לאחר דיון סוער

"חוק ההמלצות" יחול גם על חקירות נתניהו

ועדת הפנים של הכנסת אישרה את "חוק ההמלצות" של דודי אמסלם, כך שיחול גם על החקירות העכשוויות של ראש הממשלה נתניהו. החוק יובא היום לקריאה ראשונה (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הניצחון של דוד אמסלם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האם נתניהו יכול ללכת לישון רגוע? ועדת הפנים של הכנסת אישרה בצהריים (שני) את חוק ההמלצות - שיאסור על המשטרה לומר אם התגבשה תשתית ראייתית בתיקים שחקרה. מאוחר יותר היום תגיע ההצעה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הדיון בוועדה היה סוער במיוחד לאור משמעותו של החוק. שר האוצר משה כחלון נסוג מדרישתו להחריג מהחוק את חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשמעות היא שהחוק יחול גם על חקירות נתניהו העכשוויות.

החוק אמור למנוע פרסום חוות דעת של המשטרה במקרים שבהם יש לתיק פרקליט מלווה, והוא קובע בצידו עונש מאסר של שנה על הדלפה. לפי הנוסח החדש, שבו דנו היום בוועדה, היועץ המשפטי לממשלה יוכל לבקש המלצות משטרה גם במקרה של פרקליט מלווה. בכל מקרה של המלצה לסגירת התיק תוכל המשטרה לפרסם חוות דעת.

אמסלם שהוביל את החוק מתחילתו הדגיש בדיון: "אם היועמ"ש יבקש המלצות לחקירות ראש הממשלה, הוא יקבל". חברי הכנסת מהאופוזיציה זעמו על החוק וטענו כי הוא נועד רק כדי להגן על נתניהו.

כזכור, ועדת שרים לחקיקה אישרה אתמול את התיקון בחוק ההמלצות של יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם. השרים הצביעו בעד ההצעה האוסרת על המשטרה לפרסם את המלצותיה להעמדה לדין בוועדה לענייני חקיקה. זאת בנוגע לכ-200 תיקים בשנה שבהם יש פרקליט מלווה והם נוגעים לשחיתות ציבורית של פוליטיקאים, ראשי ערים וראשי ארגון פשיעה.

אחד השינויים שהוכנסו בנוסח ההצעה קובע כי תינתן ליועץ המשפטי לממשלה הסמכות לקבוע אם יש לפתוח בחקירת הדלפת המלצות לתקשורת.

בדיון שנערך בשבוע שעבר דרש ח"כ בני בגין שהחוק יחול רק על חקירות שיתחילו אחרי אישורו. אילו דרישתו של ח"כ בגין הייתה מתקבלת, החוק לא היה נוגע להמלצות המשטרה בעניין חקירות המתנהלות נגד נתניהו. בתגובה לסירובו של בגין הדיח אותו ח"כ דוד ביטן מחברותו בוועדה מטעם הליכוד ומינה את עצמו במקומו כחבר בוועדה, כדי להבטיח את הרוב הדרוש להצבעה המשמעותית.

נתניהו עצמו טוען כל העת כי הוא אינו מעוניין בחוק הזה. גם לאחר פיטוריו של בגין טען נתניהו כי הדבר נעשה שלא על דעתו, אך קשה להתעלם מהעובדה שהוא לא ממש עוצר את החוק או את אמסלם מלקדמו בכל המרץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר