בכינוס רבנים בהלסינקי

זיהה כתובת של סבא רבא שלו, ה"קנטוניסט", בבית הכנסת

אחד הרבנים שנטל חלק בכינוס ייחודי של רבנים קהילות אירופאיים שנערך בהלסינקי שבפינלנד, זיהה כתובת של סבא רבא שלו, קנטוניסט, על גבי שלט הנצחה בבית הכנסת שהקים עם חבריו (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תפילה בבית הכנסת העתיק בהלסינקי (צילומים: אלי איטקין)

כנס ייחודי ומפגן אחדות של רבני קהילות מכל רחבי אירופה וראשי ארגוני קירוב, נערך לאחרונה על ידי 'ועידת רבני אירופה' בעיר הלסינקי שבפינלנד.

בכינוס, שבארגונו נטל חלק גם ארגון 'חוליה' שע"י 'קרן מתנאל' מלוקסמבורג, נאם גם נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, שאמר: "האתגרים העומדים היום בפני רבני הקהילות בפרט וארגוני הקרוב בכלל בעולם כולו, ובאירופה במיוחד, הם רבים, וההתמודדות חייבת שתהיה על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו. אחוזי ההתבוללות לצערנו גבוהים מאוד, רבני הקהילות הם חוד החנית והציר המרכזי של ארגוני הקרוב העומדים כחומה בצורה להגן לחזק ולהרחיב את הקהילה היהודית שברובה, לצערנו, אינה שומרת תורה ומצוות. עלינו לתת לרבנים את הכלים והמיומנות הנדרשת של ימינו כדי לחזקם ולהבטיח את מעמדם בקהילה, ללא תלות, כדי שיוכלו לפעול בעוז רוחני ועוצמה פיננסית להעביר את מסר היהדות האותנטית השורשית ללא פשרות ויחד עם זאת להנעימה על הצעירים".

הרב גולדשמידט הוסיף, כי אחד האתגרים הבולטים בתקופה הם התנועה הרפורמית: "הם מצויידים במשאבים אדירים. הם ייצרו יהדות 'לייט' הנעימה לאוזנם של הצעירים ומהווה כר נרחב להתבוללות ולאובדן חלק נכבד מאוד מהעם היהודי, ועלינו לדעת כיצד לפעול בחוכמה ובנחישות נגד הפעילות הממארת הזו".

עשרות רבני קהילות מרחבי אירופה - מאנגליה, שוודיה, שוויץ, גרמניה, פינלנד, רוסיה, אוקראינה, ובלארוס - התכנסו במרכז הקהילתי בהלסינקי כדי לשמוע על הדרכים להתמודדות עם אתגרי הרב בקהילתו וארגוני הקירוב. המיקום השקט והאוויר הצלול היוו את הפלטפורמה המתאימה לדיונים הפוריים במהלך שלושה ימים בנושאים הקרדינליים המגוונים העומדים כיום לפתחם של הרבנים וארגוני הקירוב באירופה. מרבית הרבנים הצעירים המכהנים הם בוגרי ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה ומכון עמיאל להכשרת רבנים לגולה.

בכינוס נשאו דברים גם ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה רבי משה לבל, הרב ראובן לויכטר יו"ר 'נר לאלף' מיסודה של משפחת וולפסון שאף ניהלו את המושב המרכזי בענייני קירוב והשיבו לשאלות חשובות בהלכה בענייני קירוב, נציגי קרן 'מתנאל' בני משפחת אפללו, מנהל בית מדרש לרבנים 'עמיאל' ורבה של טורינו שבאיטליה הרב אליהו בירנבוים, רבנים, מחנכים ואנשי מקצוע, בתחומים רבים ומגוונים, בהם דרכים חדשות להגשת לימוד תורה והלכה יומי; הקמת מסגרות תורניות לילדי רבנים בקהילות קטנות; הפיננסים; הכשרה מקצועית ופעילות עם סטודנטים; מחשבים; עבודה סוציאלית; גיוס כספים; ארגון וניהול; אסטרטגיה שיווקית ופוליטית; תקשורת כתובה ואלקטרונית; פיתוח מערכות המחשה; בניית מותג ולוחמה פסיכולוגית.

הגר"מ לבל אמר, כי "קהילת הלסינקי נוסדה כידוע לפני כ-100 שנה על ידי קהילת הקנטוניסטים - שנחטפו בידי שלטון הצאר לצבא הרוסי וחלקם מסרו נפשם לשמירת מצוות. בבית הכנסת שבו אנו מתכנסים ניתן גם כיום לזהות סמלים עתיקים מהתקופה הזו. מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן אמר שלמיטב הכרתו רבים מבעלי התשובה בני התורה יוצאי רוסיה הם צאצאים של הקנטוניסטים".

"והנה חלק גדול מהרבנים הצעירים המשתתפים כאן ובמקומות אחרים שבהם הם מכהנים כרבנים הם בוגרי ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה שבנשיאות מרן הגראי"ל שטיינמן. אחד הרבנים אף זיהה כתובת של סבא רבא שלו, קנטוניסט, על גבי שלט הנצחה בבית הכנסת ואף פקד את קברו בבית העלמין בהלסינקי. הנה כי כן - בחינת 'תורה מחזרת על אכסניה שלה'".

כדי להמחיש את חובתו של הרב המכהן בקהילה אירופאית ואת תפקידו, הקריא הרב לבל את מכתבו של מרן ראש הישיבה למשתתפי כינוס הרבנים וארגוני הקרוב שנערך בשנת תשע"ג בצרפת. במכתב המיוחד מאז קרא מרן הגראי"ל לרבנים "למנוע את השפעתם של אותם כיתות מזייפי הדת, הרפורמים ודומיהם, אשר כבר גרמו לחורבן רוחני בכרם בית ישראל במדינות אלו, וכפי ששמעתי מנסים כעת להוסיף ולהניח ידם בכמה מקומות על ידי השתלטות על הנהגת הקהילות". עוד הדגיש אז מרן, כי "לעת כזאת יש לחזק את העומדים על משמר הרבנות בהנהגת הקהילות על פי השקפת התורה וברוח ישראל סבא ואת המושיטים יד ופותחים לאלו שאינם יודעים לשאול וכל אחד יפעל להביא לכל אתר ואתר תלמידי חכמים שיקימו שיעורים קבועים וירביצו תורה לתושבי המקום על מנת להצילם ולהחזירם אל חיק היהדות הנאמנה".

את הכינוס חתמו הרבנים בטקס מרשים של חנוכת מקווה טהרה מהודר ומפואר שנבנה על ידי ארגון 'חולי"א' והקהילה המקומית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר