פלאש 90 נגד חברי הכנסת: השתמשו בתמונות ללא אישור

סוכנות הצילום המובילה הגישה עתירה נגד 20 ח"כים בטענה כי השתמשו בתמונות של הסוכנות והפרו את חוק זכויות יוצרים. הקנס על הפרה הוא 100,000 ללא הוכחת נזק (עיתונות)

ח"כ יואב קיש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 (:)

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד), קיבלה לפתחה תלונה כנגד 20 חברי כנסת שלפי טענת העותרים השתמשו בתמונות ללא מתן זכויות יוצרים.

מי שהגישה את התלונה היא חברת "פלאש 90" לה מאגר תמונות אדיר המשמש גופים רבים לפי חוק זכויות יוצרים, רק לצלמים ולסוכנות הצילום עמה הם עובדים יש את הזכות הבלעדית לעשות שימוש בתמונות, גם אם חברי הכנסת בעצמם הם עיקר התמונה. החוק אוסר להעתיק ולהשתמש בתמונה שיש עליה זכויות יוצרים, אלא אם זה נעשה בהסכמה, תוך מתן קרדיט ותשלום לבעל זכויות היוצרים.

על פי התלונה כ 20 חברי כנסת נהגו לבצע צילומי מסך ולהעתיק את התמונות באמצעות מכשירי הטלפון הניידים. מדובר בעשרות ואולי אף במאות שימושים בניגוד לחוק בעמודי הפייסבוק של חברי הכנסת, חשבונות הטוויטר שלהם, הפצה של התמונות בקבוצות ווטסאפ ועוד. הפרה שנמשכה לאורך זמן, כך לטענת העותרים

סוכנויות צילום בישראל ובעולם משתמשות כיום בתוכנות איתור הפרת זכויות יוצרים. למעשה, עם החקיקה שמאפשרת פיצוי של 100 אלף שקל ללא הוכחת נזק, הגשת תביעה עשויה להיות מכניסה יותר, לעומת האופציה של שימוש רגיל תמורת תשלום בעבור התמונה, קצת מזכיר את תשלומי החניה והקנסות הכבדים לאלו שאינם משלמים

על פי דיווח בעיתון גלובס פנה ח"כ קיש עם הנושא למשרד המשפטים וביקש לברר אם השרה איילת שקד תוכל להפעיל את סמכותה על פי חוק זכויות יוצרים, ולקבוע שהשימוש שעשו חברי הכנסת היה במסגרת "שימוש הוגן". יצוין שבסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, מוחרגים שימושים שונים שנעשים בזכויות היוצרים למטרות "לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך". שקד דחתה את פניית קיש על הסף.

תגובת משרד המשפטים "מדובר בהפרה מאוד חמורה וגם אם הח"כים פעלו בתום לב - לא צריך לייצר להם חריג ביחס לאזרחים אחרים שגם הם פועלים בתום לב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר