו בדיקות ומחקרים בארץ ובעולם והממצאים הרבה יותר ממדאיגים.

על פי הנתונים הקיימים, במוקדם או במאוחר רעידת אדמה חזקה תפקוד את אדמת ישראל, אולם לא ניתן לדעת באיזו עוצמה. לדבריו, "המצב הנוכחי מעמיד את תושבי ישראל בסכנה ממשית העלולה לאיים על אופן החיים במדינה".

בראיון שהעניק יהב ל'ישראל היום 'אמר עוד כי "סכנה כזו מחייבת היערכות מתאימה של תושבי המדינה ושל רשויות המדינה. הניסיון שנצבר בעולם מוכיח כי נקיטת פעולות היערכות לקראת רעידת אדמה וצונאמי והתנהגות נכונה בעת ולאחר האירוע, הצילו נפשות רבות וצמצמו את הנזק למבנים ולתשתיות".

מאחר ואין כל דרך למנוע רעידות אדמה פועלת וועדת ההיגוי בהסברה לצד פעולות בנייה וחיזוקים, ומשאבים רבים מושקעים בחומרי הסברה דרכו יכול הציבור ללמוד על היערכות ועל דרכי התנהגות במצב קיצון, גם באתר הוועדה וגם באתר של פיקוד העורף ניתן לקבל את כל האינפורמציה הנדרשת. במקביל נערכים בתדירות גבוהה תרגילי מוכנות במבני ציבור, בתי ספר ועוד בכל רחבי הארץ.

האומדנים עליהם מדברים בשעת האסון באם יבוא ח"ו, הם דרמטיים. הערכות המומחים מצביעים על כך שבעקבות רעידת אדמה חזקה יקרסו לפחות 28 אלף בניינים, לכ־290 אלף מבנים ייגרם נזק קל, ואומדן האבידות בנפש מצביע על כ־7,000 איש שייהרגו ועוד 8,600 ייפצעו במצב בינוני־קשה ויותר מ־370 אלף איש ייפגעו באורח קל. ואם לא די בכך, לפי ההערכות, כ־170 אלף ייוותרו חסרי קורת גג.

בתוך כך, מתברר כי בחודשיים שלושה האחרונים היו בישראל יותר מ-30 רעידות בדרגה 2 ומעלה בסולם ריכטר, שחלקן לא הורגשו, כששבעה מהן היו בעוצמה העולה על 3.

ב-2015 הגיש מבקר המדינה דו"ח מיוחד בו הוא התריע על הסכנה הנשקפת מרעידת אדמה משמעותית, ועל כך שהרשויות אינן ערוכות למצב חירום כזה.

כמה מבנים מוגנים מפני רעידת אדמה?

על פי הנתונים שבידה, 80 אלף מבנים בני שלוש קומות ויותר ברחבי ישראל נבנו לפני 1980, אז נכנס התקן לבנייה העומדת ברעידה. רק 2,000 מהם חוזקו בתוכניות תמ"א ואחרות, ואילו 4,600 מבני ציבור אינם עומדים בתקן (רק כמה עשרות בודדות חוזקו).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר