י' כסליו

חג הגאולה לאדמו"ר האמצעי: תווי הניגונים

היום חוגגים חסידי חב"ד את חג הגאולה של האדמו"ר האמצעי שיצא מהכלא הרוסי לאחר הלשנה. המוזיקאי והמנצח אברימי גורארי כתב את תווי השירים ליום זה בעבורכם (שירים חסידיים)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
ציון קברו של האדמו"ר האמצעי (צילום: באדיבות המצלם)

את יום יו"ד בכסלו מציינים חסידי חב"ד ברחבי העולם כ"חג הגאולה", היום בו השתחרר האדמו"ר רבי דובער ממאסרו ברוסיה.

לאחר פטירת אביו קיבל על עצמו רבי דובער את הנהגת חסידות חב"ד. החסידים ביקשו ממנו להגר מן העיר קרמנצ'וג אל העיירה ליובאוויטש שבבלרוס, ואף גייסו כספים למטרה זו. כשהגיע הרבי לליובאוויטש הוא בחר לחלק את הכספים לנזקקים, ומינה ועדה בת שלושה חסידים שתפקח על החלוקה.

שנים לאחר-מכן התגלגל מכתב המינוי לידי אדם שלא אהד, בלשון המעטה, את רבי דובער ואת חסידות חב"ד. באמצעות תרגום מסולף הוא ביקש להוכיח כי למעשה לרבי דובער נאסף סכום כסף גדול בהרבה עליו הוא לא דיווח. האשמה מגוחכת נוספת היתה כי מידות בית מדרשו של רבי דובער בליובאוויטש זהות למידות בית המקדש בירושלים, מה שהביא את הטענה כי האדמו"ר מבקש למרוד בצאר ולמלוך על ישראל.

בסתיו של שנת תקפ"ז (1826) נצטווה רבי דובער להופיע בבירת המחוז ויטבסק. פקידים רמי דרג הגיעו כדי למסור לו את הצו וללוות אותו לויטבסק. בכל כפר דרכו עברה המשלחת היו התושבים – יהודים ולא יהודים כאחד – יוצאים לקבל את פני הרבי, וזקני הכפר יוצאים לכבודו ובידיהם לחם ומלח. הכבוד הרב שחלקו התושבים לרבי הותיר רושם עמוק על הפקידים המלכותיים.

את החקירה ניהל המושל המחוזי חוואנסקי, אדם נוקשה שלא נטה חיבה יתירה לרבי דובער. צוות החקירה חלק לרבי כבוד ובשלב מאוחר יותר אף התיר לו להתפלל במניין ולהרצות דברי חסידות לפני החסידים.

ביו"ד לחודש כסלו התבשר הרבי כי הוא נקי מכל אשמה. מאז תאריך זה נחוג כיום שמחה בקרב החסידים.

ניתן להוריד חינם את התווים מכאן: ניגון פדה בשלום נפשי, הניגון המקדים וניגון ד' בבות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר