האם כדאי לכם להשקיע במטבע הביטקוין?

המומחים חלוקים בשאלה המסקרנת במיוחד האם להצטרף לאלו שהשקיעו במטבע הדיגיטלי וגרפו רווחי ענק לצד הסיכון כי מדובר בבועה של ממש שיכולה להתפוצץ בשניה (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הביטקוין מזנק למעלה וחצה את רף העשרת אלפים דולר למטבע מה שמותיר את המשקיעים להתלבט האם להצטרף לרכבת ההרים הזו שבינתיים דוהרת רק למעלה או לחשוש מהצניחה שיכולה לבוא ולהותיר אותם עם שורות קוד חסרות כל ערך.

גם המומחים חלוקים בנוגע למטבע הדיגיטלי, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, כינה אותו הונאה. הכלכלן נוריאל רוביני טען כי מדובר "בבועה ספקולטיבית ענקית". מגזין 'האקונומיסט' מסביר כי משקיעים רגילים מתפתים לביטקוין בשל עלייתו המהירה, תופעה שמכונה - FOMO (הפחד להפסיד משהו, Fear Of Missing Out). ואולם בורסת נאסד"ק, כמו גם בורסת הסחורות של שיקגו — הגדולה בשוקי החוזים העתידיים בארה"ב — העניקו לו חותם כשרות כשהכריזו על תוכניות להציע חוזים עתידיים על ביטקוין מה שמלמד כי הוא כן מוגדר על ידי מומחים רבים כהשקעה סבירה.

באקונומיסט מסבירים כי הביטקוין משמש לרכישת דברים מועטים בלבד. למטבע בכלל יש שלושה תפקידים: לאחסן ערך; לשמש כאמצעי חליפין; ולשמש כיחידת חשבונאות. התנודתיות של הביטקוין, שב–29 בנובמבר נפל ב–20% דקות לפני שהתאושש, הופכת אותו לכלי מורט עצבים לאגירת ערך, ולאמצעי חליפין עלוב למדי זאת לאור העובדה שערכו משתנה כל הזמן כך שאם רכשת מוצר בביטקוין תוך כמה חודשים תצטער על כך שיכולת לרכוש באותו סכום עשרה מוצרים כאלה מה שהופך אותו למטבע שלא כדאי להשתמש בו.

מטבע הוא גם יחידה חשבונאית שמשמשת למדידת חובות. פול מורטימר־לי, מהבנק הצרפתי BNP פאריבה, העיר בארסיות: "תארו לעצמכם שהייתם מממנים קניית בית באמצעות משכנתא שלקחתם בביטקוין". אם זה היה קורה, החוב שלכם השנה היה מזנק פי עשרה. השכר שלכם, שאותו אתם מקבלים בדולרים, ביורו או בשקלים, לא היה עולה בקצב דומה. ובמלים אחרות, אם השימוש בביטקוין היה נרחב, השנה האחרונה היתה דפלציונרית להחריד — ערך הכסף היה עולה ומחירי המוצרים יורדים.

בעיות כאלה לא ממש מפריעות למי שהצליחו לקנות ביטקוין מוקדם יותר השנה. הם מתענגים על הרווחים העצומים עלייה של 1000 אחוז בערך ההשקעה שלהם.

כרגע המשקיעים דוחפים מעלה את מחיר ביטקוין. לדברי המומחים הזינוק נראה כמו שידור חוזר של הטירוף שליווה את בועת האינטרנט בסוף שנות ה–90. כפי שנראה בעבר, כשמשקיעים רבים קונים נכס בלתי־נזיל, המחיר עולה בקצב מעריכי עד לפיצוץ הבלתי נמנע.

לפי המגזין כרגע קשה לסמן מה תהיה התקרה של ביטקוין. בנקודה מסוימת הדחף להפוך את כל האפסים הדיגיטליים האלה למכוניות ואייפונים, כלומר לממש את ההשקעה, יהיה גדול מדי. וכדי לצאת מנכס בלתי־נזיל — כמו שהודגם בשבוע שעבר, כשבורסות הביטקוין התקשו להתמודד עם מחזורי המסחר — יהיה קשה בהרבה מלהיכנס לתוכו שכן יהיה מדובר בסכומי עתק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר