היום: גזר דינו של רוצח ההמונים מסרביה

רטקו מאלאדיץ' המכונה "הקצב מסרברניצה" שהיה אחראי על רצח אלפי בני אדם במסגרת מלחמת האזרחים בבוסניה עתיד לשמוע היום את גזר דינו לאחר 5 שנים של חקירה (חדשות)

רטקו מלאדיץ' (צילום: שאטרסטוק)

היום (רביעי) יפרסם בית הדין הבינלאומי בהאג את פסק דינו של רטקו מלאדיץ' (74), מי שהיה מפקד הצבא הסרבי, המכונה "הקצב מסרברניצה". גזר הדין של הגנרל מגיע לאחר 5 שנים בהן נאספו עדויות רבות שהובילו להעמדתו לדין, בגין האשמות חמורות בביצוע פשעים במהלך המלחמה בבוסניה בין 1992 ל-1995.

רטקו מואשם ברצח עם, רצח, ביצוע פעולות טרור ופשעים נוספים נגד האנושות אותם ביצע על פי החשד במהלך המלחמה העקובה מדם שפקדה את בוסניה. רטקו הוא האיש המזוהה ביותר עם הזוועות שבוצעו במהלך התפרקותה של יגוסלביה – וככל הנראה האחרון שצפוי לשלם את המחיר על הפשעים שבוצעו אז.

קברי הקורבנות (שאטרסטוק)

כתב האישום נגדו כבר הוגש ב-1995 לצד כתב האישום שהוגש נגד ראדובן קארדיץ', המנהיג הפוליטי הבוסני-סרבי דאז, עליו נגזרו בשנה שעברה 40 שנות מאסר. שניהם הסתובבו וחיו כרגיל כעשר שנים, בסופן נעצרו והוסגרו לבהאג. בנוסף, הואשם נשיא סרביה לשעבר, סלובודאן מילושביץ',בפשעים חמורים ב-1999 והועמד לדין בהאג ב-2001 אך מת קודם ביצוע גזר הדין

בכתב התביעה מתואר כי מלאדיץ' היה שותף ל"מעשים נפשעים שנועדו להכחיד את הבוסנים המוסלמים בסרברניצה" וכי הוא "הרג גברים וילדים וגירש נשים וזקנים". התובעים בהאג טוענים שמלאדיץ' ואנשיו הכוח הבוסני-סרבי (BSF) ניסו להסתיר את הפשעים שביצעו כשקברו את הקורבנות שנשחטו בקברי אחים לא מסומנים באזורים מבודדים. בעבודתם איתרו החוקרים 54 קברים כאלה.

מצבת זכרון עם שמות אלפי הנרצחים

כמו כן הואשם מלאדיץ' כי היה אחראי על הטלת מצור על בירת בוסניה סרייבו והפגזתה, פעולות שבהן נהרגו 10,000 אזרחים. בהאג מגדירים את הפעולות האלה כ"מעשה טרור מכוון שנועד לפגוע באוכלוסיה אזרחית".

לאחר סיום המלחמה הזוועתית שהתאפשרה בהתערבות המערב, חי מאלדיץ' בבלגרד ללא כל מגבלות – עד שירד למחתרת בסתיו 2000. 11 שנים לאחר מכן, הוא נעצר בחווה בצפון סרביה כשהוא חולה ועני.

פרקליטו של מלאדיץ', דראגן איבטיץ', טען שהוא עבר מספר אירועי שבץ מוחי שהותירו אותו משותק חלקית וגרמו לו לאובדן זיכרון והוסיף כי "כל הצדדים היו אחראים לאלימות הקשה בבוסניה – ולא רק הבוסנים-סרבים". אם יורשע ב-11 ההאשמות החמורות נגדו, מלאדיץ' צפוי לסיים את חייו מאחורי סורג ובריח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר