תפנית משמעותית

נתניהו הודיע: חוק ההמלצות לא יחול עלי

לאחר ימים סוערים, הפגנות ודיונים על 'חוק ההמלצות', מודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי שוחח עם ח"כ דודי אמסלם וביקש לנסח את החוק כך שלא יחול על חקירותיו (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ראש המשלה, הבוקר (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90 )

לאחר ימים סוערים, הפגנות ואין ספור דיונים על 'חוק ההמלצות' שהיה נראה כי הוגש במיוחד עבור חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, מודיע בשעה האחרונה (ראשון) רוה"מ כי שוחח עם יו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם - מגיש החוק - וביקש לנסח את החוק כך שלא יחול על חקירותיו.

ראש הממשלה הבהיר בפתח דבריו: "חוק ההמלצות הוא חוק טוב. הוא שומר על כבוד האדם. הוא מסדיר את ההפרדה הברורה שקיימת בדמוקרטיה בין תפקיד המשטרה לבין תפקיד הדרג המשפטי. בנושאים שנקבעו בחוק, הדרג המשפטי הוא הגוף היחיד שמוסמך להחליט אם להעמיד אדם לדין".

לדבריו: "החוק נועד למנוע פרסום של המלצות משטרה שמותירות עננה על אנשים חפים מפשע, דבר שקורה חדשות לבקרים".

נתניהו הוסיף: "לצערי העיסוק בחוק ההמלצות הפך לכלי ניגוח פוליטי נגד ממשלה נבחרת שמביאה הישגים חסרי תקדים בביטחון, בכלכלה, בחברה ובזירה המדינית".

בשלב הזה הצהיר נתניהו: "על מנת שהדיון בחוק יהיה ענייני ולא ינוצל לתעמולה פוליטית, ביקשתי מח״כ אמסלם לוודא שהחוק ינוסח כך שלא יחול על החקירה שמתנהלת בענייני".

"ממילא ברור לכל שלהמלצות המשטרה בענייני אין שום משמעות", תקף ראש הממשלה את המשטרה, "נראה שהן נקבעו כבר בתחילת החקירה, הודלפו לכל אורכה, ולא השתנו למרות העובדות הברורות שמוצגות פעם אחר פעם - שמוכיחות שלא היה כלום".

בסיום דבריו כתב: "בדמוקרטיה שומרת חוק צריך לאפשר לדרג המשפטי לקבל החלטות באופן ענייני ונקי מלחצים. לכן צריך להעביר את חוק ההמלצות. החוק נכון ודרוש, ומשהובהר שאין לו שום נגיעה לענייני האישי, אני מצפה מכל חברי הקואליציה לתמוך בו".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם, אמר: "אני מכבד את בקשתו של ראש הממשלה, למרות שהחרגתו מהחוק תהפוך את החוק הזה כעת לפרסונלי. אתייעץ עם יו"ר הקואליציה ועם ראשי הסיעות על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות, בהתאם להודעת ראש הממשלה".

אמסלם הוסיף ואמר כי "בשבועות האחרונים מתרחשים כאן דברים חמורים ומדאיגים. אנשים המצויים בצמרת שלטון החוק והמשטרה פועלים בכל המישורים, כדי לסכל את החוק באופן פסול, תוך רמיסת נורמות ציבוריות ברגל גסה. אין לי ספק כי יהיו לכך השלכות חמורות בהמשך, זו פגיעה ישירה בעבודת הכנסת ובהתנהלותה.

"לכל אורך הדרך הדגשתי כי חוק ההמלצות הנו חוק חברתי ממדרגה ראשונה. בעבורי, כבוד האדם הוא ערך מקודש, בין אם זה עניינם של רמי הארץ או אביוניה. ראיתי לנגד עיניי את עשרות אלפי האזרחים שכל עולמם חרב מידי שנה בגלל פרסום ההמלצה. זו התמודדות בלתי אפשרית עם סיטואציה לא אנושית שהופכת את חייהם לסיוט מתמשך עד להחלטת הפרקליטות בעניינם.

"בעבורם ורק בעבורם אני מחוקק את החוק הצודק הזה וכעת כשראש הממשלה הוציא את עצמו מהמשוואה, אני משוכנע שכל אלו שיצאו מגדרם כדי לטרפד אותו, ייעלמו ויאלמו כאילו לא היו, החוק יקודם וירשם בספר החוקים של מדינת ישראל".

כזכור, הבוקר דרשה ח"כ מירב בן ארי (כולנו) כי יוכנס סעיף שהחוק יחול רק בעוד שלושה חודשים, זאת כדי להחריג ממנו את נתניהו ולמנוע מהחוק להיות חוק פרסונלי.

בתוך כך, הבוקר הבהיר היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, כי אין מניעה שכלל חברי הכנסת - גם אותם המצויים תחת חקירה - יצביעו במליאה על חוק ההמלצות, אך זאת בתנאי שימסור גילוי נאות בעניין. עם זאת, לדבריו, חברי כנסת שנתונים תחת חקירה לא יוכלו להצביע על החוק בוועדות הכנסת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר