תחקיר 'הארץ'

בכיר בעירייה: "אין כמעט מכרז שלא תפור בעיריית בני ברק"

תחקיר חדש שהתפרסם חושף התנהלות בעייתית במיוחד בעיריית בני ברק בכל הנוגע למכרזים לתפקידים בעירייה שחולקו פעמים רבות עוד בטרם נסגר המכרז. העירייה: הכל בהתאם לחוק (חרדים)

קובי רוזן | כיכר השבת |
ראש העיר חנוך זייברט (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

זה כבר הפך לדבר גלוי, בחקירה רודפת חקירה של המשטרה, במכרזים הנתפרים למקורבים וכך גם תפקידים המחולקים למקורבי בכירי העירייה. אך, על פי תחקיר 'הארץ' נראה כי בעיריית בני ברק המצב - לכאורה - חמור הרבה יותר.

על פי התחקיר עולה, כי המצב בעירייה לכאורה רקוב ממה שחשבו: "מינויי אנשים שבכירי העירייה חפצים ביקרם באמצעות מכרזים שתוצאותיהם נקבעו מראש, בהוראה מגבוה ובגלוי. תפירת המכרזים ממשיכה להתקיים גם בתקופה האחרונה, למרות אזהרות חוזרות ונשנות למשרד הפנים, שהסתפק בחוות דעת מטעם העירייה ולא בדק את הנושא. עוד עולה מהתחקיר שדונמים רבים של קרקע ציבורית בעיר הוקצו חינם לעמותות שונות, שלראשיהן קשרים עם בכירי העירייה".

מקורב לבכירים בעירייה אמר לעיתון: "אין כמעט מכרז שלא תפור בעיר, אם אין תפירה אין מכרז".

על פי הדיווח, בכמה הזדמנויות, שמות הזוכים במכרזים הופיעו כבר בהודעות לקראת פרסומם. מתכתובות פנימיות שהגיעו לידי העיתון "עולה שמזכירת ראש העיר אסתר פיק הורתה לייעד מכרזים לאנשים מסוימים בעקבות סיכום בפגישת עבודה בעירייה, ושלפחות כמה בכירים נוספים בעירייה היו מודעים להוראות שניתנו".

בעיתון חושפים התכתבויות מקבוצות ווטסאפ שבהן חברים עובדים בעירייה, שם מתפרסמות ברכות לזוכים עוד בטרם נסגר המכרז. כך נכתב, על פי התחקיר, בין היתר בקבוצות: "לידיעת עובדי העירייה, המכרזים הפנימיים יצאו ונתלו בלוח המודעות בעירייה. מזל טוב לר' שיזכה בקרוב במכרז סגן מנהל אגף לשירותי דת. מזל טוב לד' שתזכה בקרוב להיות מנהלת מחלקה באגף משאבי אנוש. מזל טוב לש' מלשכת ראש העיר שתזכה לסגנית מנהלת באגף משאבי אנוש... מזל טוב לג' חס"ג (חסידות גור) שתמונה למנהלת מחלקה באגף החינוך. מזל טוב לש' לרגל התפקיד שתזכה בו בס"ד, מנהלת אגף יזמות. מזל טוב לי' שימונה לסגן מנהל אגף תרבות". ואכן, - על פי התחקיר - בכל המקרים, המועמדים שהוזכרו עם יציאת המכרז אכן מונו לתפקידים שהוצמדו להם.

בתחקיר הובא מקרה נוסף שעל פי החשד מדובר בתפירת מכרז. סגן מנהל מחלקת החינוך, שמואל דדון. "המכרז לדדון נתפר לפני זמן רב", סיפר ל"הארץ" מקור בעירייה, "אבל יומיים לפני שהכריזו על הזוכה הוא כבר קיבל מייל עירוני ותועד בווידיאו מתיישב על כסאו באגף החינוך. הסרטון הופץ ועורר סערה בעירייה. בכירי העירייה רצו לשמור את הכיסא לדדון, ולכן לא ביטלו את הזכייה שלו במכרז - אלא את התפקיד. אמרו שאין צורך בסגן מנהל מחלקת החינוך". כמה חודשים לאחר מכן פרסמה העירייה מכרז נוסף לתפקיד. הזוכה - כצפוי - היה שמואל דדון.

על פי הדיווח, מוני מעתוק, מנהל האגף לניהול ההון האנושי ברשויות המקומיות במשרד, קיבל מספר הודעות מייל אנונימיים, שבהם הציג עובד עירייה, לפני שפורסמו מכרזים, את שמות הזוכים בתפקידים שהוצעו בהם, רובם חסידי גור, מקורבים לבכירים בעירייה או קרובי משפחה שלהם. "אל תגיד לא ידעתי. כל המיילים שבהם התרעתי, ושנשלחו עוד לפני החלטות ועדת המכרזים, מתועדים ויועברו למשטרה... עליך לעצור מיידית את כל המכרזים שנעשו במחטף עבור מקורבים. לא תוכל לומר ידך נקייה, אתה ידעת ושתקת".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה בעניין המינויים: "מדובר במכרזים שפורסמו בהתאם לחוק, ואלו שהתקבלו היו כולם בעלי תארים אקדמיים בדרגה היותר גבוהה, ידע, הבנה ומיומנות. לדוגמה, לתפקידי סגן מנהל אגף שירותים חברתיים לעניינים כספיים וחשב אגף תשתיות נבחרו רואי חשבון. הוועדה שבחרה את העובדים כוללת, בהתאם לחוק, את היועץ המשפטי של העירייה, עורכת דין חיצונית מומחית בנושא כוח אדם בעיריות, גזבר העירייה ומנהלת אגף כוח אדם".

משרד הפנים מסר בתגובה: "עם התקבל התלונות פנה משרד הפנים בדרכים הקבועות בנהלים לעירייה לבקשת הסבר ותשובות על התלונות הנוגעות למכרזים. משסיפק היועץ המשפטי לעירייה חוות דעת שממנה עולה כי המכרזים נעשו על פי דין, תמה בדיקת משרד הפנים. בתוך כך, בימים אלה מתבצעת במשרד הפנים עבודת חקיקה הנוגעת למכרזים בשלטון המקומי, במטרה לחזק את השקיפות והמינהל התקין ברשויות המקומיות". מקור במשרד הפנים אישר שבמשרד נשענו על חוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה ולא ערכו בדיקות נוספות לגבי המינויים.

יצוין, כי בתחקיר הובא גם נושא הקצאות הקרקעות בעיר, הקצאות שעלו לכותרות, ועליהם דווח בהרחבה ב"כיכר השבת", וחלוקת ההקצאות למקורבים כפי שדווח בעבר ב'חדשות 2'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר