מהפכה בעולם הסיעוד

כחלון וליצמן הציגו: תכנית הסיעוד הלאומית

שר האוצר ושר הבריאות הציגו יחד עם יו"ר ההסתדרות את תכנית הסיעוד הלאומית החדשה שאמור לפטור את בעיית הביטוח הסיעודי שיתבטל החל מהחודש הבא (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ישי פורת, ynet)

שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריזו הערב (ב') על תוכנית הסיעוד הלאומית החדשה.

לפי עיקרי התוכנית, חולים סיעודיים שיעדיפו מטפל ישראלי יקבלו עוד שעות סיעוד, ואלו שנמנו עם חלק מהביטוחים הקבוצתיים מעל גיל 60 - ייקלטו מיד לביטוחים של קופות החולים. עוד נקבע בתוכנית כי לא יהיה מבחן הכנסה לילדים על מנת שהמדינה תשתתף בעלות האשפוז הסיעודי של הוריהם, בשונה מהמצב היום. הקשישים שנמצאים בסיעוד ביתי יהיו זכאים לביקור ביתי של רופאים, אחים ופיזיותרפיסטים; טיפולי שיניים מעל גיל 75 יהיו בחינם - למעט טיפולים מורכבים.

כמו כן, הקצבה לחולים סיעודיים קשים תעלה מ-3,432 שקלים ל-5,000 שקלים, וצוותים רפואיים של קופות החולים יגיעו לבתי קשישים סיעודיים על מנת להעניק להם טיפול.

"ראש הממשלה בירך על התוכנית וחושב שזו הדרך הנכונה, הוא רואה בזה סוג של פתרון למשבר הסיעוד", אמר השר כחלון. "משבר הביטוח הסיעודי הוא אחד מהאתגרים הגדולים שנתקלנו בהם. אנחנו מגיעים למשבר הזה ארי שנים של הזנחה פושעת, אני לא מוצא ביטוי אחר. הפקירו פה מאות ואלפי ועשרות אלפי קשישים לחסדו של הגורל".

כחלון אמר עוד כי "מול עינינו עמדה הבטחה אחת: לא להשאיר אף קשיש ואף אזרח ללא כיסוי סיעודי. חברים, זה הדור שבנה את המדינה, זה ההורים שלנו, יש לנו חובה אליהם ולא נפקיר אותה וזה בדיוק המענה שנותנת התוכנית שאותה אנחנו מציגים כאן היום. רופאים ואחיות יגיעו הביתה לקשישים, יהיה טיפול בקהילה. קשיש לא צריך לרוץ לקופת חולים, יבואו אליו ויטפלו בו, כולל טיפולי שיניים".

"רוב הטיפולים יהיו חינם למעט טיפולים מיוחדים. מדובר בתוכנית סיעודית ממלכתית בהיקף של יותר ממיליארד שקלים. המדינה מכניסה את היד עמוק לכיס ולוקחת אחריות על האזרחים שלה. אנחנו לא מפקירים, אנחנו דואגים ולוקחים את האחריות", אמר שר האוצר.

שר הבריאות ליצמן אמר: "בשבילי זה ערב חגיגי שאני יכול למלא את מה שהכנסתי בהסכם הקואליציוני עם ראש הממשלה: לקיים סיעוד ממלכתי. מערכת הבריאות בארץ ברוך השם מצוינת, עם כל הגירעונות והבעיות, אבל עובדה היא שתוחלת החיים בארץ גבוהה מאוד, ולכן אך טבעי היה שצריך לחפש פתרון לנושא הסיעודי ולתת ביטוח ממלכתי-סיעודי. זה לא מספיק שאנשים חיים יותר, צריך לתת להם אפשרות לחיות יותר טוב. יהיו טיפולי שיניים לקשישים מעל גיל 75, ילדים לא יצטרכו להשתתף בביטוח הסיעודי של ההורים. זאת בשורה גדולה לקשישים ולמשפחות".

בחודשים האחרונים ספגה הממשלה ביקורת ציבורית ופוליטית נוקבת על אוזלת ידה בכל הנוגע לטיפול בחולים סיעודיים. בין היתר עמד הנושא במוקד סכסוך עבודה שעליו הכריזה ההסתדרות בעקבות ביטול הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים שנמכרו בעיקר במקומות עבודה גדולים. משרד הרווחה לא עודכן לפני מסיבת העיתונאים בפרטי התוכנית.

כזכור, כחלק מההסכמים הקואליציוניים סיכם שר הבריאות ליצמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי עד תחילת 2017 תיכנס לתוקפה רפורמה רחבה שאמורה להעניק ביטוח סיעודי לכל אזרח במתכונת של סיעוד ממלכתי. השר נפגש ביוני בשנה שעברה עם ראש הממשלה ואמר לאחר מכן כי "אם רפורמת הסיעוד לא תצא לפועל עד תחילת 2017 נשקול פרישה מהקואליציה". עם זאת, מקורבי ליצמן העריכו אז כי עד תחילת 2017 לא ניתן יהיה להשלים את הרפורמה ואכן כך קרה.

מטרת רפורמת הסיעוד נועדה להעניק ביטוח סיעודי לכל אזרח במדינה, דבר שקיים כיום בתשלום בלבד. בנוסף, הרפורמה נועדה להקל על הקשישים שזקוקים לשירותי סיעוד, לשפר את היעילות של מתן השירותים ולצמצם את הבירוקרטיה העומדת בפני הזקוקים לשירות. כיום קשישים רבים מקבלים מימון לא מספק לשירותים ולטיפולים ובני משפחתם נאלצים לתמוך בהם גם כלכלית וגם פיזית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר