בשורה לתלמידים

מהפכה במבחנים: טסט ראשון בתוך 3 ימים

לאחר מכרז שהסתיים, הופרטו הטסטים לתלמידי הנהיגה ושתי חברות יבצעו אותם בפיקוח המדינה תוך התחייבות לזמנים קצרים ולשקיפות במבחן עצמו, שיצולם לכל אורכו (תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

'טלדור' ו'פמי פרימיום' הן החברות שיפעילו מחודש יוני הקרוב את מבחני הנהיגה המעשיים ("טסטים"), לאחר שזכו במכרז ההפרטה של משרד התחבורה. על פי הדיווח ב"ידיעות אחרונות". טלדור תפעיל את מערך הטסטים בצפון הארץ, עד אזור פתח תקווה, פמי פרימיום מירושלים ותל-אביב, דרומה.

לפי המכרז, כל אחת צריכה להעסיק 90 בוחני נהיגה, כך שיהיו 180 בסך הכל. מבין 130 הבוחנים הקבועים שמעסיק כיום משרד התחבורה, 64 ייקלטו בשתי הזכייניות, ועוד 25 יעברו לשמש כמפקחים עליהן ועל מורי הנהיגה. שאר הבוחנים יפרשו בתנאים משופרים.

על הפרטת הטסטים הוחלט לפני שנתיים, בעקבות המשבר המתמשך במבחני הנהיגה, זמני המתנה ארוכים לטסט לפעמים כמה חודשים, יחסים בעייתיים של חלק מהבוחנים לנבחנים ולמורים ופערים לא הגיוניים בין שיעורי מעבר הטסטים באזורים שונים בארץ, בעיקר שיעור גבוה של כישלונות בצפון לעומת שאר המדינה. למהלך קדמה לפני עשור הפרטה של מבחני התיאוריה, שהתגלתה כמוצלחת.

ההפרטה התעכבה בשל עתירות שהגישו הבוחנים וההסתדרות לבית הדין הארצי לעבודה ולבג"ץ נגד המהלך ונגד העברת הסמכות לקבוע מי כשיר לנהיגה לגורמים פרטיים. כבר בחודש ינואר השנה נדחו העתירות והשופטים קבעו כי הפיקוח הממשלתי על החברות הפרטיות ישמר את השליטה של המדינה על הפעילות.

במכרז התמודדו שבע חברות, ביניהן טארגט, מילגם, סיסטם ומעבדות מתקדמות. טלדור ופמי פרימיום זכו בעבר במכרזים קודמים של משרד התחבורה. טלדור הייתה מהמפעילות הראשונות של מבחני התיאוריה לאחר ההפרטה ופמי פרימיום מפעילה תחנות צילום רישיונות נהיגה והפקת אישורים רפואיים לנהגים. הזכייה נקבעה בהתאם לציון שקיבלו הזוכות על איכות ההצעה, ולפי המחיר שביקשו מהמדינה לביצוע המבחנים.

לטלדור תשלם המדינה 137 שקל למבחן נהיגה, ולפמי פרימיום 146 שקל. הצעתה של טלדור הייתה נמוכה יותר, על סמך ההערכה כי בחלקה הצפוני של המדינה ימשיכו להתקיים יותר מבחני נהיגה בשנה לעומת חלקה הדרומי, 220 אלף לעומת 200 אלף, כך שהוצאותיה הקבועות יתחלקו על פני מספר גבוה יותר של נבחנים, שמספרם צפוי בשני האזורים לגדול בכ-2% בשנה. כך או כך צפויה כל אחת מהחברות לקבל מהמדינה בכל שנה כ-30 מיליון שקל עבור ביצוע המבחנים. הנבחנים אגב משלמים וימשיכו לשלם למדינה 141 שקל לטסט. משך הזכייה היא לארבע שנים, עם אפשרות הארכה לשלוש שנים נוספות.

כרגע ההערכה היא שההפרטה לא תגדיל את מספר המבחנים, לאור העובדה כי ההמתנה המקוצרת בין טסט לטסט תביא את התלמידים למבחנים החוזרים בכושר נהיגה גבוה יותר, וכי ייסגר פער הכישלונות בין האזורים - כיום עוברים בטסט ראשון בתל אביב למשל אחוז 28% מהנבחנים, ובחיפה 14%. בשנה שעברה הועברה האחריות על חדרה למחוז הצפון של הבוחנים, וגם שם צנחו לפתע אחוזי המעבר בקרוב למחצית.

כיום עומד זמן ההמתנה לטסט על כחמישה חודשים, לאחר שגם תוספת של 40 בוחנים זמניים עד להפרטה לא שיפרה את המצב. באחרונה אושרה קליטתם של 14 בוחנים זמניים נוספים, ואלה יתחילו לבחון תלמידים בעוד כחודש. לפי השיטה החדשה תעבור הקצאת הטסטים ממורי הנהיגה לזכיינים, שיקצו לתלמידים טסט ראשון בתוך שלושה ימים, ומבחן חוזר בתוך 7־14 ימים לכל היותר.

ההחלטה על הצלחת תלמיד תתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. הבוחן יעניק ציונים לנבחן בטאבלט שיישא, והמחשב יקבע אם התלמיד עבר. ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט כדי למנוע טענות של הנבחן או הבוחן.

הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב שבו תותקן גם מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.

שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי מדובר ברפורמה מהפכנית וקפיצת מדרגה, וכוללת שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי על המבחנים. "קיצור זמני ההמתנה למבחנים, יחסוך לתלמידים הנדרשים לבצע טסט חוזר מאות שקלים, מאחר שעתה הם יידרשו לקחת פחות שיעורי נהיגה בין טסט לטסט", הוסיף כץ.

"אנחנו ערים לזמני ההמתנה הנוכחיים ולדחיפות המעבר לשיטה החדשה", אמר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה. "לכן אנחנו קולטים כעת בוחנים נוספים וכבר בחודש הקרוב נחבר בין הזוכות במכרזי ביצוע הטסטים לזוכה במכרז לאספקת המערכת הטכנולוגית. באפריל נתחיל להתקין את המערכות ברכבי מורי הנהיגה המשמשים גם לביצוע הטסטים, וב-15 ביוני נעבור לשיטה החדשה". במשרד התחבורה שוקלים לסבסד את התקנת המערכות ברכבי המורים, שעלותה כ־1,500 שקל.

יו"ר ארגון מורי הנהיגה, אבי גולן מסר: "אני מברך את שר התחבורה וצוותו של ההתמדה והנחישות, בדרך למציאת פתרון קבע למצוקת מבחני הנהיגה בישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר