אאא

 ד"ר חנה פוטר כ"ץ, ראש החוג להפרעות בתקשורת בקריה האקדמית אונו וד"ר לימור עדי בן סעיד, מרצה בכירה להתפתחות שפה ותקשורת בחוג, עם מספר רעיונות לעידוד תקשורת בין אישית בגיל הרך:

לחזק מחוות בלתי מילוליות של הפעוט. למשל: לזהות חיוך ולהגיב בחיוך כדי שילמד להשתמש במחוות מקובלות לציון הנאה.

לזהות סימני מצוקה ולהגיב אליהם באופן מילולי. למשל: "לא נעים לך?" "מה כואב לך?"

להמליל את מעשיו של הפעוט. למשל: הילד מצביע לכיוון הדובי המונח על הארון. ההורה אומר: "אתה רוצה שאמא תביא לך את הדובי"?

להגיב על מעשי הילד כדי להרחיב את שיתוף הפעולה: "אני רואה שהבאת לי את משחק הקוביות. מה אתה רוצה שנעשה יחד?"

לעודד פעילויות בבית המכוונות ליוזמה לקשר: לבחור משחקים המעודדים קשר עין כמו: הנחת התינוק על ברכי ההורה תוך כדי הגבה לגרגור, משחק "קוקו", חיקוי של תנועות לשון, כיווץ שפתיים לנשיקה, חיקוי של הברות.

לצרף כדור/בלון למשחק ולהשתמש בו ליצירת הקשר: "תפוס", "מסור". אפשר להרחיב את המעגל עם דמות נוספת.

לשיר שירים מוכרים, לעצור באמצע ולתת לילד להשלים את המשפט/המילה בשיר.

לקרוא ביחד עם הילד סיפור מוכר. תוך כדי דפדוף בספר ההורה מספר את הנעשה בתמונה ואז ממתין לתור הילד לספר את המשך הסיפור.

לבצע פעילויות משותפות עם הפעוט ולהמליל את שלבי הפעילות. למשל: הכנת שוקו, הכנת סלט ירקות, הכנת כריך ועוד.

לרקוד עם הילד ריקודים הדורשים תזמון משותף כמו "עוגה עוגה" (לשבת ולקום ביחד).

 שימו לב:

  1. חשוב כי הילד ילמד לשחק לבד באופן עצמאי. עם זאת, יש לבדוק אם הוא מצליח לפתח גם משחק חברתי.

  2. חשוב לבדוק אם המשחק של הילד מגוון,  תואם לגיל ולא חוזר על עצמו או אינו תואם גיל.

  3. חשוב לבדוק שהילד מגיב לקולות הסביבה, לקריאה בשמו, נרגע או מחייך כששומע דיבור או שירה של הוריו וסביבתו הקרובה.

  4. במקרים של הצטננויות תכופות, דלקות אוזניים או נוזלים באוזניים בשנות החיים הראשונות חשוב לוודא את מצב השמיעה של הילד על מנת ליצור את התנאים הטובים ביותר לרכישת שפה ודיבור.

  5. במקרה שההורה מבחין בקשיים בתקשורת, שפה ודיבור  מומלץ להתייעץ עם אחות טיפת החלב או הרופא המטפל ולהפנות להערכה של קלינאי/קלינאית תקשורת.