סקירה מיוחדת

מהמשחן ועד הרכבת: היסטוריה של משברי שבת

ב-1976 הפילה פועלי אגודת ישראל את הממשלה בגלל טקס ממלכתי לקבלת מטוסי F15 שגלש לתוך השבת. אחרי זה הגיע המשחן שהועבר בהתרסה בעיצומה של השבת, ובשנה האחרונה זו הרכבת. היסטוריית משברי השבת שטלטלו ממשלות (חדשות)

יצחק רבין. ממשלתו נפלה בגלל השבת (צילום: סער יעקב / לע"מ )

בתקופה האחרונה, אחת לכמה חודשים צצים להם "משברים" בנושא חילולי השבת. לפעמים מדובר במשבר של ממש, אך לפעמים הסיפור בסך הכל תוצאה של מניעים פוליטיים כאלה ואחרים. הנה מבט קצר על התקריות הבולטות בהיסטורית משברי השבת, שיאפשר לכם להבין מתי היה מדובר במשבר של ממש, ומתי היו אלו רק איומי סרק.

1976 - טקס קבלת המטוסים גלש לשבת

בדצמבר 1976 התקיים משבר השבת הראשון שהוביל להפלת הממשלה והקדמת הבחירות. היה זה בעקבות טקס ממלכתי לקבלת מטוסי F15 הראשונים בישראל. הטקס התקיים בבסיס תל נוף בצהרי יום שישי וגלש אל תוך כניסת השבת, דבר שגרם לחילול שבת של שרים בישראל.

"דתיים מוחים על חילול שבת". הדיווח בידיעות אחרונות ב-1976

בימים שלאחר מכן התחוללה סערה כאשר הרב קלמן כהנא מסיעת פועלי אגודת ישראל הגיש הצעת אי-אמון בממשלה שבה נמנעו שנים משלושת שרי המפד"ל. רה"מ רבין - במה שכונה מאוחר יותר כ'התרגיל המבריק' - בחר לראות בהצבעתם כהתפטרות, ופיזר את הכנסת - מה שהוביל לבחירות מוקדמות ולעלייתו של הליכוד ומנחם בגין לשלטון.

1999 - העברת המשחן בשבת

בספטמבר 1999 התקיים מבצע לוגסטי מורכב להעברת ה'משחן' (חלקי טורובינות של חברת החשמל), שהוחלט לקיימו בשבת לצמצום שיבושי התנועה. הדבר נעשה תוך התהדרות רבה מצד ממשלת ברק כמי שלא נכנעה ל'סחטנות החרדית'. רבים מתושבי המרכז יצאו לצמתים בכדי לצפות בהעברת המשחן תוך חילול שבת כדי להריע ל"אומץ" מול החרדים.

ברק, בעבר. ממשלתו לא האריכה ימים אחרי פרשת המשחן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

יהדות התורה - ששימשה באותה תקופה כחברה בקואליציה מבלי לקחת חלק בממשלה - פרשה מהקואליציה כמחאה על חילול השבת ההמוני שנגרם כתוצאה מהעברת המשחן. מכיוון שיהדות התורה היוותה למעשה רק 'רשת ביטחון' לקואליציה - ההמשלה לא נפלה, אך שם הסתמן לכאורה הערעור הראשון ביציבות הקואליציה שלא האריכה ימים והייתה לממשלה הקצרה ביותר בתולדות ישראל.

2017 - עבודות הרכבת

במהלך השנה האחרונה צצו להם מידי כמה שבועות משברי שבת שונים. עד כה היה נראה כי לא מדובר במשבר של ממש, ולא ניתן להשוות את המתרחש בשנה האחרונה לפרשת ה-15F, שכן אין למפלגות החרדיות כוונה אמיתית לפרוש מהממשלה - זאת בעיקר בגלל חוקים שהמפלגות החרדיות חייבות להעביר, דוגמת חוק הגיוס שמטריד רבות את ראשי המפלגות.

גפני, דרעי וליצמן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

הכל התחיל עם משבר הרכבת. עבודות תשתית ותחזוקה ברכבת ישראל תוכננו להתקיים במהלך סוף השבוע בכדי לצמצם למינימום את שיבוש חייהם של עשרות אלפי אזרחים וחיילים המשתמשים ברכבת. החרדים מיד נזעקו ואיימו בפרישה מהממשלה אם לא יופסקו עבודות הרכבת בשבת. נתניהו, שנלחץ מפירוק הקואליציה - הורה לעצור את העבודות ולקיימן רק במוצאי שבת ובמהלך יום ראשון בבוקר, דבר שהוביל לפקקים אין-סופיים באיזור גוש-דן ושיבוש חייהם של עשרות אלפי תושבי המרכז - וכך נוצר משבר השבת הראשון.

במהלך החודשים האחרונים צצו להם כל מיני פרשיות נוספות אגב נושא השבת. אם זה חוק השבת של ח"כ גפני, או כל מיני יוזמות לצמצום חילולי השבת, כגון, 'הקמת ועדה לבדיקת מתן ההיתרים לעבודה בשבת' שדרשה 'יהדות התורה'.

ליצמן, פורש מתפקידו כשר, נשאר בקואליציה (צילום: אוהד צוויגנברג)

ביום שישי האחרון הצהיר שר הבריאות יעקב ליצמן כי במידה ויתקיימו חילולי שבת בעבודות תשתית לרכבת - יפרוש מהממשלה. לאחר מו"מ קדחתני, הושגה פשרה שרק 'לא יהודים' יעבדו בשבת. במוצאי שבת התגלה למפרע כי יהודי אחד עבד בשבת ברכבת, אך השר ליצמן הסתפק ברעיון הכללי ונשאר בתפקידו. היום, בהוראת האדמו"ר מגור ובעקבות אי הסכמות בין הצדדים, הודיע ליצמן לראש הממשלה כי הוא מתפטר מתפקידו כשר הבריאות. עם זאת, המפלגות החרדיות צפויות להמשיך להיות חלק מהקואליציה בשלב זה.

לסיכום, נראה כי בפרשת מטוסי ה-F15 ובפרשת המשחן המפלגות החרדיות הגיבו בחריפות ובאמת פרשו מהקואליציה באופן מיידי - מה שאי אפשר לומר על הפרשיות האחרונות, שעד כה הריחו יותר כמו עשן בלי אש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר