ברוך דיין האמת

אבל בעולם החסידות: כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי זצ"ל

אבל כבד בעולם התורה והחסידות בעקבות הסתלקותו לגנזי מרומים של זקן האדמו"רים כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי זצ"ל • בשבועות האחרונים שהה הרבי הישיש באשפוז בבית החולים (חסידים, בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי זצ"ל (צילום: דוב לענטשעווסקי, 'א בליק' )

ברוך דיין האמת: אבל כבד בעולם התורה והחסידות בעקבות הסתלקותו לגנזי מרומים של זקן האדמו"רים כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי זצ"ל.

האדמו"ר בן ה-96 אושפז בשנים האחרונות מספר פעמים, כשהפעם הקודמת היתה לאחר חגי תשרי, זאת בעקבות חולשה כללית וחום גבוה. בחודש כסליו שוחרר הרבי הישיש לביתו, אך לפני כחודש הוא בא שוב בשעריו של בית החולים מאונט סיני במנהטן כדי לעבור טיפול רפואי, ומצבו שוב הוחמר.

כעת כאמור (שישי), לאחר הידרדרות קריטית שחלה בימים האחרונים במצבו, הוא השיב את נשמתו ליוצרה.

הלוויתו של האדמ"ור מוויז'ניץ ממונסי, תיערך היום בשעה 12:30 (שעון ארה"ב) מבית המדרש המרכזי במונסי, המקום בו הנהיג במשך עשרות שנים את קהל חסידיו הגדול.

תולדותיו

האדמו"ר, רבי מרדכי הגר, נולד בגרוסוורדיין לאביו האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים' מויז׳ניץ ורעייתו הרבנית מרגלית, בתו של הרב זאב טברסקי, האדמו"ר מרחמסטריווקא.

מילדותו היה דבוק בסבו, האדמו"ר בעל ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ, אצלו הוא למד עם אחיו שהתפרסם לימים כבעל ה'ישועות משה' וזכו יחד לקרבתו הרבה, תוך ששמם יצא כבר אז כ"שני האחים הלמדנים".

האחים: האדמו"ר זצ"ל עם ה'ישועות משה זצ"ל (באדיבות המצלם)

בגיל צעיר הוא עזב את בית אביו והלך ללמוד תקופה קצרה אצל האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל. לאורך שנות חייו החשיב האדמו"ר כרבותיו, את רבי יואל ואת הרב יוסף גרינוולד מפאפא.

בהגיעו לפרקו נשא הרבי את הרבנית פיגא מלכה, בתו של האדמו"ר רבי יעקב יוסף מסקווירא, ולאחר שנפטרה בלי ילדים נישא לאחותה הצעירה הרבנית סימא מירל ונולדו להם 14 ילדים.

לאחר השואה הגיע לארצות הברית יחד עם חמיו, והחל לשמש כרבם של חסידי ויז'ניץ בארצות הברית, תחילה בבורו פארק ולאחר מכן בויליאמסבורג. לאחר פרק זמן קצר הודיע שאינו רוצה לגור בעיר הצפופה ועבר למונסי.

עם חסידיו בריקוד של מצווה, בשנותיו האחרונות (באדיבות המצלם)

בעקבות פטירת אביו בשנת תשל"ב, הוא הוכתר לאדמו"רות, לצד אחיו רבי משה יהושע הגר. האחרון שימש אדמו"ר מויז'ניץ בישראל, ורבי מרדכי - בארצות הברית. את דברי תורתו בטישים ובאירועים שונים נהג לתבל בחישובי גימטריאות, כדרך אבותיו.

האדמור מויז׳ניץ ממונסי נחשב לבעל השקפת עולם שמרנית, הדומה לסאטמר, ובטישים בסעודה שלישית הוא נוהג למחות על פרצות בדת. עם זאת, מפני כבוד אביו הוא לא תקף את אגודת ישראל. יצויין, כי בנוגע להשתתפות בבחירות לכנסת הוא אינו מביע דעה.

כשעמדו עניינים ציבוריים על הפרק, בארצות הברית, אף טרח האדמו"ר להיפגש עם נשיא ארצות הברית דאז ג'ימי קרטר, יחד עם האדמו"ר מבאבוב והאדמו"ר ה'ברך משה' מסאטמר.

בשמחת אחד ממאות צאצאיו (באדיבות המצלם)

האדמו"ר זצ"ל נודע במספר הנהגות ייחודיות והלכתיות, בהן: איסור על חסידיו לטלטל בבורו פארק ובוויליאמסבורג, למרות ההכשר שהעניקו לעירוב המקומי חלק מרבני העיר, וכן עידוד העסקת יהודים במקומות העבודה של הקהילה, תוך העדפתם על גוים, כשבאולמות השמחה שבבעלות מוסדותיו במונסי עובדים רק חרדים.

במשך כל התקופות, בעשרות השנים האחרונות, קירב האדמו"ר זצ"ל מאוד את אחיינו האדמו"ר מויז'ניץ. זה מצדו ביטל עצמו אל דודו והצהיר פעמים רבות בפני חסידיו כי מאז הסתלקותו של אביו, בעל ה'ישועות משה', הרי שדודו הוא האדמור מויז'ניץ האמיתי, ואף קרא לחסידיו לשלוח לו קוויטלאך.

עם אחיינו, האדמו"ר מוויז'ניץ (באדיבות המצלם)

האדמו"ר זכה כאמור לארבע עשרה ילדים ומהם יצאה משפחה ענפה למאוד, בנים ובני בנים. בן נינו הגדול של האדמו"ר הוא כבן 15.

ילדיו:

  • בתו הבכורה הרבנית ציפורה, אשת רבי אברהם דב טווערסקי, רב קהילת רחמסטריווקא במונסי, ואחיו הצעיר של האדמו"ר מרחמסטריווקא ארה"ב.
  • בנו הגדול רבי פנחס שלום הגר זצ"ל, אב"ד ויז'ניץ בבורו פארק, וחתן האדמו"ר רבי שמואל צבי מספינקא. נפטר לפני כשלוש שנים בשנת תשע"ה.
  • בנו השני רבי ישראל הגר, אב"ד הקהילה במונסי וחתן רבי אליעזר מייזליש מאוהעל.
  • הרבנית מלכה חנה רחל, אשת האדמו"ר רבי ישראל אליעזר פיש מביקסאד ויליאמסבורג.
  • רבי מנחם מנדל הגר, אב"ד ויז'ניץ בקאיימישא לייק שבארה"ב, חתן דודו כ"ק האדמו"ר מרחמסטריווקא ארה"ב.
  • רבי יצחק יוחנן הגר, אב"ד ויז'ניץ בויליאמסבורג, חתן האדמו"ר רבי משה הלברשטאם מקיוויאשד.
  • הרבנית הינדא, אשת רבי יהוסף בן ציון רוטנברג מקוסון בורו פארק.
  • רבי אליעזר זאב הגר, אב"ד ויז'ניץ בירושלים, חתן כ"ק האדמו"ר מסקווירא מבורו פארק זצ"ל.
  • רבי דוד הגר, אב"ד ויז'ניץ בלונדון, חתן כ"ק האדמו"ר מקאלוב ארה"ב לרפו"ש.
  • רבי אהרן הגר, אב"ד ויז'ניץ במונטריאול, חתן הרה"צ רבי נפתלי אריה לייבוש טויב זצ"ל, אחיו של כ"ק האדמו"ר מקאלוב ארה"ב לרפו"ש.
  • הרבנית חוה רייזיל, אשת בן דודה רבי אהרן מנחם מנדל טווערסקי, בן כ"ק האדמו"ר מסקווירא שליט"א.
  • רבי ברוך שמשון הגר, אב"ד ויז'ניץ בבני ברק ובבית שמש, חתן בן דודו מרן האדמו"ר מויז'ניץ שליט"א.
  • הרבנית גולדא, אשת הרה"צ רבי יצחק יחיאל מיכל מוסקוביץ, אב"ד שאץ במונסי ובן כ"ק האדמו"ר משאץ ויליאמסבורג.
  • הרבנית ברכה, אשת רבי נחמן יוסף טווערסקי, בן הרה"צ רבי זאב טווערסקי מרחמסטריווקא זצ"ל.

שמחות רבות נטוו בין צאצאי האדמו"ר, כאשר בשנים האחרונות רבים מנכדיו וניניו נישאו זה עם זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר