אאא

דו"ח חמור של מבקר המדינה יוסף שפירא על ההקצבות למועצה האזורית מטה בנימין חושף חלק מהשיטות בהן מתנהלת מערכת הזרמת ההקצבות הבלתי חוקית לישובים ביהודה ושומרון. המועצה מחלקת תוך חריגה מסמכות תמיכות לארגונים לשמירת הקרקע ולגאולת קרקעות שבהם היו פעילים ראש המועצה אבי רואה ועוזרו. כן היא מעבירה תוך ניגוד עניינים הקצבה של שני מיליון בשנה למועצת יש"ע שרואה שימש עד לאחרונה כיו"ר שלה. המועצה מקבלת המדינה מימון של 66% מתקציב לעומת ממוצע של 48% לכלל המועצות האזוריות בישראל.

המועצה האזורית מטה בנימין משתרעת על כאלף קמ"ר, ויש בה 27 ישובים ו-62 אלף תושבים. רואה מכהן כראש המועצה מאז 2007. המבקר מגלה שהמועצה האזורית מופלית לטובה בצורה דרמטית בשיעור השתתפות המדינה בתקציבה.

ב-2015 עמדה השתתפות המדינה בתקציב המועצה על 66% שהם שני שליש, ובסך הכול 286 מיליון מהמדינה מתוך תקציב של 435 מיליון. זאת, לעומת ממוצע של 48% תמיכה ממשלתית בלבד לכלל המועצות האזוריות בישראל. המועצה מסבירה את המימון המוגדל ב"ורכבות החיים ביהודה ושומרון, בייחוד בהיבט הביטחוני"

הקצבות לגאולת קרקעות

המבקר חושף שהמועצה האזורית מטה בנימין מחלקת תמיכות לארגונים ל"שמירת קרקעות" ול"גאולת קרקעות". זאת, למרות שמטרות אלו חורגות מהשירותים המקומיים שמועצה אזורית מוסמכת להעניק על פי חוק.

בשנים 2012-2016 העניקה העירייה לעמותת רגבים לשמירה על קרקעות תמיכה ממוצעת של 460 אלף שקלים לשנה. ב-2016 תמכה המועצה בהיקף של 300 אלף שקל לשנה גם בעמותה לגאולת קרקע בשם אופק להתיישבות. שתי העמותות קשורות לח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, שיזם את החוק להגבלת סמכויות המבקר.

מתברר שהמועצה קובעת תבחינים כל כך ספציפיים לתמיכות בשני תחומים אלה עד שהמבקר קובע שעולה החשש הם "נתפרו למידותיהן" שלרגבים ואפק להתיישבות. ההקצבות ניתנו למרות שראש המועצה רואה היה ממייסדי אופק להתיישבות ב-2013 ויו"ר האסיפה הכללית שלה. עוזרו של רואה היה במקביל לתפקידו במועצה גם מנכ"ל רגבים.

המועצה טוענת בתגובה כי היא "מוסמכת לעסוק בכל דבר שהוא לרווחת תושביה ובכלל זה גם בתחום המדיני-ארצי, כאשר הנושא חשוב למועצה ולתושבים בתחומה". לטענת רואה, פרש מתפקידו באופק להתיישבות ברגע שזו הגישה בקשה לתמיכה "כדי למנוע "לזות שפתיים וניגוד עניינים". עוזר ראש המועצה לשעבר טען כי הסתמך על חוות דעת של היועץ המשפטי למועצה כי אין במילוי תפקיד העוזר ומנכ"ל רגבים כאחד ניגוד עניינים.

צינור למועצת יש"ע

רואה שימש בין 2013 ל-2017 גם כיו"ר מועצת יש"ע. בתקופה זו העבירה מטה בנימין בקביעות למועצת יש"ע סכום של 2 מיליון שקלים בשנה. המבקר קובע ש"ראש המועצה פעל בניגוד עניינים מוסדי". סכום ההעברה של מטה בנימין למועצת ישע עמד על כ-30% מהכספים שקיבלה מועצת יש"ע מרשויות ביו"ש למרות שמספר התושבים במטה בנימין העמד על 15% בלבד מתושבי יו"ש היהודים.

המבקר קובע ש"המועצה משמשת מעין צינור להעברת כספים למועצת יש"ע". לדבריו, "רשות מקומית המסכימה להעביר לעמותה חלק מהכספים שקיבלה כמענק ממשלתי פוגעת במטרותיו של המענק ובאמון הציבור. העברה 'סיבובית' של חלק ממענקי הממשלה לגוף פרטי מעלה חשש לעירוב שיקולים זרים של מקבלי ההחלטות". המבקר קובע כי הכהונה של ראש המועצה רואה בראש מועצת יש"ע, כאשר המועצה מתקצב אותה בנדיבות כזו, יצרה מצב שבו "רואה "נמצא לכאורה בניגוד עניינים מוסדי".

המועצה האזורית טוענת בתגובה שמועצת יש"ע אינה גוף פרטי אלא גוף ציבורי הפועל לקידום מטרות ציבוריות רחבות המשותפות לכלל הרשויות הפועלות בתחומי יו"ש. לטענת המועצה, כמו שראש עירייה יכול לעמוד בראש מרכז השלטון המקומי כך יכול ראש רשות מקומית ביש"ע לעמוד בראש מועצת יש"ע.

מועצת יש"ע טוענת כי "נכון וצודק שהרשות תתקצב את פעילותה המקצועית והנמרצת של מועצת יש"ע". לטענת המועצה בשנת 2015 לבדה היא דאגה שהממשלה תעביר למטה בנימין תקציבים בסכום של 62 מיליון שקלים.

תגובת ח"כ בצלאל סמוטריץ': "הניסיון לכרוך בין דו"ח המבקר שמתפרסם היום לבין עמדתי ביחס לתפקידו וסמכויותיו של המבקר ולחוק אותו אני מקדם הוא קונספירציה מופרכת. הוויכוח שלי עם מבקר המדינה לגבי תפקידו וסמכויותיו מתקיים כבר למעלה משנה. הוא החל בוויכוח שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה סביב החלת הביקורת על קק"ל כבר בחודש יוני 2016 (לפני שנה וחצי!), המשיך בהצלחה שלי למנוע אישור תקנות שהמבקר ביקש לאשר בוועדה לביקורת המדינה בדצמבר 2016 והגיע אל הצעת החוק שהנחתי על שולחן הכנסת עוד ביום 8.5.17 (לפני כחצי שנה). קדמה להנחת החוק עבודה של שבועות רבים מול הלשכה המשפטית של הכנסת - כל זאת הרבה לפני שהדו"ח הנוכחי התחיל בכלל להיכתב.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

"יש לי עמדה עניינית ומקצועית באשר לתפקידו וסמכויותיו של מבקר המדינה ובעזרת ה' אמשיך לקדם אותה ככל יכולתי לטובת אזרחי ישראל".

"לגופן של טענות המבקר באשר לתנועת רגבים ולעמותת אופ"ק להתיישבות (שאני כמובן גאה מאוד על חלקי בפעילויותיהן החשובות!): ראשית, שתי העמותות הללו, יוצאות בסדר גמור בדו"ח והמבקר לא בא אליהן בטענות. טענות המבקר מופנות לשיטת מבחני התמיכה של מוא"ז מטה בנימין. מדובר ב 16 מבחני תמיכה שרק 2 מהן נוגעות לרגבים ואופק. בכל מקרה לא נטען להתנהלות בעייתית של עמותות אלה.

"גם אם היתה ביקורת כזו הקשורה לרגבים ולאופ"ק הרי שהיא אינה נוגעת לי כלל ועיקר. ברגבים הועסקתי כעו"ד וכמנהל פעילות ללא שום זיקה לתחום הכספי. עמותת אופ"ק רשומה בכתובתי מאחר וכעו"ד חתמתי על מסמכי ההקמה שלה לרשם העמותות. בתקופתי כחבר עמותה באופ"ק העמותה לא קיבלה תמיכות. פרשתי מחברותי בה עם כניסתי לכנסת ביום 31.3.15. והיא החלה לקבל תמיכות ממטה בנימין רק בשנת 2016 (כשנה לאחר פרישתי ממנה). אין שום קשר בין דו"ח המבקר שפורסם היום לביני ובוודאי לא לחוק שאני מקדם להסדרת תפקידו וסמכויותיו.

"והערה לסיום לכל חובבי ז'אנר תאוריות הקונספירציה - אם כבר אז אני מציע לכם לבחון את ההקשר, רק בכיוון ההפוך - האם ייתכן שמשרד מבקר המדינה שרבב את שתי העמותות לדו"ח כדי לנקום בי על המהלכים שאני מוביל מולו".